دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: بر اساس قرارداد پیش فروش خودرو تندر 90 در اسفند ماه سال گذشته بیش از 76 هزار متقاضی دریافت این خودرو با پرداخت مبلغ پیش خرید به امید تحویل این خودرو از خرداد ماه سال‌جاری نشستند، اما باز هم وعده‌های متولیان صنعت و شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در این زمینه محقق نشد.

خوشبینانه ترین آمارها حاکی از آن است که تاکنون کمتر از 5 هزار خودروی تندر 90 از سوی 2 شرکت خودرو ساز به متقاضیان تحویل شده امادر روزهای اخیر دیدگاه‌های متفاوتی پیرامون علت نابسامانی در تولید و عرضه این خودرو و چگونگی رفع این مشکلات و اجرای تعهدات خودرو‌سازان مطرح می‌شود.

در شرایطی که پس از موضع‌گیری‌های چندی پیش رئیس جمهور فرانسه در زمینه بازنگری 2 شرکت خودروساز فرانسوی فعال در ایران، بیشتر کارشناسان این دیدگاه سارکوزی را عامل نابسامانی در تولید و عرضه این خودرو اعلام می‌کردند و حتی خودرو‌سازان ایرانی نیز آثار تحریم‌های ناشی از مباحث هسته‌ای بر تولید و عرضه این خودرو را عامل ناتوانی خودرو‌سازان در عمل به تعهدات خود در تحویل این خودرو قلمداد می‌کردند، این روزها موضع‌گیری متفاوت حاکی از رفع مشکلات تولید این خودرو و عمل کردن خودرو‌سازان به تعهدات پیش فروش این خودرو مطرح است.

در حالی که چندی پیش معاون بازاریابی و فروش پارس خودرو از اعلام آمادگی این شرکت برای انجام مرحله سوم قرعه کشی تندر 90 به متقاضیان خبر داده بود، مسئولین شرکت ایران خودرو نیز با تغییر در نگرش قبلی خود که با تاکید بر ناتوانی رنو- پارس در تأمین قطعه و تأثیر این امر بر تحقق تعهدات خود برای تحویل 50 هزار خودرو ثبت نام شده در این شرکت، از عرضه خودروهای جایگزین به مشتریان خبر داده بودند، اخیرا از امکان عمل به این تعهدات با افزایش تولید این خودرو خبر می‌دهند.

با این شرایط درصورتی که بتوان به این وعده‌های خودرو سازان دلخوش بود باید پرسید که مشکلات مطرح در تولید تندر 90 از جمله کدام مشکلات خودرو‌ ‌سازان‌داخلی و طرف فرانسوی قرارداد است که طی مدت یک هفته از مرز ناتوانی در عمل به تعهدات به‌رؤیای شیرین عمل به تعهدات و افزایش تولید منجر می‌شود، آیا متولیان بخش صنعت و خودرو‌سازان تنها به‌دلیل دغدغه‌های مصرف‌کنندگان، این وعده‌ها را مطرح کرد‌ه‌اند، در غیر این صورت مشکلات تأمین قطعه و تحریم‌های احتمالی ناشی از تنش‌های سیاسی چگونه در این مدت اندک مرتفع شده است.

بهتر نیست وزارت صنایع و معادن و شرکت‌های خودرو‌سازی با در نظر گرفتن حداقل حقوق مصرف کنندگان، اطلاع رسانی شفافی در زمینه روند تولید و امکان تحقق وعده‌های مطرح شده در پیش فروش این خودرو داشته باشند؟ این در حالی است که بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز این موضوع از جمله حداقل حقوق مصوب این گروه است.

با  این وجود دبیر انجمن قطعه سازان نیز چندی پیش از همکاری شرکت رنو پارس فرانسه و قطعه سازان ایرانی و افزایش تولید تندر 90 در شرکت های خودرو‌سازی از ماه آینده خبر داده و می‌گوید: اکنون تندر 90 با آهنگ کندی تولید می شود که علت این امر ناتوانی برخی قطعه سازان در دستیابی به سطح استانداردهای تعیین شده رنو است.

گرچه محمد رضا نجفی منش دلیل دیگر تاخیر در تحویل تندر 90 را اشتباه محاسباتی شرکت رنو در تامین قطعات تندر 90 و مشکلات ترخیص قطعات وارداتی این خودرو عنوان کرده  و می‌افزاید: شرکت رنو پارس و خودرو سازان ایرانی هیچ مشکل خاصی با یکدیگر ندارند و درصورتی که قطعه سازان میزان کیفیت محصولات خود را بالا ببرند شرکت رنو پارس آمادگی همکاری بیشتر با ایران را دارد و پیش بینی می‌شود، تا پایان سال جاری بیش از 50 هزار دستگاه تندر 90 در شرکت های خودروسازی ایران تولید شود.

این در حالی است که پیش از این برخی کارشناسان، اعمال نفوذ و رانت‌های شکل گرفته در گزینش قطعه سازان طرف قرارداد شرکت رنو برای تولید قطعات تندر 90 را عامل اصلی ناتوانی قطعه سازان داخلی در تأمین برخی از قطعات این خودرو دانسته و معتقدند این امر در شرایطی به‌عنوان یکی از عوامل تأخیر در عرضه این خودرو مطرح است که توانمندی‌های بیشتری در سایر قطعه سازانی که در این قرارداد مشارکت ندارند وجود دارد.

کد خبر 33505

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز