مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

تکرار فاجعه زیست‌محیطی مشابه آنچه برای دریاچه ارومیه و استان‌های همجوار آن در حال روی دادن بود، ممکن است گریبان شهرهای تهران، کاشان و قم را هم بگیرد.

معصومه آباد

اين امر به گفته معاون فني و عمران شهرداري تهران با خشك شدن درياچه نمك (حوض سلطان) روي مي‌دهد كه در مسير بزرگراه تهران- قم قرار دارد. اين درياچه 240كيلومترمربع وسعت دارد. عليرضا جاويد، روز گذشته در جلسه علني شوراي شهر و در خلال ارائه گزارش مربوط به ساماندهي روددره‌هاي تهران به اين مهم اشاره كرد.

به گزارش همشهري، معاون فني و عمران شهرداري تهران در ادامه گزارش مربوط به ساماندهي رود‌دره‌ها و ميزان آمادگي تهران در برابر خطرات سيلاب گفت كه اگر درياچه نمك نمناك باقي نماند، تمام نمك انباشته در آن با جريان باد به سمت شهرهاي تهران، قم و كاشان حركت خواهد كرد و چالش‌هاي زيست‌محيطي بسياري را موجب خواهد شد. پيشنهاد وي اين بود كه نبايد جلوي جريان رودخانه‌هايي كه از تهران به سمت اين درياچه در حركتند، گرفته شود.

همه اعضاي شوراي شهر تهران به اين موضوع اذعان داشتند كه بحث مديريت سيلاب و آمادگي تهران در برابر خطرات ناشي از آن بعد از زلزله مهم‌ترين مسئله‌اي است كه بايد توجه به آن در دستور كار مديريت شهري قرار گيرد. حتي محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شهر تهران گزارش مورد اشاره را يكي از مهم‌ترين گزارش‌هايي اعلام كرد كه تاكنون در صحن شورا ارائه شده است.

معاون فني و عمران شهرداري تهران همچنين توجه به فضاهاي زير‌سطحي را در دنيا روال رايجي دانست تاجايي كه امروز شهرهاي پيشرفته دنيا 2 يا چند طبقه هستند و معادل هرآنچه از ساختمان‌هاي اداري، مسكوني، تجاري و خدماتي كه روي سطح زمين هست زير سطح نيز بنا شده است. وي به‌عنوان مثال از شهر توكيو نام برد كه با وجود اينكه سه برابر شهر تهران جمعيت دارد (28ميليون نفر) اما ترافيك و آلودگي هواي كمتري نسبت به تهران دارد چرا كه 75درصد سفرهاي شهر توكيو از زير سطح شهر صورت مي‌گيرد.

جاويد فضاي روسطحي تهران را فاقد قابليت بارگذاري بيشتر دانست، به همين دليل تأكيد كرد كه بايد از همين حالا برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي توجه به فضاهاي زيرسطحي تا سال 1430انجام شود. 3اولويت نخست مورد اشاره از سوي معاون فني و عمران شهرداري تهران تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، مبارزه با سيلاب و حمايت جدي از تكميل شبكه فاضلاب تهران و توسعه شبكه مترو بود. وي با اشاره به اينكه تراز خط‌الراس و خط‌القعر تهران 1058متر است، گفت: بارش‌هاي نامنظم و بعضا انبوه تهران با توجه به شيب شهر به ما گوشزد مي‌كند كه تهران در معرض سيلاب است كه البته اقدامات 10سال گذشته در توسعه كمربند سبز اطراف تهران يكي از اين تمهيدات به‌منظور پيشگيري از وقوع سيلاب است. جاويد از احداث 500كيلومتر شبكه اصلي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي سخن گفت و ادامه كار تا اتمام 550كيلومتر شبكه جمع‌آوري آب را نيازمند 2هزارميليارد تومان اعتبار دانست كه به‌دليل كمبود اعتبار به 10سال زمان نياز دارد.

البته با درنظرگرفتن اينكه شوراي شهر تهران پيگير احداث ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) از عليرضا جاويد بود وي در حاشيه گزارش خود تكميل اين بزرگراه را از اولويت‌هاي سال 95شهرداري اعلام كرد و قول داد كه اين بزرگراه تا نيمه اول سال آينده به بهره‌برداري برسد.

نظر مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز اين بود كه تكميل اين بزرگراه بايد به‌گونه‌اي باشد كه به بزرگراه فتح، پل شهيد كاظمي و بزرگراه خليج‌فارس متصل شود. ضمن اين نبايد براي عبور اين بزرگراه از باغ جي آسيب زيادي به درختان آن وارد شود بلكه حتي‌المقدور درختان در مسير اين بزرگراه به جاي اينكه قطع شوند به بخش‌هاي ديگر اين باغ انتقال يابند.

  • تهران جزء 8 كشور سيل‌خيز جهان

اهميت بحث سيلاب‌ها و لزوم پيشگيري از آن تا آنجا بود كه احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت تهران نيز با معاون فني و عمران شهرداري تهران همراه شد تا به ارائه گزارشي در اين باره بپردازد. صادقي گفت كه از سال 2011 تهران بين 8كشور سيل‌خيز جهان قرار گرفته كه البته تا سال 2025 با درنظر گرفتن افزايش جمعيت اين خطر افزايش خواهد يافت. وي در گزارش خود به اقدامات شهرداري تهران در كاهش آسيب‌پذيري شهر تهران در برابر سيل اشاره كرد كه لايروبي و پاكسازي مسيل‌ها، حوضچه‌ها و تله‌هاي زباله‌گير ازجمله اين اقدامات است.

صادقي خواستار فعال‌سازي‌ توافقنامه مشتركي كه سال‌87 ميان شهرداري تهران، شوراي شهر و وزارت نيرو در بحث مديريت سيلاب به امضا رسيده بود، شد و در توضيح به اقدامات شهرداري تهران درباره تدوين طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب تهران، هماهنگي با سازمان هواشناسي، طراحي سامانه هشدار سيل و برگزاري مانور مقابله با سيلاب اشاره كرد. به گفته صادقي، تدوين ضوابط ساخت‌وساز در پهنه سيلاب توسط معاونت شهرسازي و آبخيزداري در بالادست توسط وزارت جهاد كشاورزي امر بسيار مهمي است. وي درعين حال از برپايي مانور زلزله در خرداد امسال خبر داد كه همزمان دستورالعمل مقابله با سيلاب نيز به همه دستگاه‌هاي متولي ابلاغ خواهد شد.

  • بررسي گزارش وضعيت منطقه7

به گزارش همشهري، دستور نخست جلسه ديروز گزارش عملكرد شوراياري منطقه 7بود. دبير شوراياري اين منطقه ضمن تشريح مشكلات، درخواست‌هاي مردمي از شورا را نيز مطرح كرد و در ادامه اعضاي شورا نيز نظرات و پيشنهادهاي خود درخصوص حل مشكلات منطقه را ارائه كردند. ازجمله مسائل مطروحه از سوي حجت سيدكريمي كمبود پاركينگ عمومي در ميدان هفتم تير، توزيع نامناسب سرويس‌هاي بهداشتي در منطقه به‌ويژه ميدان هفتم‌تير، وجود بافت فرسوده در محدوده شرقي منطقه، مكان‌يابي نادرست سراهاي فرهنگي، كمبود پل‌هاي عابر پياده، فقر سرانه‌هاي ورزشي و وجود كودكان كار و آسيب‌هاي اجتماعي بود.

  • قدرداني از معلم فداكار سيستاني

غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز ديروز طي سخناني از اقدام ايثارگرانه مرحوم حميد‌رضا گنگوزهي معلم 30ساله سيستاني تقدير و تشكر كرد و از وي به‌عنوان معلم اخلاق، شرف و انسانيت نام برد. انصاري پيشنهاد داد به پاس گراميداشت مردانگي و جوانمردي اين معلم تنديسي از ايشان در شهر تهران نصب يا خياباني به نام وي نامگذاري شود.

اين پيشنهاد با استقبال مرتضي طلايي مواجه شد كه بعد از خروج مهدي چمران در اواخر جلسه رياست دويست و پنجاهمين جلسه رسمي را برعهده گرفته بود. وي از انصاري خواست تا پيشنهاد خود را به‌صورت مكتوب به هيأت رئيسه ارائه كند. حميدرضا گنگوزهي هنگام وزش گردباد متوجه مي‌شود ديوارمجاور مدرسه كه 3دانش‌آموز در جوار آن قرار گرفته‌اند در حال فروريختن است؛ وي بلافاصله اقدام به نجات دانش‌آموزان مي‌كند وبعد از نجات جان 3دانش‌آموز، خود گرفتار آوار شده وجانش را ازدست مي‌دهد. تذكرات ديروز اعضاي شوراي شهر را نيز در جدول روبه‌رو بخوانيد.

  • حضور آباد در جلسه

يكي از اتفاقات خوب جلسه ديروز شوراي شهر بازگشت معصومه آباد نويسنده كتاب من‌زنده‌ام و عضو كميسيون سلامت،محيط‌زيست و خدمات شهري به جلسه شوراي شهر بود. وي كه به‌دليل مشكلات جسمي دريكي از بيمارستان‌هاي شهر تهران مورد 7عمل جراحي سنگين قرار گرفته بود، سرانجام ديروز پس از 50روز در صحن علني شوراي شهر حاضر و با استقبال همكاران خود در شورا، شهرداري تهران و اصحاب رسانه مواجه شد. وي در سخناني از حمايت‌هاي بي‌دريغ دوستداران، همكاران و مسئولان نظام در مدتي كه در بستر بيماري بود تشكر كرد و با وجود ضعف جسماني به احترام آنها ازجاي برخاست. وي از فرصت استفاده كرد و از اعضاي شوراي شهر خواست تا به مصوبه احداث بيمارستان براي كاركنان شهرداري توجه ويژه و تخصصي داشته باشند زيرا به گفته معصومه‌آباد، ارزش تأمين سلامت براي كاركنان بسيار حائز اهميت است و بودجه‌اي كه براي اين كار درنظر گرفته مي‌شود در واقع سرمايه‌گذاري براي سلامت كاركنان است و مي‌تواند به سرعت‌ بهبود سلامتي آنها كمك كند. از نكات قابل توجه در جريان بازگشت معصومه آباد به جلسه شوراي شهر اين بود كه وي با وجود ضعف جسماني مجبور شد براي ورود به صحن شوراي شهر از صندلي چرخدار خود برخيزد. دليل اين امر نيز وجود پله‌هاي ورودي به سالن و گيت‌هاي الكترونيك بود؛ نكته‌اي كه اهميت توجه به مشكلات تردد معلولان و جانبازان در معابر شهري را بيشتر نمايان مي‌كند.

جدول

جدول

کد خبر 330411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha