سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: جواد ارشاد، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با فیلم‌های «ماه‌پیشونی»، «زیر سایه کنار» و «راز پرواز» فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و سال‌هاست فعالیت خود را در عرصه سریال‌سازی متمرکز کرده است.

جواد ارشاد پشت صحنه «دوردست‌ها» در حال راهنمایی بازیگران

او اين روزها مجموعه «دوردست‌ها» را با بازي دانيال حكيمي، فاطمه گودرزي، هومن برق‌نورد و... روي آنتن شبكه يك دارد؛ سريالي كه از شهريور سال گذشته كليد خورد و پس از حدود 6‌ماه آماده پخش شد. ارشاد آخرين بار تابستان 92 با مجموعه «ستاره حيات» در تلويزيون حضور داشت.

  • چطور شد كه پس از ساختن سريالي درباره اورژانس، سراغ دوردست‌ها رفتيد؟

بعد از موفقيت نسبي ستاره حيات در سال 92، قصد داشتم آن را ادامه بدهم و درباره ماجراهاي اورژانس مجموعه‌اي پر و پيمان‌تر بسازم اما به‌خاطر تغيير و تحولاتي كه رخ داد، كار ادامه نيافت. من البته همچنان به‌كار در حوزه سلامت علاقه‌مند بودم تا اينكه بحث توليد و مصرف پيش آمد. فرهنگسازي در عرصه توليد، توليد كالاهاي باكيفيت ايراني و ترغيب مردم به مصرف محصولات ايراني موضوعي است كه تمام اقشار جامعه با آن درگيرند.

  • به همين دليل بود كه سراغ سازمان ملي استاندارد رفتيد؟

يكي از دلايل مراجعه به اين سازمان طرحي بود كه داشتم اما دليل ديگرم يافتن حامي مالي بود. در حال حاضر تلويزيون به لحاظ بودجه وضعيت خوبي ندارد و طرح‌هاي بدون حامي مالي را قبول نمي‌كند. به همين دليل گفتم شايد سازمان استاندارد بتواند به من كمك كند و با توجه به طرحي كه داشتم، حمايت از توليد سريال را پذيرفت.

  • همكاري سازمان ملي استاندارد به‌عنوان حامي در طول توليد چگونه بود؟

ببينيد! هر سازمان و نهادي با توجه به فعاليت و مسئوليتي كه دارد، به نوعي مي‌خواهد در قالب انجام كارهاي فرهنگي كارش را هم معرفي كند. در واقع كار فرهنگي به معني هدر رفتن بودجه و هزينه نيست. سازمان ملي استاندارد هم بر همين اساس پيشنهاد همكاري را پذيرفت. متأسفانه اين روزها بيشترين توجه سازمان‌ها به برگزاري جشنواره و همايش و چاپ پوستر است و فيلمسازي به ندرت اتفاق مي‌افتد. البته اين نوع كار‌كردن براي فيلمسازان هم سخت است، چراكه هم بايد به سفارش‌دهنده متعهد باشند و هم داستاني جذاب و پركشش عرضه كنند. تعامل بايد دوسويه و توليد يك اثر تصويري بسيار هنرمندانه باشد تا بحث سفارشي بودن به كيفيت لطمه نزند.

  • در طول نگارش فيلمنامه و توليد به مشكل برنخورديد؟

در روند نوشته‌شدن فيلمنامه جلسه‌هاي متعدد داشتيم و از وقتي طرح را برديم تا زمان كليدخوردن پروژه نزديك به يك سال و نيم طول كشيد. خوشبختانه با افراد مطلع در ارتباط بوديم و اگر هم مشكلي پيش مي‌آمد، در جلسات مشترك آن را حل مي‌كرديم.
يكي از نكات جالب توجه در دوردست‌ها، انتخاب بازيگران است كه به‌نظر يكدست نيست.

در انتخاب بازيگر به لحاظ بودجه محدوديت داشتيم. گرچه سعي كرديم همه بازيگران باسابقه باشند و به‌نظرم يك قصه با بازيگران توانا، با قدرت روايت مي‌شود. با اين حال، بازيگران اصلي همه كاربلد و توانا هستند و براي نقش‌هاي ديگر هم با فراخوان، از بازيگران مستعد استفاده كرديم.

  • چرا پخش سريال به تعويق افتاد؟

ابتدا قرار بود دوردست‌ها در 13قسمت توليد و پخش شود اما با توجه به موضوعي كه داشت، احساس كرديم سريال كشش لازم را دارد. نگارش فيلمنامه را ادامه داديم و سريال به 36قسمت افزايش يافت.

  • ارشاد به‌دنبال «مراد»

جواد ارشاد كه مدت‌هاست روي صندلي كارگرداني فيلم سينمايي ننشسته، تصميم دارد با پايان نگارش فيلمنامه «مراد» دوباره به اين عرصه بازگردد. او مراد را يك اتفاق خوب در حوزه فيلمنامه‌نويسي سينماي ايران مي‌داند و با توجه به تجربه خوب «دوردست‌ها»، اين روزها دنبال سرمايه‌گذار است تا با فراهم شدن شرايط، در نخستين فرصت ممكن توليد پروژه سينمايي مراد را در كويرهاي اطراف بم آغاز كند.

کد خبر 331934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha