مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت گفت: یک‌سال است که این پروژه در مورد داروهای وارداتی آغاز شده ولی هنوز بسیج اطلاع‌رسانی به مردم شروع نشده است.

داروخانه‌ها از کالاهای بدون اصالت پاکسازی شد

وي گفت: علت اينكه اطلاع‌‌رساني به مردم در اين زمينه هنوز انجام نشده است، اين است‌كه نمي‌خواستيم هيچ فرآورده‌اي بدون شناسه‌گذاري در بازار باشد ولي الان آمادگي وجود دارد و به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اعلام شده است كه هيچ فرآورده‌اي بدون برچسب اصالت در داروخانه‌ها وجود نداشته باشد. ديناروند اظهار داشت: همه مصرف‌كنندگان مي‌توانند فرآورده‌هايي كه خريداري مي‌كنند را از طريق برنامه مخصوصي كه روي موبايل نيز قابل نصب است، استعلام كنند و درصورت تقلبي‌بودن فرآورده را به داروخانه تحويل دهند و پيگيري كنند.

رئيس سازمان غذا و دارو ادامه داد: طبق مصوبه مجلس، اختيار شناسه‌گذاري و برچسب‌گذاري بر عهده سازمان غذا و داروست و براساس همين مصوبه فعاليت‌ها صورت گرفته است و همين سامانه‌اي كه كار دارو و مكمل را انجام مي‌دهد، تمامي فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي را نيز كنترل خواهد كرد و كدگذاري و ليبلينگ صورت مي‌گيرد. ديناروند گفت: بنابراين مصرف‌كنندگان هر فرآورده‌اي را حتي اگر از سوپرماركت‌ها خريداري كنند، مي‌توانند از لحاظ اصيل و تقلبي‌بودن كنترل كنند.

وي اظهار داشت: بازرسان ما نيز نظارت‌ها را در سطح عرضه به‌صورت جدي انجام مي‌دهند. حتي خود بنده هنگام خريد نيز فرآورده‌ها را كنترل مي‌كنم و بعضي اوقات با برخي فرآورده‌هايي كه تقلبي بوده، مواجه شده‌ايم كه پيگيري و برخورد شده است.

  • سامانه پيامك و برنامه موبايلي در خدمت طرح شناسه اصالت

به گفته مديركل نظارت بر داروي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، براي تشخيص اصالت كالا ابتدا بايد برچسب اصالت را ديد و درصورت وجود برچسب بايد رقم روي آن را استعلام كرد. روي همه كالاهاي اصيل ذكرشده شماره 20008822 وجود دارد. اين برچسب نبايد به‌راحتي كنده و روي كالاي ديگري چسبانده شــود. اپليكيشن موبايل نيز براي انواع سيستم‌هاي موبايل نوشته شده بنابراين علاوه بر ارسال پيامك به شماره 20008822، مي‌توان اين اپليكيشن را از سايت سازمان غذا و دارو دانلود و روي موبايل نصب كرد و هنگام خريد از اصيل بودن كالا مطلع شد.

کد خبر 335647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha