یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دکتر جابر عناصری، استاد و پژوهشگر نامدار تعزیه و فرهنگ عامه در سن ۷۱ سالگی و در سکوت خبری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش آنا این خبر در حالی منتشر می‌شود که اصحاب رسانه پس از تشییع و خاک‌سپاری این پژوهشگر و مدرس از درگذشت وی مطلع شدند.

شنیده‌ها حاکی از این است که برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری عناصری اردبیلی آن هم در سکوت، سادگی و به دور از اطلاع‌رسانی سفارش و وصیت وی بوده است.

بنا بر درخواست وی قرار است هزینه‌های مراسم یادبود صرف امور خیریه شود.

حضور و درس‌گفتارهای دکتر جابر عناصری در سال‫های اولیه دهه‌ 60 در دروس مردم‌شناسی، فرهنگ و ادبیات عامه و آشنایی با اساطیر و آیین تعزیه در دانشکده‫های هنری ایران و به ویژه در دانشگاه هنر دانشجویان عکاسی را با بیانی شیوا و شورانگیز و رویکردی نوین، دیگر بار با آیین تعزیه آشنا کرد.

دانشجویان به همراه وی و در جریان برگزاری کلاس درس با متون و نسخ تعزیه، تعزیه‫خوانی و ریشه‫های فرهنگی و هنری نشانه شناسی نقوش علم و بیرق ها، رنگ‫ها، شورها و اشعار ارتباط برقرار می‫کردند و در عکاسی مستند از این مراسم آیینی، اندوخته‫های کلاس‫های استاد عناصری را به کار می‌بستند.‬‬‬‬‬‬‬‬

او سال‌هایی نیز در صدا و سیما حضور پیدا می‌کرد و با بیان گرم و شورانگیزش درباره آیین تعزیه و نمایش سخن می‌گفت.

همشهری‌آنلاین درگذشت این تعزیه‌ پژوه نستوه را به جامعه هنری و فرهنگی و موسیقایی ایران تسلیت گفته و برای آن شادروان آمرزش الهی را طالب است.

کد خبر 330868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha