مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

سراسر نمای مقاومت دیروز قهرمانی‌های فرزندان ایران را متفاوت از آنچه تاکنون دیده و شنیده‌اید، برای حاضران در مراسم افتتاحیه این بنای عظیم ‌فرهنگی حکایت کرد.

سراسر مقاومت

داستان مقاومت، سقوط و بعد آزادسازي خرمشهر با قابليت تصويري 360درجه در حضور فرماندهان، طراحان و رزمندگان عمليات بيت‌المقدس روز گذشته در مراسم افتتاح سراسر نماي مقاومت كه يكي از عظيم‌ترين سازه‌هاي فرهنگي و هنري جهان است به تصوير كشيده شد.

در طول مسير حركت فرماندهان لشكري و كشوري به سمت سازه سراسر نماي مقاومت به نمايش درآمدن تصاوير شهداي عمليات بيت المقدس، صداي طبل و سنج،‌ حال و هواي مراسم را تحت‌تأثير قرار داده بود. بازديد‌كنندگان در بدو ورود پا به راهرويي گذاشتند كه فضاسازي آن خرمشهر آرام و باصفاي پيش از جنگ را پيش روي مخاطبان به نمايش مي‌گذاشت‌. بازديد‌كنندگان در عبوراز راهروهاي تو درتو درهرقسمت با صحنه‌اي از جنگ مواجه مي‌شدند؛ سربازان تفنگ به دست، تانك‌ها، صداي انفجارهاي پي درپي و سراسيمگي زنان و مردان، اجساد شهدا و برانكاردهاي امداد و نجات و....

درمراسم آغاز بهره‌برداري آزمايشي از سراسر نماي مقاومت كه ديروز در همسايگي باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، علاوه بر علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و محمدباقرقاليباف شهردار تهران تعدادي از مقامات لشكري و كشوري نيز حضور داشتند. قاليباف در سخنراني خود بر لزوم تداوم فرهنگ دفاع‌مقدس و نمايان‌سازي نمادهاي مجاهدت و ايثار در قالب نمادسازي و معناسازي تأكيد كرد. شهردار تهران فتح خرمشهر را نقطه عطف و قله پيروزي دوران دفاع‌مقدس ناميد كه به تعبير حضرت امام(ره)، فتح ارزش‌ها بود.

از نظر قاليباف چون جاي عمليات فتح خرمشهر در باغ موزه دفاع‌مقدس خالي بود تلاش شد با استفاده از تجربيات دنيا و نظرات متخصصين امر پس از 5سال سازه‌اي قرني ساخته شود كه هم نماد صلابت، مجاهدت و مقاومت باشد و هم نمادي از معماري، كارهاي هنري، فناوري و تكنولوژي مدرن. ‌شهردار تهران بر لزوم توجه به حوزه محتوايي و مفهومي اين پروژه نيز تأكيد و اظهار اميدواري كرد مجموعه سراسرنماي مقاومت مركزي براي همه هنرمندان متعهد به منظور معنابخشي و تداوم فرهنگ ايثار و مقاومت و همچنين تقويت روح مبارزه در ملت باشد.

به گفته قاليباف، سراسرنماي مقاومت در حوزه مفهومي خط پاياني ندارد و به هر ميزاني كه هنرمندان اين عرصه و افرادي كه با دفاع‌مقدس مانوس هستند تلاش كنند، محدوديتي نخواهند داشت. بنابراين گزارش، تاكنون پانوراماهاي متعددي در كشورهاي مختلف ساخته شده كه عمدتا تصاوير ثابت را به نمايش مي‌گذارند اما در كمتر كشوري علاوه بر تصاوير 360درجه متحرك، امكان نمايش فيلم، انيميشن و انواع توليدات مختلف وجود دارد. ديروز محمدباقر قاليباف در حاشيه اين مراسم با حضور در جمع خبرنگاران از همه هنرمندان متعهد كشور دعوت كرد كه براي فعاليت در عرصه ايثار و مقاومت از اين مركز استفاده كنند . وي با تأكيد براين كه فعلا اين بهره‌برداري جنبه آزمايشي دارد درباره شرايط بازديد از اين سازه گفت: همكاران من جدول بازديد از اين مجموعه را به اطلاع مردم مي‌رسانند‌. ‌

  • منحصر به فردترين پروژه شهري

ديروز عليرضا جعفري مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي نيز درسخناني از موزه سراسر نماي مقاومت به‌عنوان منحصر به فردترين پروژه شهري نام برد.وي همچنين در توضيح بخش ديگري از ويژگي‌هاي اين سازه به حدود 1800مترمربع پرده سينما با قابليت كروي آن اشاره كرد وگفت: روي گنبد اين سازه حدود5700ورقه استيل مثلثي به‌كار برده شده است كه اين ويژگي باعث انعكاس آسمان در شرايط مختلف مي‌شود. اين مجموعه يك سينماي 360درجه كروي است كه براي نخستين‌بار در كشور به‌دست مهندسان ايراني و شركت‌هاي دانش بنيان طراحي و اجرا شده است.

به گفته فرشاد شهيد‌زاده، مدير روابط عمومي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري، علاقه‌مندان براي بازديد از سراسرنماي مقاومت مي توانند از هفته آينده با مراجعه به سايت باغ موزه دفاع مقدس به نشاني www.iranhdm.ir ثبت‌نام كنند.

  • سراسرنماي مقاومت بسيار باشكوه است

دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشور ديروز به‌عنوان مهمان ويژه آيين بهره‌برداري از سراسر نماي مقاومت در اين مراسم حضور داشت. علي شمخاني در سخناني از شهردار تهران بابت اينكه با افتتاح اين مجموعه درواقع شكوه آزاد‌سازي‌ خرمشهر را به باشكوه‌ترين شكلش به نمايش گذاشته است، تشكر كرد. وی شکل‌گیری فرهنگ جهادی به عنوان رویه‌ای که در همیشه تاریخ نسخه بی‌بدیل پاسخگویی به پیچیده‌ترین مسئله‌های مدیریتی است را از دستاوردهای کم نظیر دفاع مقدس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ جهادی در امتداد فرهنگ دفاع مقدس است، گفت: یکی از واقعیات 8سال دفاع مقدس این است که شما امروز به هر مشکلی که در کشور برمی‌خورید مسئولان می‌گویند آن مشکل را باید به شکل فرهنگ جهادی و بسیجی حل کنیم. وي از تلاش ارزنده مدیریت شهری تهران که با ایمان و اعتقاد راسخ به فرهنگ نورانی دفاع مقدس اقدامات ارزنده‌ای را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و فنی برای زنده نگاه داشتن ارزش‌های مقاومت و تبیین آن برای نسل امروز به اجرا گذاشته است، قدرداني کرد . وي محمدباقر قاليباف را به رسم دوران دفاع‌مقدس حاج باقر خواند و خطاب به حاضران گفت:

اين القاب دكتر و مهندس و پست و مقام‌ها به درد ما نمي‌خورد چون عقبه ما مشخص است كه چيست. من معتقدم همه فكر و ذهن قاليباف اين است كه چگونه دفاع‌مقدس را در ابعاد مديريتي و مبلمان شهري زنده نگاه دارد. وي به‌عنوان مثال به دوران مسئوليت خود در وزارت دفاع اشاره كرد كه درآن موقع براي دفن شهداي گمنام در شهر اعتراض مي‌شد و حتي برخي خجالت مي‌كشيدند از اين طرح دفاع كنند اما امروز اين مهم با شكوه هرچه تمام‌تر انجام شده است. شمخاني در بخشي از سخنانش به موزه سراسر نماي مقاومت اشاره كرد و گفت: اميدوارم با اين كار باشكوهي كه شهرداري تهران انجام داده بتوانيم نقاط ضعفي را كه در معرفي دفاع‌مقدس و انتقال ارزش‌هاي آن به نسل جوان جامعه داشتيم، جبران كنيم.

کد خبر 335498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha