چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: بر خلاف تصور معمول، هرکدام از ما ۳ شناسنامه داریم:

ماجرای ۳ شناسنامه

1- شناسنامه طبيعي: يعني شناسنامه‌اي مشتمل بر همان ويژگي‌هاي مرتبط با خلقت و اندام ما؛ مواردي نظير قيافه و جنسيت، رنگ پوست و چشم، تركيب صورت، قد و وزن و چربي و اوره. آدم‌ها با اين شناسنامه، از هم متفاوت و شناخته مي‌شوند. ميلياردها آدم روي زمين، به‌خاطر تفاوت در چهره و سرانگشت و اندام‌هاي بدن، با هم قاطي و جابه‌جا نمي‌شوند. اين شناسنامه به مرور زمان و باافزايش سن تغيير مي‌كند. از اين جهت زلفي‌ها، كچل مي‌شوند، لاغرها به چاقي كشيده مي‌شوند و خوش‌تيپ‌ها بدريخت شده و خوشگل‌ها چروكيده مي‌شوند. به مرور زمان، تيزبين‌هاي عالم عينكي شده و باهوش‌ها ممكن است آلزايمر بگيرند.

2- شناسنامه قراردادي: يعني همان دفترچه‌هاي قرمزيا سبز رنگي كه در بدو تولد، پدرهاي‌مان از اداره ثبت‌احوال دريافت مي‌كنند. قديم‌ترها به اين شناسنامه‌ها سجل مي‌گفتند كه بين عوام به 3 جلد مشهور بوده است. در اين شناسنامه 4 اتفاق مهم را ثبت مي‌كنند: تولد، ازدواج، طلاق و مرگ. وقتي آدم‌ها مي‌ميرند در صفحه آخر مُهر «باطل شد» مي‌كوبند و ارتباط آدم‌ها را با دنيا قطع مي‌كنند و به‌واسطه آن حساب‌هاي بانكي را مسدود و يارانه فرد را قطع مي‌كنند.

3- شناسنامه حقيقي: مهم‌ترين شناسنامه ما همين نوع آخر است. اما شگفت آنكه ما به طرز مشكوكي نسبت به اين شناسنامه بي‌توجه هستيم. برگه‌هاي اين شناسنامه، روح ماست و جملات ثبت شده در آن، كارها و افكار ما. اين شناسنامه هيچ وقت باطل نمي‌شود، هيچ وقت گم نمي‌شود، هيچ وقت مهر نمي‌خورد، هيچ وقت پاره نمي‌شود، هيچ وقت از ما جدا نمي‌شود و تا چاله قبر و بعد از آن هم همراه ماست اما خيلي وقت‌ها اين شناسنامه توسط ما فراموش مي‌شود. بارها و بارها يادمان مي‌رود آن را بخوانيم، مرور كنيم و صفحاتش را ورق بزنيم. يادمان مي‌رود چه كارهايي كرده‌ايم و كدام صفحات را خالي گذاشته‌ايم؟ كجاها الكي خوشحال يا غمگين شده‌ايم؟ و يا در كدام صفحه بيخودي عصباني شده‌ايم؟ در نتيجه هنوز هم كه هنوز است يادمان مي‌رود صفحات آن را با جوهر محبت پر كنيم، با ياد خدا معطر كنيم، با پاك‌كن بازگشت و انابه، سفيدش كنيم... .
راستي اين شناسنامه كجاست؟ بهتر نيست زودتر پيدايش كنيم، خاك‌هايش را پاك كرده و يك‌بار به‌صورت جدي مرورش كنيم؟

کد خبر 332769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha