آمار رسمی بورس تهران نشان می‌دهد که روند کاهش سود شرکت‌های بورس در آغاز سال ۹۵ هم تداوم داشته است.

سود شركت‌هاي فعال در 36صنعت پذيرفته‌شده در بورس تهران در 2سال گذشته به‌طور مداوم در حال كاهش بوده است.
براساس تازه‌ترين گزارش اداره آمار و اطلاعات بورس تهران، مجموع سود پيش‌بيني‌شده شركت‌هاي فعال در بازار سهام در پايان فروردين‌ماه امسال 424هزار ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفند سال 94، معادل 4هزار و 144ميليارد ريال كاهش يافته است.

براساس اين گزارش رسمي با تطبيق سود يا زيان پيش‌بيني‌شده شركت‌هاي فعال در بورس در فروردين‌ماه نسبت به اسفند‌ماه سال قبل نشان مي‌دهد كه 16شركت با افزايش سود و 22شركت با كاهش سود روبه‌رو شده‌اند و 266شركت هم تغييري در سود يا زيان پيش‌بيني شده نداده‌اند. به اين ترتيب در پايان فروردين95 متوسط سود خالص شركت‌هاي بورس به 375ريال رسيده است.
طبق اين آمار ميزان سود تقسيم‌شده شركت‌ها در نخستين‌ماه بهار 105هزار ميليارد ريال بوده كه اين رقم 55درصد از كل درآمد واقعي شركت‌هاي بورس را تشكيل داده است. در اين دوره متوسط سود نقدي هر سهم شركت‌هاي بورس 532ريال تخمين زده شده است.

  • نسبت قيمت به درآمد

تغييرات پيش آمده در روند سود شركت‌هاي بورس در كنار نوسان قيمت سهام موجب شده نسبت قيمت به درآمد بازارسهام در فروردين‌ماه از 7مرتبه فراتر رود. اين نسبت قيمت به درآمد محاسبه شده در گزارش رسمي بورس تهران، بر مبناي ارزش بازار 277شركت پذيرفته‌شده در بورس كه معادل 3268هزار ميليارد ريال بوده و پيش‌بيني سود 424هزار ميليارد ريالي آن برآورد شده است.

  • گروه‌هاي پرارزش

بررسي آمار ارائه شده بورس گوياي اين واقعيت است كه گروه محصولات شيميايي با در اختيار داشتن 28شركت و مجموع ارزش بازار 766هزار ميليارد ريالي‌اش در رتبه اول صنايع ارزشمند بورس تهران قرار دارد. گروه بانك‌ها با مجموع ارزش بازار 401هزار ميليارد ريال و گروه فلزات اساسي با 280هزار ميليارد ريال ارزش بازار سهامش، رتبه‌هاي بعدي را به‌خود اختصاص داده‌اند.

  • يك سوم بازار در اختيار آنلاين‌ها

آمارهاي تازه نشان مي‌دهد كه در آغاز امسال، يك سوم كل دادوستدهاي انجام شده در بورس را معامله‌گران آنلاين انجام داده‌اند. به اين ترتيب 37درصد از كل حجم مبادلات و 33درصد از كل ارزش دادوستدها در بورس به معامله‌گران آنلاين اختصاص داشته است. طبق اين آمار در فروردين‌ماه تعداد 17هزار و 564ميليون سهم به ارزش 40هزار و 477ميليارد ريال از طريق معاملات آنلاين مبادله شده است.

  • انجام نيمي از معاملات در تهران

آمارها نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاران تهراني همچنان بخش بزرگي از بار مبادلات بورس را به دوش مي‌كشند. در فروردين امسال نيمي از دادوستدها در بازارسهام از طريق تالارهاي فعال در تهران انجام گرفته است. در بين تالار‌هاي منطقه‌اي هم بيشترين ارزش معاملات به‌ترتيب به تالار منطقه‌اي اصفهان با مبادله 2هزار و 752ميليارد ريال، مشهد با مبادله يك هزار و 821ميليارد ريال، تالار منطقه‌اي رشت با مبادله يك هزار و 649ميليارد ريال و تالار منطقه‌اي كرج با مبادله يك هزار و 574ميليارد ريال سهام اختصاص داشته است.

  • حقيقي‌ها و حقوقي‌ها

در اين ‌ماه ارزش سهام خريداري‌شده اشخاص حقوقي 21هزار و 117ميليارد ريال و معادل 33درصد از كل خريد‌ها بود. ارزش سهام فروخته شده آنها 20هزار و 253ميليارد ريال و 32درصد از كل فروش‌ها بود. در اين‌ماه سرمايه‌گذاري خالص اشخاص حقوقي 865ميليارد ريال بود. در عين حال ميزان خريد و فروش سهام اشخاص حقيقي به‌ترتيب 66و 67درصد از ارزش كل خريد و فروش‌ها بود.

  • سود صنايع بورس

براساس گزارش اداره آمار و اطلاعات بورس تهران، در آغاز سال95 و در آستانه فصل مجامع سالانه شركت‌ها در بورس، گروه محصولات شيميايي با پيش‌بيني 122هزار ميليارد ريال سود عملكرد در صدر جدول صنايع بورس تهران به لحاظ پيش‌بيني سود ايستاده است. بانك‌ها با 69ميليارد ريال، صنعت مخابرات با 54هزار ميليارد ريال و خودروسازان با 47هزار ميليارد ريال برآورد سود سالانه رتبه‌هاي دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص داده‌اند. گروه تأمين برق هم با وعده 18هزار ميليارد ريال سود عملكرد در رتبه پنجم بورس ايستاده است.

کد خبر 332913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha