شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آن لاین: نمایندگان چپ گرای کنگره مکزیک با اشغال کرسی های هیات رییسه مجلس قانون گذاری از سخنرانی سالانه ویسنته فوکس رییس جمهوری این کشور جلوگیری کردند.

به نوشته روزنامه ال موندو چاپ اسپانیا،سناتورها و نمایندگان چپ گرا  که اکثرا از اعضای حزب  انقلاب دموکراتیک (PRD) حزبی که خوسه مانویل اوبرادور را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات معرفی کرده بود ،محسوب می‌شدند،  نسبت  به حمایت رییس  جمهوری از کاندیدای راستگرای انتخابات شدیدا اعتراض کردند.

نمایندگان چپ گرای کنگره در واقع  نسبت به اصل نتیجه انتخابات مکزیک معترض هستند و معتقند فلیپه کالدرون -کاندیدای راستگرای انتخابات مکزیک- در نتیجه تقلب انتخاباتی  به ریاست جمهوری برگزیده شد ه است. نمایندگان اما  پس از پس از ورود رییس جمهوری به سمت کرسی های هیات رییسه کنگره رفتند و این محل را به اشغال خود درآوردند.  در پی این اقدام نمایندگان، ویسنته فوکس پیام سالانه خود را -که شامل ارایه گزارشی از  عملکرد دولت نیز بود- از تلویزیون قرائت کرد.

در جریان این واقعه  ، سناتور کارلوس ناوارته  طی سخنانی انتقاداتی را نسبت به مساله حفاظت تریبون کنگره  ازسوی نظامیان مطرح کرد. او حضور نظامیان در کنگره را به منزله حذف مصونیت سیاسی در مجلس و زیر پا گذاشتن قانون اساسی مکزیک دانست.

از سوی دیگر اندرس مانویل اوبرادور –کاندیدای چپ گرایان در انتخابات اخیر مکزیک- خویشتنداری هوادارن خود را که در میدان بزرگ سوکالو  تجمع کرده بودند خواستار شد. اوبرادور اما حرکت به سمت کنگره را در میان هوادارانش به رای گذاشت. در نتیجه این رای گیری آشکار که با استفاده از دست انجام گرفت، چپگرایان ماندن  درمیدان را به حرکت به سمت کنگره ترجیح دادند. اما در کنگره همانگونه که ذکر آن نیز رفت جو متفاوتی حاکم بود و نمایندگان چپگرا تصمیم گرفتند با تصرف تریبون اعتراض خود را علنی کنند.

کد خبر 3304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز