یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

لیلا خاکسار: امسال روز جهانی کودک هم زمان با به پایان رسیدن نهضت 5 ساله جهانی یونیسف با شعار«جهانی شایسته کودکان، جهانی بدون خشونت» جشن گرفته می‌شود.

این شعار با برنامه5 ساله همکاری یونیسف با  ایران که بخشی از آن به‌طور مستقیم به پیشگیری از کودک آزاری می‌پردازد، مربوط می‌شود.

کریستین سالازار، نماینده یونیسف ضمن اعلام این مطلب گفت: یونیسف ایران روزکودک را به مدت یک هفته جشن می‌گیرد.

وی همچنین به معرفی برنامه‌ها و شعار یونیسف به مناسبت روز کودک پرداخت و تهیه چنین طرحی را قدمی مهم به جلو خواند که تفاوت‌هایی اساسی در زندگی بسیاری از کودکان ایران ایجاد می‌کند.

سالازار گفت: دسته‌ای از هدایا مختص روز کودک نیستند و در هر روزی از سال می‌توان آنها را به کودکان داد، مانند مهربانی، مراقبت و توجه.

متأسفانه برخی از کودکان از این هدایا در زندگی روزمره خود بی‌بهره‌اند و در عوض آنها از سوی همان بزرگترهایی که باید مراقبشان باشند، مورد غفلت، آزار کلامی و حتی خشونت جسمی قرار می‌گیرند.

وی افزود: طرح عملی پیشگیری از کودک آزاری نقطه عطفی مهم به شمار می‌آید. البته لازمه تحقق چنین امری، حمایت کامل جامعه مدنی، رسانه‌ها، والدین، معلمان و به‌طور کلی همه افرادی است که برای کودکان و با آنها کار می‌کنند.

سالازار در ادامه سخنان خود گفت: برخی از طرح‌های عملی علیه کودک آزاری عبارتند از: ایجاد خطوط یاری کودک، ایجاد قوانین و دستورالعمل‌های رفتاری برای سرپرستان کودک و آموزش کارمندان بخش‌های مرتبط دولتی برای تشخیص زود هنگام کودک آزاری و اطلاع رسانی در این زمینه.

همچنین یونیسف ایران با همکاری برخی از علمای برجسته شیعه ،کتابچه‌ای را با محوریت دیدگاه‌های این علما در باره رفتار با کودک و روش‌های تربیت بدون خشونت تهیه و چاپ کرده است.

این کتابچه که در آستانه جشن روز جهانی کودک با موضوع خشونت علیه کودکان به چاپ رسید بخشی از یک بسته اطلاع رسانی کامل‌تر است که به همین مناسبت برای بیش از 300 سازمان دولتی و غیردولتی، مدارس و رسانه‌ها ارسال شدند.

مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف نیز ضمن تبریک روز جهانی کودک به همه کودکان ایران گفت: چقدر خوشحالم از این که می‌بینم وضعیت کودکان ایران هر ساله در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه بهداشت اولیه و آموزش روبه بهبود است.

این پیشرفت‌ها نتیجه ملموسی از تلاش سازمان‌های دولتی، غیردولتی و بسیاری دیگر است که دست در دست هم برای بهبود وضع زندگی کودکان در دورترین نقاط این سرزمین زیبا و پهناور تلاش می‌کنند.

وی افزود: خشونت علیه کودکان ابعاد مختلفی دارد و می‌تواند هر کجا که کودکان باشند اتفاق بیفتد، در خانواده، در خیابان و در مدرسه، کودکان در هر محیطی در معرض خطر خشونت قرار دارند و این خشونت می‌تواند از جانب هر کسی اعمال شود.

متأسفانه اغلب اوقات، خشونت علیه کودکان در خانه و از سوی والدین، سرپرستان، اقوام و دیگر کودکان اتفاق می‌افتد و درست همین جا یعنی در خانه و درمیان اعضای خانواده است که خشونت علیه کودکان پنهان و نامحسوس باقی می‌ماند. به همین دلیل صحبت در مورد خشونت رایج علیه کودکان درون خانه دشوار است و این زنجیره خطرناک در این جا بسته می‌شود و رسیدگی به این موارد از خشونت را تقریبا غیرممکن می‌سازد. بنابراین تنها را ه حل پیشگیری است.

برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای گرامیداشت روز کودک در 16 مهرماه امسال برای اطلاع رسانی راجع به انواع خشونت علیه کودکان و افزایش آگاهی عمومی درخصوص شیوه‌های صحیح تربیت و اجتناب از خشونت در تعلیم و تربیت کودک متمرکز است.

گفتنی است برنامه‌های ویژه روزکودک از 16 تا 23 مهرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود که ورود برای عموم آزاد است.

آموزش مقررات عبور و مرور

از سوی دیگر معاون آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران نیز اعلام کرد: همزمان با 16 مهر ماه، برنامه ویژه روز جهانی کودک در پارک آموزش ترافیک برگزار می‌شود.

مرتضی خشایی پور افزود: اجرای نمایش ویژه آموزش قوانین و مقررات عبور و مرور و همچنین اهدای جوایز از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در پارک آموزش ترافیک به مناسبت روز جهانی کودک، به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: نهادینه‌سازی‌ آموزش در سنین کودکی و فراگیری رفتارهای صحیح ترافیکی در مقاطع سنی پایین، نقش مهمی در پیشبرد اهداف دراز مدت فعالیت‌های مرتبط با ارتقای فرهنگ ترافیک دارد.

وی با اشاره به پارک آموزش ترافیک پونک به‌عنوان نخستین پارک آموزش ترافیک در تهران و بزرگترین و کامل‌ترین مجموعه در سطح کشور گفت: این مکان به‌دلیل دارا بودن قابلیت‌های آموزش علمی و نظری درخصوص عبور از خیابان، آشنایی با عبور و مرور، تابلوها، استفاده از دوچرخه و خودروهای کوچک، یکی از مناسب‌ترین فضاهای آموزشی شهری است.

لازم به ذکر است، شبکه عبور خودروهای کوچک، خط مخصوص دوچرخه سواری، تقاطعات مجهز به چراغ راهنما، خط کشی عابر پیاده، گذرگاه عرضی، روگذر و زیرگذر عابر پیاده از جمله تجهیزات آموزشی عملی پارک آموزش ترافیک پونک به شمار می‌رود.

کد خبر 33395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز