یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر جابر عناصری، استاد و پژوهشگر نامدار تعزیه و فرهنگ عامه در سن ۷۱ سالگی و در سکوت خبری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش آنا این خبر در حالی منتشر می‌شود که اصحاب رسانه پس از تشییع و خاک‌سپاری این پژوهشگر و مدرس از درگذشت وی مطلع شدند.

شنیده‌ها حاکی از این است که برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری عناصری اردبیلی آن هم در سکوت، سادگی و به دور از اطلاع‌رسانی سفارش و وصیت وی بوده است.

بنا بر درخواست وی قرار است هزینه‌های مراسم یادبود صرف امور خیریه شود.

حضور و درس‌گفتارهای دکتر جابر عناصری در سال‫های اولیه دهه‌ 60 در دروس مردم‌شناسی، فرهنگ و ادبیات عامه و آشنایی با اساطیر و آیین تعزیه در دانشکده‫های هنری ایران و به ویژه در دانشگاه هنر دانشجویان عکاسی را با بیانی شیوا و شورانگیز و رویکردی نوین، دیگر بار با آیین تعزیه آشنا کرد.

دانشجویان به همراه وی و در جریان برگزاری کلاس درس با متون و نسخ تعزیه، تعزیه‫خوانی و ریشه‫های فرهنگی و هنری نشانه شناسی نقوش علم و بیرق ها، رنگ‫ها، شورها و اشعار ارتباط برقرار می‫کردند و در عکاسی مستند از این مراسم آیینی، اندوخته‫های کلاس‫های استاد عناصری را به کار می‌بستند.‬‬‬‬‬‬‬‬

او سال‌هایی نیز در صدا و سیما حضور پیدا می‌کرد و با بیان گرم و شورانگیزش درباره آیین تعزیه و نمایش سخن می‌گفت.

همشهری‌آنلاین درگذشت این تعزیه‌ پژوه نستوه را به جامعه هنری و فرهنگی و موسیقایی ایران تسلیت گفته و برای آن شادروان آمرزش الهی را طالب است.

کد خبر 330868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha