چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

انوشیروان دادگر: این روزها ورزش ایران حوادث تلخی را در میادین بین‌المللی تجربه می‌کند.

بعد از ناکامی والیبالیست‌ها در کارزار قاره‌ای در اندونزی و وزنه‌بردارها در میدان جهانی تایلند و پس از شکست‌های متوالی جودوکاها در جام بیست و پنجم جهان در ریودوژانیرو و نتایج دور از باور کشتی‌گیران آزادکار در رقابت‌های جهانی باکو، این بار نوبت به تکواندوکاها رسید تا حلقه ناکامی‌های ورزش ایران را کامل و کامل‌تر کنند.

 در شیاپ‌چانگ منچستر هر چقدر شکست و حذف مهروز ساعی و سارا خوش جمال‌فکری در بخش بانوان محتمل به نظر می‌رسید، باخت و از گردونه خارج شدن هادی ساعی و یوسف کرمی، 2 چهره برجسته تکواندوی ایران و جهان دشوار و ناگوار می‌نمود.

حذف هادی ساعی، کاپیتان صاحب‌نام کشورمان با سال‌ها تجربه حضور در میادین جهانی و المپیک آن هم فقط با یک بار مبارزه، نشان‌دهنده اتفاق بسیار تلخی برای تکواندو است.

شکست 4 بر یک یوسف کرمی برابر لوپز، تکواندوکای باتجربه آمریکایی نیز پروسه شکست تکواندو را کامل‌تر کرد.

 بی‌سهمیه ماندن تکواندوی ایران در پیکارهای منچستر تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند قابل قبول و قابل هضم باشد و بی‌تردید کادرفنی تیم تکواندو و در رأس آن غلامحسن ذوالقدر، سرمربی سرد و گرم چشیده این تیم باید پاسخگوی این تلخ‌کامی‌ها باشد.

ساعی، آغاز راه یا پایان راه؟

ساعی در 10 سال اخیر آنقدر مقام و مدال به دست آورده که می‌توان ناکامی‌اش در شیاپ‌چانگ منچستر را برای همیشه از ذهن‌ها پاک کرد. اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که یاد‌آوری نکنیم کاپیتان خوشنام تکواندو از سال‌های اوجش فاصله زیادی گرفته است.

بی‌شک هیچکس مبارزات شجاعانه او در المپیک آتن که سرشار از تکنیک و تاکتیک محض بود را فراموش نکرده است. هنوز برق مدال‌های خوشرنگ او از جهانی 99 ادمونتون، 2001 هوشی‌مینه، 2002 توکیو و 5002 مادرید می‌درخشد اما هادی باید بپذیرد کمی محتاط شده و دیگر سرعت و جنگندگی سابق را ندارد و این از گذشت زمان است.

شکست هادی در میدان منچستر، پایان راه او نیست اما او باید به خود بقبولاند آغاز راهی جدید هم برایش نخواهد بود. شاید با صلاحدید مربیان تیم ملی، ساعی بار دیگر هوگوی مبارزه را در هوشی‌مینه ویتنام، محل کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا بر تن خود ببیند، اما آیا مرد پرافتخار تکواندو می‌تواند تضمین بدهد در سومین حضور المپیکی‌اش برای سومین بار بر روی یکی از سکوهای قهرمانی بایستد؟

ساعی بازیکن بزرگی است، همان‌گونه که می‌تواند مربی بزرگی هم باشد و حالا اوست که باید تصمیم بگیرد بزرگی‌اش را در عرصه جدید به همه نشان دهد؛ عرصه‌ای که فدراسیون‌نشین‌ها هم برای وارد شدن هادی به این وادی جدید از خود بی‌تابی نشان می‌دهند.

کرمی و 2 چهره متفاوت

اگر مصدومیت دقیقه نودی به سراغ بهزاد خداداد نمی‌آمد، شاید دیگر امروز نیازی نبود که به این نکته اشاره کنیم چرا یوسف کرمی در منچستر 2 چهره متفاوت از خود به نمایش گذاشت.

وقتی کرمی در بازی نخست خود، مهدی دوگاری قهرمان سال 2001 جهان از فرانسه را 7 بر 2 از پیش‌رو برداشت، امیدوارم شدیم که او در مبارزه دوم خود مقابل استیون لوپز هم برنده از شیاپ‌چانگ خارج خواهد شد اما استرس و هیجان بیش از حد که ذوالقدر از این 2 عامل به عنوان دلیل اصلی باخت کرمی یاد کرد، سبب شد یوسف نتواند مبارزه با کیفیتی از خود ارائه دهد.

او نباید فراموش کند با گذشته‌های نه چندان دورش فاصله‌ای کهکشانی دارد. یوسف امروز می‌تواند در اوج پختگی باشد و اگر خودش بخواهد همچنان قادر خواهد بود یکی از بهترین‌های تکواندوی جهان شود، فقط کافی است روحیه جنگندگی از دست رفته‌اش را بازیابد تا همانی شود که از او انتظار می‌رود.

منچستر با همه خاطرات تلخش برای تکواندوی ایران به پایان رسید تا شاید در عرصه‌ای کوچکتر به نام انتخابی آسیایی بتوان سهمیه المپیک را کسب کرد. در شیاپ‌چانگ هوشی‌مینه که قرار است آذرماه در ویتنام برگزار شود شود، 3 مرد برتر اوزان چهارگانه ‌می‌توانند خود را پای دیوار چین برسانند.

قدر مسلم برای تکواندوی ایران، آسان‌ترین راه برای رسیدن به سهمیه المپیک از وزن 85- کیلوگرم می‌گذرد، جایی که یک بهزاد خداداد با انگیزه و آماده حضور دارد. در هوشی‌مینه نه از چوموین تایوانی خبری است و نه از شاملی‌گو، تکواندوکای باتجربه اردوی فیلیپینی‌ها. این دو نفر در منچستر با قرار گرفتن بر سکوی اول و سوم، حضورشان در المپیک را مسجل ساختند، ضمن اینکه کره‌ای‌ها اصلاً نماینده‌ای در این وزن معرفی نکرده‌اند. تنها حریف جدی خداداد را باید تکواندوکای تایلندی عنوان کرد که در شرایط طبیعی هیچ حرفی برای گفتن مقابل نماینده تکنیکی و سرعتی ما ندارد.

دیگر نماینده تکواندوی ایران برای مسابقات ویتنام را باید در یکی از 2 وزن 86- و08- کیلوگرم جست‌وجو کرد، همان 2 وزنی که در منچستر توفیقی نداشتند.

در وزن 68 چین‌تایپه، تایلند و اردن بازیکنان کارآمدی دارند که می‌خواهند بلیت سفر به المپیک را در شیاپ‌چانگ هوشی‌مینه به چنگ بیاورند، ضمن اینکه در وزن 08- کیلوگرم هم هیچ یک از آسیایی‌ها نتوانستند در انتخابی اول موفقیتی کسب کنند تا تمام آمال و آرزوهای‌شان را در ویتنام جست‌وجو کنند.

در این میان شاید مربیان تیم ملی به وزن 08 + کیلوگرم هم نیم‌نگاهی داشته باشند، جایی که مرتضی رستمی، نایب قهرمان جهان در سال 2007 و مرد طلایی جهان در سال 2003 حضور دارد. به هر حال آنچه که امروز برای تکواندوی ایران حائز اهمیت است حضوری موفق در پیکارهای انتخابی المپیک در قاره آسیاست و پس از آن پیروزی‌های غرورآفرین در شیاپ‌چانگ پکن 2008.

بی‌تردید غلامحسن ذوالقدر خوب می‌داند که دیگر نباید کوچکترین فرصتی را از دست بدهد و باید بدون رودربایستی‌ بهترین‌ها و آماده‌ترین‌ها را با خود به ویتنام ببرد. ذوالقدر به خوبی بر این امر واقف است که ناکامی در انتخابی دوم او را در شرایط دشواری‌ قرار خواهد داد. آیا در ویتنام تکواندوی ایران بار خود را برای المپیک پکن خواهد بست؟ باید صبر کرد و دید.

دبیر فدراسیون تکواندو: در اوج نتیجه نگرفتیم

حسین عباسی، دبیر فدارسیون تکواندو در مورد ناکامی تکواندوکاهای ایران در رقابت‌های منچستر گفت: هادی ساعی و یوسف کرمی در زمان اعزام به مسابقات در بالاترین شرایط آمادگی روحی و جسمی قرار داشتند ولی متاسفانه با وجود تمامی زحمات و تلاش‌های انجام شده، نتوانستند در اوج آمادگی نتیجه بگیرند.

عباسی افزود: ساعی و کرمی فینال‌های زودرسی برگزار کردند. همیشه در شورای اجرایی فدراسیون جهانی این اعتراض را داشته‌ایم که چرا بهترین‌ها نباید سرگروه باشند. در مسابقات تکواندو کسب موفقیت 50 درصد به آمادگی مناسب فنی و روحی و 50 درصد نیز به نوع قرعه‌ها بستگی دارد.

مدیر تیم‌های ملی تکواندو ادامه داد: طبق آخرین هماهنگی‌های انجام شده با رئیس فدراسیون، با انجام فراخوان گسترده، تمامی ملی‌پوشان مستعد را به اردوها دعوت خواهیم کرد و بلافاصله پس از بازگشت تیم ملی از انگلستان، اردوهای آسیایی را تشکیل می‌دهیم.

در این رابطه بهزاد خداداد، محمد باقری‌معتمد، علیرضا نصرآزادانی و روح‌الله طالبی به اردوها دعوت شده‌اند تا با توجه به زمان باقی‌مانده و کارشناسی در مورد اوزانی که سهمیه‌ها در منچستر توزیع شده است، بتوانیم بهترین نفرات خود را به ویتنام اعزام کنیم.

وی درباره‌ عملکرد تیم‌ملی بانوان خاطرنشان کرد: متاسفانه بانوان تکواندوکای ما انتظارات را برآورده نکردند، گرچه سارا خوش‌جمال‌فکری مسابقات خوبی انجام داد ولی ساعی نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد. به همین دلیل بانوان قهرمان مسابقات اردن را به اردوها دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم در مسابقات ویتنام شانس کسب سهمیه داشته باشیم.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در کادرفنی تیم ملی انجام خواهد شد، گفت: هیچ‌گونه تغییری در کادرفنی فعلی ایجاد نمی‌شود و تنها این احتمال وجود دارد که با هدف تقویت کادر مربیان، نفراتی به جمع کادر فنی اضافه شوند.

کد خبر 32985

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز