همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه گفت: اگر قوانین حاکم بر سرعت‌های فعلی بازنگری شود فکر می‌کنم حوادث جاده‌ای هم به حداقل برسند.

حمید عابدی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین با بیان اینکه در تمام دنیا برای اتوبوس‌های جاده‌ای یک استاندارد سرعت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ضوابط جاده‌ای باید در ایران رعایت شود چرا که همه جاده‌ها از یک شرایط مشابه برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه وسایل نقلیه بزرگ در جاده ها سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند که در برخی موارد منجر به اتفاقاتی می‌شود. برخی اتوبوس‌ها حتی با سرعت ها 110 تا 120 در جاده‌ها حرکت می‌کنند این در حالیست که برخی اتوبوس‌ها استانداردهای لازم را ندارند و قطعاتی غیراصلی که روی این اتوبوس ها نصب شده در سرعت های بالا و غیرمجاز مشکل آفرین می شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیستم‌های ایمنی اتوبوس‌ها چندان قابل قبول نیست، تاکید کرد: در سالهای اخیر شاهد اتفاقات تلخی از ناحیه اتوبوس‌ها بوده ایم و همه این عوامل دست به دست هم می دهند و رقم تلفات جاده ای را افزایش می دهند.

عابدی با طرح این موضوع که بهتر است متناسب با شرایط جاده ای ایران، سرعت های مجاز از حد فعلی هم کمتر شوند، گفت: اگر قوانین حاکم بر سرعت های فعلی بازنگری شود فکر می کنم حوادث جاده ای هم به حداقل برسد.

وی همچنین درباره به کارگیری قطعات یدکی غیراصلی در اتوبوس های جاده ای بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در همه دوران با آن مواجه هستیم عدم استفاده از قطعات اصلی است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از قطعات از بازارهای نامرغوب چینی تهیه می شوند که عواقب بسیاری را در کشور به دنبال داشته است. برخی از دلایل آتش سوزی اتوبوس ها و تصادفات جاده ای حتی برای کامیون ها همین مورد است.

عابدی ادامه داد: عدم ایمنی سیستم های ترمز و عدم کنترل اتوبوس توسط رانندگان در مواقع خطر از جمله مشکلاتی است که استفاده از قطعات غیراصلی برای اتوبوس ها به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه گفت: با رسیدن روزهای پسافرجام، امیدوارم گشایشی در جایگزینی قطعات غیرمجاز صورت گیرد و ایران بتواند ضمن بازگشت به بازار جهانی و رقابتی، در مراودات خود جان تازه ای به سیستم حمل و نقل بین شهری ببخشد و دسترسی های بهتری به قطعات با کیفیت تر داشته باشد.

وی اظهار داشت: سازمان استاندارد هم باید به صورت تصادفی اتوبوس های جاده ای را چک کرده و با اتوبوس های متخلف برخورد لازم صورت گیرد چرا که این اتوبوس ها مسئولیت جان 30 مسافر را بر عهده دارند.

کد خبر 330131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha