شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: این روزها حدود ۵۰سال از شروع به‌کار نخستین خودپرداز می‌گذرد؛ دستگاهی که ابتدا نه شکل و قیافه جالبی داشت و نه خدمات آنچنانی ارائه می‌داد.

کیف پول هوشمند!

اما مهم‌ترين انگيزه اختراع اين دستگاه احتمالا رهايي از صف‌ طولاني بانك‌ها و صرفه‌جويي در وقت و دستيابي آسان به پول، بدون سؤال‌ و جواب‌ اضافي بوده است. نخستين خودپرداز در سال 71 وارد ايران شد و اكنون طبق آخرين آماري كه بانك مركزي ارائه داده است تعداد اين خودپردازها در كشورمان به بيش از ۴۰هزار دستگاه نصب‌شده و در حال كار رسيده است. به همين دليل، اين دستگاه‌ها نقش زيادي در زندگي و جابه‌جايي‌هاي مالي ما پيدا كرده‌اند و مي‌توانند ابزاري براي مديريت مالي‌مان باشند. تلاش كرده‌ايم ايده‌هايي پيدا كنيم تا با استفاده از قابليت‌هاي دستگاه‌هاي كارتخوان و خودپرداز و تنوع كارت‌هاي بانكي، منابع مالي‌مان را مديريت و هزينه‌هاي اضافي را كنترل كنيم. تمام شدن موجودي كارتي كه براي خريدهاي روزمره درنظر گرفته شده، كارت قرمز مالي شما خواهد بود!

ايده ها

  • 1- هر رديف هزينه، يك كارت

براي پرداخت قبوض يا براي پرداخت اقساط تسهيلاتي كه دريافت كرده‌ايد كارتي كنار بگذاريد. اين هزينه‌ها را كه از درآمد كسر كرديد، خالص درآمدتان باقي خواهد ماند. حالا با توجه به ميزان هزينه‌هاي جاري زندگي‌تان مي‌توانيد 10تا 20درصد درآمدتان را پس‌انداز كنيد. كار ديگري كه بايد انجام دهيد اين است كه كارت بانكي پس‌اندازتان را هم جدا كنيد. سعي كنيد كارت بانك مخصوص پس‌اندازتان را داخل كيف پول‌تان نگذاريد. اينطوري هنگام خريد، روي پول داخل اين كارت حساب باز نمي‌كنيد و پس‌اندازتان محفوظ مي‌ماند. علاوه بر اين مي‌توانيد اين پس‌انداز را درون حسابي نگه‌‌د‌اري كنيد كه قابليت وام گرفتن داشته باشد تا بعدتر اگر خواستيد وام بگيريد، آسان‌تر اين كار را انجام دهيد.

  • 2- هر عضو خانواده، يك كارت

از سرويس «كارت خانواده» استفاده كنيد. به اين صورت كه شما به‌عنوان سرپرست خانواده مي‌توانيد براي يك حساب تقاضاي حداكثر 4كارت كرده و براي هركدام از اعضاي خانواده كارتي با نام خودشان دريافت كنيد. با اين كار شما مي‌توانيد براي هر كارت سقف برداشتي معين كرده و محدوديت‌هاي مورد نظر خود را اعمال كنيد. به‌عنوان مثال اگر يكي از اعضاي خانواده شما دانشجو است مي‌توانيد سقف برداشت بيشتري براي او درنظر بگيريد تا شهريه دانشگاه را توسط كارت‌بانك خود پرداخت كند. حتي مي‌توانيد تعيين كنيد مانده حساب براي كدام كارت‌ها قابل رويت نباشد. با اين روش، شما منابع مالي‌تان را مديريت كرده‌ايد. اين را هم بدانيد كه عملكرد كارت اعضاي خانواده با ديگر كارت‌هاي بانكي فرقي نخواهد داشت.

  • 3- برداشت مستقيم براي قبوض

يكي از خدمات ديگري كه در بانك‌ها ارائه مي‌شود برداشت مستقيم براي پرداخت قبوض يا قسط‌ها از حساب مشتري با اجازه خود او است. براي فعال كردن اين سرويس بايد به شعبه‌اي كه در آن حساب داريد برويد و فرم مخصوص اين كار را پر كنيد. از آن به بعد تا زماني كه اين سرويس را غير‌فعال نكنيد سر موعد، بانك از حساب شما براي پرداخت قبض‌ها و قسط‌هايي كه شماره آن را در فرم نوشته‌ايد از حساب‌تان پول برداشت مي‌كند. شما در هر مرحله‌اي مي‌توانيد از اين كار انصراف دهيد يا اينكه شماره حساب مورد نظرتان را عوض كنيد.

نكته ها

  • 1- پيامك حساب‌تان را فعال كنيد

پيامك حساب‌تان را فعال كنيد و اين پيامك‌ها را نخوانده پاك نكنيد. با اين روش، دائم ميزان موجودي حساب‌تان جلوي چشمتان است و همين باعث مي‌شود ميزان پول باقي‌مانده‌تان را درست مديريت كنيد. اصلا گاهي لازم است به آنها هم رجوع كنيد تا متوجه شويد كه چرا براي يك موضوع مشابه، يك‌ماه پول بيشتري پرداخته‌ايد و‌ ماه قبل پول كمتر؟ اگر هم حساب مشتركي با اعضاي خانواده داريد اين كار باعث مي‌شود از ميزان برداشت‌هاي هر يك از اعضا با خبر شويد.

  • 2- پول نقد هم داشته باشيد

لازم نيست تمام پول‌هايتان را درون كارت بانكي‌تان نگه‌داري كنيد. درست است كه كارت‌ها جاي كمتري درون كيف‌تان اشغال مي‌كنند و پول‌هاي شما از دستبرد سارقان در امانند. اما در كنار همه مزيت‌هايي كه اين كارت‌ها دارند يك عيب بزرگ دارند و آن اين است كه شما را ترغيب به بي‌محابا خرج كردن مي‌كنند. وقتي پول نقد در دست‌تان است، آن‌وقت حواس‌تان را بيشتر براي خرج كردن جمع مي‌كنيد.

  • 3- براي يك‌بار واريز حساب جديد باز نكنيد

برخي از ارگان‌ها طرف حساب يك بانك خاص در كشور هستند. مثلا شايد شما مجبور باشيد براي دريافت خسارت از يك شركت بيمه يا اگر شغل‌تان را عوض كرده‌ايد، براي دريافت حقوق ماهانه‌تان در يك بانك مشخص حساب باز كنيد. مي‌توانيد به جاي حساب باز كردن، از بانكي كه در آن حساب داريد بخواهيد اين مشكل را براي‌تان حل كند. با توافق‌هايي كه بانك‌ها با هم دارند فقط با يك تأخير يك روزه، پول به آن بانك و از آنجا به‌حساب شما واريز مي‌شود. با اين كار در پرداخت هزينه‌ براي صدور كارت جديد صرفه‌جويي كرده و همچنين از اضافه شدن يك كارت ديگر به كارت‌هاي بلااستفاده موجود در كيف پول‌تان هم جلوگيري كرده‌ايد.

هشدارهاي بانكي

مبلغ يا مقصد اشتباه: اگر هنگام انتقال وجه، سيستم قطع بشود يا به هر دليلي پول به‌حساب مقصد واريز نشود درحالي‌كه از حساب شما كسر شده باشد، ظرف 72ساعت به‌حساب شما برمي‌گردد. در غيراينصورت به راحتي قابل پيگيري است. اما فاجعه زماني رخ مي‌دهد كه در مبلغ يا مقصد پول اشتباه كرده باشيد. در اين صورت تنها خود صاحب حساب است كه مي‌تواند پول را به شما برگرداند.
قبوض ديگران را پرداخت نكنيد: اگر قبوض‌تان را از طريق دستگاه خودپرداز پرداخت مي‌كنيد بهتر است از روش اسكن شناسه پرداخت اين كار را انجام دهيد. در غيراينصورت هنگام وارد كردن شناسه دقت كنيد چون خودپرداز اخطار «شناسه اشتباه» به شما نمي‌دهد. اگر شناسه را اشتباه وارد كنيد ممكن است قبض ديگران را پرداخت كنيد كه در اين صورت باز هم تنها صاحب قبض است كه مي‌تواند پول‌تان را بازگرداند.

  • امكان برداشت بدون كارت

دريافت موجودي بدون استفاده از كارت، سرويسي است كه در حال حاضر تقريبا همه بانك‌ها ارائه مي‌دهند. براي اين كار مي‌توانيد قدم به قدم با كد # 733* پيش برويد يا كد دستوري خود بانك را وارد كنيد. غيراز اين از طريق اينترنت ‌بانك و تلفنبانك، آن هم به شرطي كه شماره كارت‌تان و رمز دوم را بلد باشيد مي‌توانيد موجودي بگيريد يا حتي وجه انتقال دهيد. اما نكته جذاب ماجرا اينجاست كه با توجه به قابليت جديدي كه دستگاه‌هاي خودپرداز برخي از بانك‌ها دارند شما براي برداشت پول از دستگاه خودپرداز هم به كارت احتياج نداريد. اين سرويس در حال حاضر توسط بانك ملي، صادرات و مسكن راه‌اندازي شده و دارندگان كارت‌هاي عضو شتاب با پيدا كردن خودپرداز‌هاي بانك ملي مي‌توانند اين كار رانجام دهند اما اين سرويس در بانك مسكن و صادرات تنها براي مشتريان اين بانك‌ها فعال شده است. هر مشتري در روز تا 3مرتبه و تا سقف 2 ميليون ريال مي‌تواند برداشت بدون كارت داشته باشد. به اين ترتيب اگر از مشتريان اين بانك‌ها هستيد و سابقه گم كردن كارت بانكي را داريد مي‌توانيد از اين به بعد بدون كارت، كارهاي بانكي‌تان را انجام دهيد.

کد خبر 332233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha