چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

سعید مروتی: نیمی از سال‌ 86 در حالی پشت‌سر گذاشته شد که سینمای ایران در گیشه روزهای چندان خوبی را تجربه نکرده است.

از میان نزدیک به 20 فیلمی که از ابتدای سال اکران شده‌اند، فقط یک فیلم فروش فوق‌العاده‌ای داشته و 4 فیلم هم به کارکرد کاملاً متوسطی دست یافته‌اند. بقیه فیلم‌های اکران 86 هم شکست خورده‌اند. نمونه بارز این اتفاق را می‌شود در فیلم‌هایی که در یک ماه اخیر به نمایش عمومی درآمده‌اند مشاهده کرد.

فیلم‌هایی که تقریبا همه آنها گیشه کم‌رونقی را تجربه کرده‌اند. دلایل این عدم توفیق را چه در عوامل فرامتنی چون فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پخش سریال‌های مناسبتی از سیما و... جستجو کنیم و چه در عدم جذابیت خود فیلم‌ها، در صورت مسأله تفاوتی ایجاد نمی‌شود. این که فیلم‌های روی پرده، تماشاگری ندارند.

 اما به نظر می‌رسد که با فرا رسیدن اکران عید فطر، بار دیگر شاهد آشتی مخاطب با سینمای ایران باشیم؛ اکرانی که با نمایش 5 فیلم آغاز و در طول هفته‌های آتی فیلم‌های دیگری هم روی پرده خواهند آمد.

 «دست‌های خالی»، «کلاغ پر»، «در شهر خبری هست، نیست»، «خدا نزدیک است» و «پسران آجری» از نوعی تنوع در اکران عید فطر خبر می‌دهند که این نکته می‌تواند به جذب طیف‌های مختلف مخاطبان به سینما، یاری رساند.

«دست‌های خالی» آخرین ساخته ابوالقاسم طالبی که در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر هم در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآمد، اثری ملودرام است. نکته جالب توجه «دست‌های خالی» شیوه استفاده طالبی از بازیگران است. خسرو شکیبایی با گریمی متفاوت نقش مردی پا به سن گذاشته را ایفا می‌کند؛ مردی که پس از سال‌ها دوری به کانون خانواده بازگشته است.

مریلا زارعی در نقش دختر شکیبایی هم، به کاراکتری عینیت بخشیده که چند سالی جوان‌تر از خودش است. جالب این که فاطمه‌ گودرزی نقش مادر مریلا زارعی را بازی می‌کند، در حالی که این دو بازیگر خیلی اختلاف سنی ندارند. «دست‌های خالی» دو نیمه دارد. نیمه اول شکیبایی کاراکتر محوری است و در نیمه قصه بیشتر بر مدار مریلا زارعی پیش می‌رود.

ابوالقاسم طالبی در فیلم‌هایی که تاکنون ساخته مسیری رو به رشد را طی کرده است. «دست‌های خالی » به عنوان اثری ملودرام، در نمایش جشنواره‌ای‌اش با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کرد و در صورت تداوم این اتفاق در اکران عمومی، این فیلم از فروش خوبی برخوردار خواهد شد.

اتفاقی که البته تاکنون در مورد فیلم‌های طالبی رخ نداده «دست‌های خالی» اما به عنوان ملودرامی خوش ساخت که مخاطب را هم در لحظاتی حسابی احساساتی می‌کند، می‌تواند به پرمخاطب‌ترین فیلم سازنده‌اش مبدل شود.

ترکیب بازیگران فیلم هم می‌تواند در جذب تماشاگران بیشتر موثر واقع شود. تماشاگری که بعد از مدت‌ها خسرو شکیبایی را دوباره در نقش اصلی و چهره متفاوت می‌بیند. مریلا زارعی هم که به تازگی فیلم پرفروش «نصف مال من، نصف مال تو» را روی پرده داشت، در این سال‌ها اغلب کارهایش پرمخاطب بوده‌اند. «کلاغ پر» گرچه اولین ساخته کارگردانش است ولی پیشینه تهیه کننده‌اش در تولید فیلم‌های پرمخاطب، آن را به برگ برنده احتمالی اکران عید فطر بدل کرده است.

پویا فیلمی‌ها، سال‌هاست که نبض گیشه را در دست دارند. مهارت آنها در ساخت فیلم‌هایی است که معمولا به فروش خوبی دست می‌یابند؛ هر چند منتقدان میانه‌ای با این فیلم‌ها ندارند. اغلب تولیدات پرفروش فرح‌بخش و علیخانی تهیه‌کنندگان «کلاغ پر»، بازسازی فیلم‌های پرمخاطب قدیمی سینمای فارسی بوده‌اند. حسن انصاریان فیلمنامه‌نویس «کلاغ‌پر» پیش از این فیلمنامه «مهمان» را نوشته بود که کپی یکی از فیلم‌های تجاری دهه پنجاه بود.

«کلاغ پر» اولین تجربه شهرام شاه‌حسینی در سینمای حرفه‌ای است که پیش از این فیلم‌های کوتاه موفقی را مقابل دوربین برده و چند سالی هم به عنوان دستیار کارگردان مشغول فعالیت بوده است.

 این فیلم برخلاف شایعات، اثری کمدی نیست و بیشتر رگه‌های ملودرام دارد. حضور محمدرضا گلزار و مهناز افشار در نقش‌های اصلی و اکبر عبدی در نقش مکمل، می‌تواند گیشه «کلاغ پر» را تا حد زیادی تضمین کند.

 در سال‌های اخیر زوج گلزار – افشار در گیشه حسابی جواب داده و اکبر عبدی هم با «اخراجی‌ها» دوباره به بازیگر محبوب سینماروها تبدیل شد، هر چند «قاعده بازی» با بازی او خیلی در گیشه موفق نبود.

در حالی که از «توفیق اجباری» به عنوان رقیب اصلی «کلاغ پر» یاد می‌شد، با تعویق نمایش فیلم لطیفی، اولین ساخته بلند شاه‌حسینی می‌تواند اکران بی‌دغدغه‌ای را تجربه کند.

«در شهر خبری هست، نیست» ساخته رضا خطیبی، تنها کمدی اکران عیدفطر است. رضا خطیبی کارگردان این فیلم، سال‌ها در خارج از کشور فعالیت داشته و قبلا «فرداهای روشن» هم با سرمایه فرانسوی‌ها ساخته شده است.«در شهر....»‌اما در دفتر هدایت فیلم و با حضور بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌نیا، فرهاد آئیش،افسانه بایگان ساخته شده درباره رفاقت یک راننده تاکسی و یک کله‌پز است که گویا به ماجراهای خنده‌داری می‌انجامد.

برادران شایسته، تهیه‌کنندگان «در شهر....» این فیلم را با حضور بازیگران کارهای موفق قبلی‌شان تولید کرده‌اند. آئیش و شریفی‌نیا قبلا در «مکس» همبازی بوده‌اند و بایگان هم که در این سال‌ها، پای ثابت تولیدات هدایت فیلم بوده است.

«خدا نزدیک است» دیگر فیلمی که از امروز روی پرده سینماها می‌آید، فضایی متفاوت با دیگر فیلم‌های اکران عید فطر دارد. این فیلم که اولین ساخته بلند علی وزیریان است یک عاشقانه معناگر است که در آن بابک حمیدیان و الناز شاکردوست نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.حمیدیان در این فیلم نقش جوانی ساده‌دل را بازی می‌کند که به معلم روستایشان (الناز شاکردوست) علاقمند می‌شود.

«خدا نزدیک است» در بخش مهمان جشنواره بیست و پنجم به نمایش درآمد و آنها که آن را در جشنواره دیدند، اعتقاد داشتند که فیلم می‌توانست در بخش مسابقه سینمای ایران حضور یابد.

مجید قاری‌زاده که در دهه 60 ملودرام‌های پرفروشی چون «پدر بزرگ» و «سرزمین‌ آرزوها» را کارگردانی کرده بود، پس از سال‌های دوری از سینما با فیلم «پسران آجری» بازگشتی مجدد را تجربه می‌کند.

 این فیلم که اثری جوان‌پسند است، عکس‌هایش تداعی‌کننده محصولات تین‌ایجری اواخر دهه 70 سینمای ایران است. روزگاری که جوانان عاشق پیشه گیتار به دست پرده سینما را فتح کرده بودند.

آخرین حضور قاری‌زاده در سینمای ایران فیلم «جوانی» بوده که اتفاقاً فروش نسبتا خوبی هم کرد.او حالا پس از سال‌ها، با فیلمی جوانانه می‌آید که مضمونی عاشقانه هم دارد.پوریا پورسرخ و بهنوش طباطبایی، بازیگران اصلی «پسران آجری» هستند که هر دو با بازی در سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسیدند.

 پورسرخ بعد از سریال «وفا» به سینما آمد و اتفاقاً «پسران آجری» جزو اولین کارهای اوست که با تاخیری دو ساله، به نمایش درمی‌آید.اکران فیلم ملودرام، و کارهایی که به ترتیب کمدی، معناگرا و تین‌ایجری هستند احتمالا تحرکی را در گیشه‌های کساد و خلوت ماههای اخیر ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 33576

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز