سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: بسیاری از دختران جوان این روزهای جامعه ما تا قبل از ازدواج، در خانه کار زیادی انجام نمی‌دهند.

خانه‌داری از صفر

حداكثر كاري كه انجام مي‌دهند شايد مرتب كردن اتاق خواب خودشان باشد به همراه مشاركت در تميز كردن قسمتي از خانه. اما اداره كردن يك خانه براي خانم آن خانه فراتر از كارهاي دوران تجرد است. همزمان تميز كردن و مرتب ماندن تمام قسمت‌هاي آشپزخانه، آشپزي كردن، مديريت خريدهاي خوراكي خانه، مهيا شدن براي آمدن مهمانان و... همه اينها در كنار هم مي‌شود مديريت داخلي خانه و هزينه آن هم صرف وقت است و يادگيري مهارت خانه‌داري. محصول هم قطعا تجربه شيريني است كه عروس خانم‌ها در خانه دوست داشتني خود به‌دست مي‌آورند.

  • همان هميشگي

احتمالا يادتان هست كه در دوران مدرسه و دانشگاه هر بار قرار بود براي موفقيت تلاش كنيد، قبل از هر چيز مي‌گفتند دفترچه‌اي بردار و يك ليست از مجموعه كارهاي مدنظرت تهيه كن. حالا هم همان روند را مي‌توانيد براي مديريت كارهاي خانه انجام بدهيد. براي موفق شدن، يك دفترچه كوچك برداريد و براي هر روز يك ليست از كارهايي كه بايد انجام دهيد بنويسيد.

  • همه جا با هم

سعي كنيد به شكلي برنامه روزانه‌تان را جلو ببريد كه به تمام قسمت‌هاي خانه برسيد و از تميز و مرتب بودن همه قسمت‌ها مطمئن شويد؛ آشپزخانه، حمام و دستشويي، پذيرايي و اتاق خواب. يك‌بار زمان بگذاريد و يك تميزكاري اساسي انجام بدهيد آن وقت بعد از اين مرحله مي‌توانيد با صرف كمتر از يك ساعت در هر روز به همه اين نقاط سر بزنيد و آنها را مرتب و تميز كنيد. تميز بودن خانه بعد از خانه تكاني كه در اسفندماه داشتيد به شما كمك مي‌كند تا به سراغ كارهاي ريز خانه برويد.

  • نكته تستي

براي مرتب بودن خانه لازم نيست هر روز بشوييد و بسابيد، همين كه وسايل سرجاي خودشان باشند، نظم خودبه‌خود به خانه شما مي‌آيد. گوشه ذهن‌تان اين را داشته باشيد كه هر چيزي بايد سر جاي خودش باشد. با اجرايي كردن اين نكته‌ها هر بار وسيله‌اي اطراف خانه ببيند به مكان اصلي خودش بازمي‌گردانيد و در ادامه براي مرتب كردن خانه زمان و انرژي كمتري صرف مي‌كنيد.

  • باطن خانه

حواس‌تان از كشوها، كابينت‌ها و كمدهاي اتاق‌ها پرت نشود. اينها حكم باطن خانه را دارند. زماني كه كشوها و كمدها مرتب و تميز باشند، سامان دادن به بقيه خانه كار سختي نيست. به همين راحتي نظم حاكم مي‌شود. سعي كنيد داخل كشوها و كمدها به اندازه‌اي كه فضا دارند وسايل قرار دهيد نه بيشتر از آن. با اين كار از به‌هم ريختن با يك تلنگر جلوگيري مي‌كنيد.

  • خريد لوازم خانه

احتمالا زمان‌هايي را هم به خريد وسايل براي خانه اختصاص مي‌دهيد. سعي كنيد نكاتي را درنظر بگيريد تا خريدهاي‌تان اسراف نشود. اگر تا به امروز براي زندگي روزمره 2 نفر خريد نكرده‌ايد و چشم‌تان به حجم خريدهاي پدر، آن هم براي چند نفر عادات دارد، هنگام جدا كردن ميوه‌ها و خريدهاي سوپرماركتي خانه به‌خودتان يادآوري كنيد كه فقط 2 نفر هستيد و حجم زيادي از ميوه و سبزيجات و... در مدت زمان كم خراب مي‌شود. اگر بتوانيد اين قسمت را مديريت كنيد قسمت زيادي از هزينه‌ها كم‌مي‌شوند و اسراف هم جايي در خانه شما نخواهد داشت.

  • بركت را به خانه بياوريد

خانه‌اي كه بدون بركت باشد، تلاش‌هاي افراد آن خانه به ثمر نمي‌نشيند. سعي كنيد هميشه دنبال عوامل جذب بركت در خانه باشيد و به اين عوامل آسماني خوشبختي در عمل، ايمان بياوريد. كارهايي مانند دعوت كردن مهمان و حضورشان در خانه بركت را به زندگي شما سرازير مي‌كند.

  • آماده باش

اگر قبل از اين آشپزي نكرده باشيد، آماده شدن براي يك مهماني با تعداد نفرات بالا براي شما كار سختي خواهد بود. پيشنهاد ما اين است كه بعضي روزهايي كه مهمان نداريد، براي خودتان غذا با حجم بالا درست كنيد؛ مثلا 6 پيمانه برنج و خورشي قابل قياس با همين حجم. شايد 3 روز پياپي مجبور شويد يك نوع غذا را بخوريد اما در مقابل پخت حجم زياد غذا را امتحان كرده‌ايد.

  • تنوع بدهيد

اين روزها زيباترين روزهاي زندگي مشترك شما هستند. كمي تلاش‌تان را بيشتر كنيد و در كنار حجم كارهاي بيرون از منزل و درس و... به فكر پخت غذاهاي جديد، كيك و دسرهاي با عشق پخته خودتان هم باشيد. مزه تمام اينها براي همسرتان تكرار نشدني است.

  • زمان را مديريت كنيد

اگر از آن دسته دختراني هستيد كه به خانواده‌تان وابسته بوديد، سعي كنيد به مرور زمان اين وابستگي‌ها را كمتر كنيد. حجم كارهاي خانه و لزوم حضور شما در كنار همسرتان، همچنين حس روزهاي شيرين ابتدايي زندگي، اين را مي‌طلبد كه زمان بيشتري را در خانه و در كنار هم صرف كنيد.

کد خبر 331129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha