سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران دوشنبه 16 مهر در پیامی به مناسبت روز جهانی کودک آنها را بی‌گناه‌ترین و بی‌دفاع ترین شهروندان در مقابل آسیب‌های اجتماعی‌ دانست.

دکتر محمدباقر قالیباف در پیامی به مناسبت روز جهانی کودک ضمن تبریک به تمامی کودکان به ویژه شهروندان کوچک تهرانی، این روح‌های بزرگ دمیده شده در کالبدهای کوچک، بر ضرورت احترام و پایبندی خانواده‌ها و مسوولان جامعه به حقوق کودکان تاکید کرد.

وی در این پیام اعلام کرده است: امروز مصادف با 8 اکتبر، روز جهانی کودک است. روزی که با مرور مجددی بر آموزه‌های متعالی دین مبین اسلام و سفارش‌های ائمه معصومین (ع) در خصوص توجه به کودک به عنوان موهبتی الهی، فرصت مناسبی است برای پرداختن به موضوع کودک و یادآوری حقوق کودکان و بیان نگرانی‌هایی که خانواده‌ها برای نگهداری و تعلیم و تربیت شایسته فرزندان خود دارند و لازم است از این فرصت برای برداشتن گام‌های عملی و موثر برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان به ویژه کودکان و خانواده‌ها، نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد و نباید از این فرصت به راحتی عبور کرد.

قالیباف یادآور شده است: کودکان نیازمند جدی توجه رهبران، سیاست مداران، دولتمردان و نهادها و مقامات ملی و محلی‌اند و لازم است تلاش برای ارتقای محیط زیست کودکان در محور برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع قرارگیرد.

به طور کلی موضوع نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان به نحوی که در چارچوب نظام ارزش حاکم بر جوامع بتوانند از عهده مسؤولیت سنگین اداره آینده جوامع برآیند، یکی از دغدغه‌های دائمی و مهم تمامی ملت‌ها و دولت‌ها در طول تاریخ بوده است.

به گفته شهردارتهران هر چند موضوع خشونت علیه کودکان و سوءاستفاده از آنها در جهت دستیابی به اهداف و امیال غیرانسانی حاکمان و گروه‌ها نیز دیرینه‌ای به قدمت تاریخ دارد. در این میان با توجه به این که قرن حاضر، قرن شهرها نامیده شده و بیش از 60 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، مسؤولیت مدیران و مسؤولان شهری و حکومت‌ها و دولت‌های محلی و شهرداری‌ها در مقایسه با سایر نهادها، بسیار سنگین‌تر و حساس‌تر است.

وی دراین پیام تاکید کرده است: مقامات و نهادهای شهری موظفند شرایط یک زندگی آبرومندانه و شرافت‌مندانه همراه با حسی سرشار از احترام و رضایت را به همه شهروندان بویژه اقشار آسیب‌پذیر و خاص و به طور اختصاصی برای کودکان شهرها فراهم کنند.

 این شهروندان کوچک، زیبا و دوست داشتنی که طراوت و شادابی محیط خانواده‌ها و شهرهایمان به وجود نازنین آنها وابسته است، به شدت در مقابل ناملایمات، سختی‌ها، خشونت و ناامنی آسیب‌پذیرند و لازم است حقوق انسانی، قانونی و شرعی آنها مورد احترام سایر اقشار جامعه به ویژه نهاد خانواده و نهادهای اجتماعی مانند نهادهای حقوقی و قضایی، نهاد تعلیم و تربیت، نهاد دینی و مذهبی و نهادهای شهری باشد.

در ادامه این پیام شهردار تهران بیان کرده است: هر چند عدم پایبندی به قوانین و مقررات و پایمال کردن حقوق دیگران تحت هیچ شرایطی جایز نیست ولی تعدی به حقوق کودکان و به رسمیت نشناختن آن، زخم‌ها و آثار مخرب به مراتب عمیق‌تری را به پیکره جوامع وارد می‌سازد و آینده آنها را تهدید می‌کند.

کودکان به واسطه معصومیت، صفا و سادگی درونی‌شان، خواسته‌های بسیار ساده، عاطفی و انسانی از بزرگترها دارند ، نباید اجازه دهیم دل‌های با محبت ولی شکننده آنان در اثر کم توجهی ، بی‌برنامگی‌ها ، کج سلیقگی‌ها و نابسامانی‌های مدیریتی ، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، غمگین و افسرده شود.

بیایید با کودکانمان و دنیای کودکانه ، بی ریا و صمیمی آنان آشتی کنیم و بدانیم آنچه امروز به عنوان حقوق کودک شناخته می‌شود ، نیاز جدی تمام جوامع بشری است و کودکان ما خشت اول بنای عظیم آینده‌اند.

قالیباف در پایان پیام خود تاکید کرده است: امید است آینده‌ای روشن ، با سعادت، سالم و سرشار از امید و طراوت در انتظار فرزندانمان باشد.

کد خبر 33552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز