چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

پس از تصویب دوفوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در یکشنبه این هفته،نمایندگان مجلس کلیات این طرح را هم تصویب کردند.

کنکور

طرح دوفوريتي اصلاحيه قانون سنجش و پذيرش دانشجو پس از ابطال تاثير 25درصدي سابقه تحصيلي سال سوم دبيرستان در كنكور ورودي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي از ديوان عدالت اداري و متعاقب آن استفساريه وزارت علوم در اين خصوص از نمايندگان مجلس، تهيه و در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بررسي شد. حالا و با تصويب اين طرح آنطور كه رضا صابري، رئيس كميته آموزش عالي مجلس به هشمهري مي‌گويد با نظر اعضاي كميسيون آموزش تاثير 25درصدي سابقه تحصيلي در كنكور امسال قطعي است. البته تصويب اين طرح با مخالفت‌هايي هم همراه بود. براي نمونه احمد توكلي نماينده تهران و حسينعلي حاجي دليگاني آن را داراي اشكال و دور از عدالت توصيف كردند، اما پس از دفاع علي مطهري و محمدمهدي زاهدي رئيس كميسيون آموزش، كليات طرح با 110رأي موافق، 54رأي مخالف و 9رأي ممتنع از مجموع 199نماينده حاضر به تصويب مجلس رسيد.

  • سابقه موضوع

در ماده يك قانون سنجش و پذيرش دانشجو مصوب سال 1392، سابقه تحصيلي اينطور تعريف شده‌است: «نمرات دروس 3سال آخر دوره متوسطه است كه امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه‌گيري توسـط وزارت آموزش و پـرورش به‌صورت سراسري، نهايي و استاندارد مطابق مصوبات شوراي‌عالي آموزش و پرورش برگزار شده باشد.»

از زمان ابلاغ اين قانون، در كنكور سال‌هاي 92و 93 فقط سابقه تحصيلي سال سوم دبيرستان 25درصد تأثير داشته‌است. مصوبه ديوان عدالت اداري 15دي‌ماه94 رويه شوراي سنجش مبني بر تأثير ۲۵ درصدي معدل سال سوم متوسطه در كنكور براي داوطلباني كه طي سال‌هاي ۸۴تا ۹۲ ديپلم گرفته‌اند را ابطال كرد.

پس از آن وزارت علوم در اين‌باره استفساريه‌اي براي مجلس ارسال كرد و رئيس سازمان سنجش، به‌عنوان دبير شوراي سنجش و پذيرش دانشجو اعلام كردكه اگر مجلس نظري در اين‌باره نداشته باشد، حتما رأي ديوان را در كنكور امسال اجرا خواهد كرد. البته برخي مسئولان درباره اجراي رأي ديوان عدالت اداري ترديد داشتند كه رئيس سابق ديوان عدالت اداري به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: خلاف حكم ديوان عدالت عمل شود، برخورد مي‌كنيم.

اين موضوع آنقدر پيچيده بود و باعث سردرگمي نزديك به 900هزار داوطلب آزمون سراسري امسال شد كه سرانجام فروردين‌ماه امسال شوراي سنجش و پذيرش براي اجراي رأي كنكوري ديوان عدالت اداري، تصميم گرفت وزراي آموزش‌وپرورش، علوم و بهداشت، با رئيس قوه قضاييه، رئيس مجلس و رئيس ديوان عدالت اداري در اين‌باره رايزني كنند.

چند روز پيش وزير آموزش و پرورش درباره محتواي اين نامه به همشهري گفت: «در اين نامه از رئيس محترم قوه قضاييه درخواست شده تا اجراي رأي ديوان درباره ابطال تأثير 25درصدي سابقه تحصيلي سال سوم دبيرستان به‌مدت 6‌ماه به تعويق بيفتد تا در اين مدت در اين خصوص چاره‌انديشي شود.»

حالا اما 63نماينده مجلس طرحي را تصويب و ارائه كرده‌اند كه براساس آن، ميزان و نحوه تأثير هر يك از عوامل سابقه تحصيلي، متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهايي دوره 3ساله آخر متوسطه محاسبه مي‌شود. به اين ترتيب آموزش و پرورش تا هر زماني كه بتواند فرصت خواهد داشت براي نهايي شدن امتحانات ساير پايه‌هاي مقطع متوسطه اقدام كند. درحالي‌كه تا چند روز قبل آموزش و پرورش براي برگزاري امتحانات اين 3ساله به‌صورت نهايي تحت فشار بود و وزير هم اعلام كرد كه درصورت تأمين اعتبار حاضر است پس از چند سال اين امتحانات را نهايي برگزار كند، حالا فرصت نامحدودي براي اين كار دارد. به اين ترتيب تا زماني كه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تكليفي براي برگزاري اين امتحانات به‌صورت نهايي ايجاد نكند، آموزش و پرورش همان راهي را خواهد رفت كه در همه اين سال‌ها رفته است.

  • كنكوري‌ها امسال نگران نباشند

كليات قانون سنجش و پذيرش دانشجو به تصويب رسيده است و مجلس در شور دوم اصلاح كرده كه تاثير معدل فقط مربوط به دروسي است كه طبق استاندارد و مصوب شوراي‌عالي آموزش و پرورش به‌صورت يكنواخت و سراسري انجام شود و مدارس و مناطق در كنكور تاثيري ندارد. آموزش و پرورش هم مكلف است تمهيدات لازم را براي جبران سوابق تحصيلي كساني كه در امتحانات مدارس عقب مانده‌اند، فراهم كند. يكشنبه بررسي جزئيات اين طرح ادامه پيدا مي‌كند و دانش‌آموزاني كه در آستانه برگزاري كنكور هستند، نگران نباشند.
محمدرضا باهنر، نايب‌رئيس مجلس

کد خبر 332755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha