اسدالله افلاکی: ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر درایران که روزگاری امن‌ترین ایستگاه‌ها بود اکنون به یکی از ناامن‌ترین ایستگاه‌ها تبدیل شده است.

پرندگان

آنطور كه دكتر اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس و استاد حيات‌وحش مي‌گويد سالانه بالغ بر 400هزار پرنده مهاجر در ايران قرباني مافياي صيد و شكار مي‌شوند و دراين ميان فريدونكنار بيشترين سهم را دارد.

كهرم در گفت‌وگو با همشهري از فريدونكنار به‌عنوان كشتارگاه پرندگان مهاجر نام برد و افزود: مدت‌هاست كه صيد پرندگان به تجارت پرسودي در فريدونكنار تبديل شده و از همين روست كه در نقطه نقطه فريدونكنار و ساير تالاب‌هاي مازندران تورهاي هوايي برپا شده و با شروع فصل زمستان‌گذراني دسته دسته پرندگان مهاجر قرباني اين شيوه مرگبار صيد مي‌شوند و هيچ دستگاهي هم توان مقابله با صيادان را ندارد.

او با اشاره به اينكه امسال روز جهاني پرندگان «با كشتار و تجارت غيرقانوني پرندگان مهاجر مبارزه كنيم» عنوان گرفته است، مي‌گويد كه كشتار پرندگان مهاجر در ايران به اندازه‌اي است كه بدنامي آن از مرزهاي كشور عبور كرده تا آنجا كه روزنامه فرانسوي زبان لوموند در گزارشي از توريست‌ها درخواست كرده است سفر به فريدونكنار را از فهرست شهرهايي كه مي‌خواهند از آن بازديد كنند حذف كنند. بدنامي از اين بزرگ‌تر آن هم براي ايران ؛ كشوري كه كنوانسيون رامسر، نخستين كنوانسيون بين‌المللي حفاظت از تالاب‌ها در آن شكل گرفت و به همين دليل اين كنوانسيون، كنوانسيون رامسر عنوان گرفت.

  • 10درصد پرندگان مهاجر قرباني مي‌شوند

كهرم با اعلام اينكه تالاب‌هاي كشور ما هر سال در فصل زمستان‌گذراني ميزبان بيش از 4ميليون پرنده مهاجر است، تصريح كرد: پرندگان مهاجر بيشتر شامل پرندگان آبزي مثل اردك‌ها، غازها، قوها، درناها، حاجي لك‌لك‌ها و حواصيل‌ها هستند كه هنگام سرماي شديد سيبري و به‌دليل كمبود غذا مهاجرت مي‌كنند، اين درحالي‌است كه بنابر آمارها سالانه بين 7تا 10درصد از جمعيت پرندگان مهاجري كه به كشور ما مي‌آيند، قرباني مي‌شوند.

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، گفت: اين وضعيت با عث شرمساري است و درخور كشور ما نيست. درعين حال، او به تلاش‌هاي محيط بانان اشاره كرد و افزود: محيط‌بانان با سختي‌هاي فراوان، صيادان متخلف را دستگير مي‌كنند اما مراجع قضايي با توجيه اينكه شكار، معيشت مردم محلي است آنها را رها مي‌كنند. ازا ين رو، ‌انتظار مي‌رود مسئولان قضايي با تامل بيشتري با اين مسئله كه حيثيت كشور را خدشه‌دار كرده برخورد كنند.

دكتر كهرم كه پيش از اين هم از ضعف مسئولان در برخورد با شبكه سازمان‌يافته صيد غيرمجاز در فريدونكنار گله كرده بود، روز گذشته گفت كه چرا بايد در فريدونكنار مافياي صيد پرندگان شكل بگيرد و آن اندازه مقتدر باشد كه با خاطر آسوده با صيد غيرمجاز پرندگان مهاجر تجارت كند. اين مافيا آن اندازه قدرت دارد كه اجازه نمي‌دهد هيچ خبرنگار و عكاسي به عرصه‌هايي كه در آن دام‌هاي مرگبار هوايي برپا كرده‌اند وارد شود و حتي در برخورد با خبرنگاران و فعالان محيط‌زيست ابايي از ضرب وشتم هم ندارند.

اين استاد حيات‌وحش براي نشان دادن قدرت مافياي صيد پرندگان در فريدونكنار گفت: زمستان سال گذشته با مديركل اداره محيط‌زيست مازندران و نيروي انتظامي و شماري از محيط‌بانان به قصد قلع و قمع تورهاي هوايي روانه عرصه‌هاي فريدونكنار شديم اما هنوز به مقصد نرسيده بوديم كه با تلفن برنامه لغو شد و نگذاشتند اين اقدام عملي بشود. واقعا چه دست يا دست‌هايي در كار است كه مانع از قلع و قمع مافياي صيد پرندگان مي‌شود؟

كهرم مردم فريدونكنار را مخاطب قرار داد و گفت: شيراز به شهر ادب شهرت دارد و اصفهان به صنايع مستظرفه، رشت شهر سبز ناميده مي‌شود و ياسوج عنوان پايتخت طبيعت ايران را يدك مي‌كشد، فريدونكنار را چه بايد ناميد؟ شهري كه به بي‌رحمي و قساوت شهرت دارد يا شهري كه قتلگاه پرندگان مهاجر است. آيا اين براي شما بدنامي نيست؟

  • روزي براي پرندگان مهاجر

روز جهاني پرندگان مهاجر، مناسبتي است كه از سال ۲۰۰۶ توسط 2نهاد بين‌المللي فعال در زمينه حيات‌وحش يعني كنوانسيون حفاظت از گونه‌هاي مهاجر وحشي (CMS) و تفاهمنامه همكاري حفاظت از پرندگان مهاجر آبي آفريقا و اوراسيا (AEWA) برگزار مي‌شود. نامگذاري و برگزاري مراسم گوناگون در اين روز به‌منظور جلب توجه همگان به موضوع حفاظت از پرندگان مهاجر و زيستگاه هايشان ترتيب داده شده است.برنامه‌هاي مرتبط با اين مناسبت هرساله در روز دهم ‌ماه مي‌ ميلادي مطابق با ۲۱ ارديبهشت‌ماه به‌طور هماهنگ در جهان به اجرا درمي‌آيد.

کد خبر 333514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha