همشهری‌آنلاین: کردهای سوریه و متحدان آنها قصد دارند طی شش ماه آینده برنامه خود برای شکل‌گیری یک فدراسیون سیاسی خودمختار در شمال سوریه را نهایی کنند.

Rojava

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است:«  درحالی که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ پنج ساله سوریه ادامه دارد، این برنامه به صورت مستقل از دیپلماسی تحت رهبری سازمان ملل در حال شکل‌گیری است و در حال ایجاد این حقیقت در خاک سوریه است که منطقه‌ای از این کشور با نام کردی "روژاوا" شناخته شود.

اما ایجاد یک دولت فدرال، جایی که به گفته مقام‌هاي کردی سایر گروه‌های قومی در آن خودمختاری و آزادی خواهند داشت با مخالفت طرف‌های مختلف به ویژه آمریکا روبه‌رو می‌شود؛ آمریکایی که از نظر نظامی از شبه‌نظامیان کرد حمایت می‌کند.

هدیه یوسف، یکی از مقام‌هاي کرد که مسئولیت هماهنگی اقدام براي تشکیل دولت جدید را بر عهده دارد می‌گوید، زمان آن رسیده است که غرب به صورت کامل از برنامه‌ای که به ادعای او نه برای جدايی کردستان بلکه برای حل بحران سوریه طراحی شده است، حمایت کند.

یوسف در این باره گفت: ما از گروه‌های دشمن توقع حمایت از این پروژه را نداریم اما امیدواریم کشورهای غربی که تجربه ایجاد اتحادیه‌ها و فدرالیسم را از سر گذرانده‌اند از چنین برنامه‌ای حمایت کنند.

گروه‌های کرد از زمان آغاز جنگ سوریه در سال 2011 میلادی به عنوان بهترین گروه‌های سازماندهی شده در این درگیری‌ها حاضر شده‌اند. شبه‌نظامیان آنها تحت عنوان یگان‌های حفاظت خلق کنترل سه منطقه در شمال سوریه را در دست دارند. یوسف انتظار دارد دولت فدرال جدید مناطق بیشتری را که از کنترل داعش خارج می‌شوند هم دربر بگیرد.

یگان‌های حفاظت خلق تاکنون شریکی مهم برای آمریکا و کمپین ضد داعش آن در سوریه بوده است و ستون فقرات نیروهای ائتلاف دموکراتیک سوریه را که در سراسر شمال این کشور در حال مبارزه با افراط‌گرایان هستند، تشکیل می‌دهند.

اما این به معنای حمایت سیاسی آمریکا نیست؛ کشوری که بخشی از سیاست‌های آن توسط نگرانی‌های ترکیه نسبت به افزایش تاثیر کردها در سوریه و دامن زدن به جدایی طلبی کردها در ترکیه شکل می‌گیرد.

زمانی که نمایندگان مناطق شمالی تحت کنترل کردها ماه گذشته به ایجاد "سیستم دموکراتیک فدرال روژاوا" رای دادند، واشنگتن نسبت به ایجاد یک منطقه نیمه خودمختار در درون سوریه اعتراض و مخالفت کرد.

حزب دموکراتیک خلق کردها به عنوان مهم‌ترین حزب کردها در همین حال طبق خواسته ترکیه از مذاکرات صلح ژنو کنار گذاشته شده است.

یوسف 43 ساله می‌گوید، تصمیم برای ایجاد یک دولت فدرال با افزایش پس‌گیری مناطق از داعش از جمله شهرهای عرب‌نشین شکل گرفت.

او در این باره توضیح می‌دهد: اکنون پس از آزاد سازی مناطق متعدد، ما به سیستم گسترده‌تر و جامع‌تری نیاز داریم تا بتواند پیشروی در منطقه را تضمین کند. این آزادسازی‌ها هم‌چنین به تمامی گروه‌ها این حق را می‌دهد تا خود را نشان و دولت خود را تشکیل دهند.

یوسف که پیش از آغاز جنگ سوریه به دلیل عضویت در یک گروه زیرزمینی که هدف آن تجزیه سوریه بود، دو سال را در زندان‌ دمشق گذرانده بود،‌ امروز هر گونه ادعا را در این باره که کردها به دنبال جدایی‌طلبی هستند، رد می‌کند.

کرد‌ها به عنوان بزرگ‌ترین گروه غیر عرب در سوریه تا سال 2011 از سوی دولت با تبعیضی سیستماتیک مواجه بودند. اقلیت‌های کرد هم‌چنین در ایران و عراق زندگی می‌کنند و در شمال عراق توانسته‌اند تا یک دولت منطقه‌ای شکل دهند.

یوسف یکی از روسای شورای 151 عضوی است که کردها، اعراب، ترکمان‌ها، آشوری‌ها و سایر گروه‌ها در آن عضویت دارند و وظیفه آن تصویب قانون اساسی جدید با نام "توافق اجتماعی" است. تهيه پیش‌نویس این قانون اساسی پس از دیدارهای مشاوره‌ای بین گروه‌های مختلف آغاز می‌شود.

چنین دیدارهایی تاکنون در شهر الشدادی، که تازه از کنترل داعش خارج شده و همچنین شهر سرین در غرب رود فرات در استان حلب برگزار شده است.

یوسف درباره این دیدارها می‌گوید که " تاکنون مثبت بوده‌اند."

با وجود این‌که هنوز باید درباره جزئیات توافق شود به گفته یوسف دولت جدید دارای یک شورای قانون گذاری خواهد بود که محل دقیق آن هنوز مشخص نیست. این قانون اساسی همچنین ماهیت روابط بین این دولت فدرالی و دولتی را که پس از اصلاحات در سوریه شکل می‌گیرد، مشخص می‌کند.

یوسف ادامه می‌دهد: پس از تصویب این توافق اجتماعی یک انتخابات در منطقه فدرال دموکراتیک برگزار خواهد شد و شورا توسط مردم انتخاب می‌شود.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و گروه‌های مخالف او همگی جدایی کردها را رد می‌کنند. دولت اسد اعلام کرده انتخابات ماه گذشته کردها برای تعیین دولت خودمختار هیچ ارزش قانونی ندارد چرا که این دولت نماینده خواست تمام سوری‌ها نخواهد بود.

یوسف می‌گوید: ما برای آماده شدن طی این شش ماه تا جایی که می‌توانیم تلاش خواهیم کرد.»

کد خبر 330856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha