سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: حمل پول، به‌ویژه اگر حجم زیادی باشد، همواره یکی از دغدغه‌های افراد است.

حمل پول ممنوع!

 از طرفي به‌دليل بالا بودن هزينه‌هاي حمل پول و استفاده نكردن از چك و چك‌پول و دور ماندن پول‌هاي عزيزمان از دست سارقان، چند سالي است كه بانك‌ها به راهكار استفاده از حواله‌هاي بانكي براي انتقال وجه‌هاي كلان رسيده‌اند. شما با انتقال شتابي، يعني از كارت يك بانك به كارت بانك ديگر تا حداكثر 3ميليون تومان مي‌توانيد جا‌به‌جا كنيد اما اگر قصد داريد مبلغ بالاتري را منتقل كنيد بهتر است از حواله‌هاي بين‌بانكي پايا يا ساتنا استفاده كنيد. البته شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد با همين عابر‌بانك نيز مي‌توان رقم‌هاي بالاتري را انتقال داد؛ مثلا از طريق عابربانك صادرات تا 300ميليون تومان، بانك تجارت تا 50ميليون تومان، بانك ملت 10ميليون تومان، بانك رفاه 100ميليون تومان و از عابر بانك سپه بدون محدوديت و ميلياردي مي‌توانيد پول جا‌به‌جا كنيد؛ البته همه اينها در شرايطي است كه بانك مبدا و مقصد يكي باشد.

  • حواله‌ پايا

اگر مي‌خواهيد وجهي را به يك سپرده در بانك ديگري انتقال دهيد اما نيازمند انجام اين كار در تاريخ فعلي نيستيد از پايا استفاده كنيد. اگر كارفرما هستيد با پايا لازم نيست براي پرداخت پاداش و سود سهام و حقوق يا براي آخر سال كه عيدي و سنوات نيز به ديگر پرداختي‌هايتان اضافه مي‌شود چندين چك صادر كنيد. براي مثال 100 كارگر با مقدار حقوق‌هاي مختلف در كارخانه شما كار مي‌كنند، اينكه هر‌ماه بخواهيد حقوق كارگران را دستي پرداخت كنيد يا شماره حساب‌هايشان را يكي‌يكي وارد كنيد كار بسيار مشكلي خواهد بود. اما به كمك اين سامانه، شما مي‌توانيد اطلاعات لازم را يك‌بار از طريق پايا وارد كنيد و پس از تعيين گزينه‌هاي مختلف با توجه به نياز خود براي مثال حقوق ماهانه يك سال آينده كارگران خود را پرداخت كنيد. البته دقت داشته باشيد كه پول‌ها درست در زمان‌هايي كه شما از الان تعيين مي‌كنيد (مثلا اول هر ماه) پرداخت مي‌شوند و پول از حالا از حساب شما كم نمي‌شود. فقط يادتان باشد اگر حواله صادر شده در پايا طي روز و ساعت كار بانك‌ها صادر شود، همان روز به‌حساب مقصد واريز خواهد شد اما اگر در روز تعطيل يا خارج از ساعت كار بانك‌ها صادر شود، روز كاري بعد به‌حساب مقصد واريز خواهد شد.

  • چطور از پايا استفاده كنيم؟

براي استفاده از اين حواله حتما بايد شماره شبا داشته باشيد. هنگام مراجعه به بانك نيز بايد شماره شباي مقصد را در اختيار كارمند بانك قرار دهيد. در ضمن شماره شباي مقصد بايد بر مبناي IBAN باشد كه شناسه و معرف حساب شبا در يك بانك خاص بين‌المللي است. شما با هر حواله مي‌توانيد ۹۹۹، ۹۹۹، ۹۹۹، ۹۹۹ ريال جا‌به‌جا كنيد. پايا رايگان است و هيچ‌گونه كارمزدي از مشتريان بابت صدور اين حواله دريافت نمي‌شود. براي استفاده از اين حواله به اينترنت‌بانك خودتان مراجعه و از قسمت خدمات، سيستم پايا را انتخاب كنيد. پس از تأييد پذيرش قوانين انتقال وجه از طريق اين سيستم، مبلغ مورد نظرتان را به ريال بنويسيد و بعد شماره شباي حساب گيرنده را وارد كنيد و به همين سادگي انتقال را انجام دهيد.

  • حواله سحاب

نام ديگر عمليات كارت به كارت است كه مي‌توانيد مبلغ مورد نظرتان را از طريق دستگاه خودپرداز منتقل كنيد. از مزاياي اين حواله انجام عمليات بدون حضور در بانك است. علاوه بر اين برخي از بانك‌ها به ما اين اجازه را مي‌دهند كه بدون كارت، عمليات انتقال پول را انجام دهيم. فقط يادتان باشد هنگام وارد كردن شماره كارت مقصد، نهايت دقت لازم را داشته باشيد چون در غيراين صورت، اگر پول را به‌حساب يگري واريز كنيد براي برگرداندنش، كاري از دست بانك بر نخواهد آمد.

  • حواله تلفني

همان تلفنبانك است. براي فعالسازي‌ آن كافي است به يكي از شعب بانكي كه در آن حساب داريد مراجعه كنيد و بعد از تكميل فرم و انجام عملياتي ساده، در تمامي ساعات شبانه روز كارهاي بانكي‌تان را انجام دهيد؛ مثلا قبض‌هايتان را پرداخت كنيد. البته شما مي‌توانيد با فعال كردن رمز otp كه به آن « يك‌بار رمز » نيز گفته مي‌شود كارهايي از قبيل پرداخت اقساط، تأييد مبلغ چك، غيرفعال كردن كارت‌هاي بانكي و تغيير رمز آن و از همه مهم‌تر انتقال وجه تا سقف يك ميليارد و 500ميليون ريال را انجام دهيد.

  • حواله

هر گاه به بانك مراجعه كرديد و شرايط استفاده از حواله‌هاي ساتنا و پايا را نداشتيد از چك‌هاي رمزدار يا چك‌هاي بانكي استفاده كنيد. شما چك رمزدار را در هر بانكي مي‌توانيد وصول كنيد ولي اگر چك بين‌بانكي داشته باشيد فقط بايد به يكي ديگر از شعب بانك صادر‌كننده چك مراجعه كنيد. البته اگر بخواهيد چك‌تان را رمز دار كرده و به بانك ديگري منتقل كنيد نمي‌توانيد پول آن را نقدا دريافت كنيد. وجه چك‌هاي رمز‌دار حتما بايد در حساب گيرنده چك واريز شود. كارمزد صدور چك بين‌بانكي 3هزار و 700تومان و ابطال آن يك هزار و 400تومان است. اگر بخوهيد از حواله چك نيز بدانيد، حواله چك همان دسته چك است با اين فرق كه حواله چك براي مؤسسات مالي و اعتباري است كه چك در سيستم مالي‌شان تعريف نشده است. اين مؤسسات به‌جاي دسته چك، حواله چك دارند. حواله چك نيز اگر در وجه حامل نوشته شود مي‌توانيد در هر بانكي نقدش كنيد و با آن مانند پول نقد رفتار كرده و كارهاي اقتصادي‌تان را انجام دهيد.

  • حواله ساتنا

اگر مي‌خواهيد وجهي را به سرعت به يك سپرده در بانك ديگري انتقال دهيد يا اينكه مبلغي كه قصد انتقال آن را داريد بيش از 150ميليون ريال است بهتر است از ساتنا استفاده كنيد. ساتنا سريع‌تر از پايا است. در پايا ارسال در ساعت‌هايي مشخص و به‌صورت دسته‌اي، از بانك مبدا به بانك مقصد انجام مي‌گيرد. 7/5صبح، 9/5صبح و 11/5صبح ساعت‌هايي هستند كه پول‌ها توسط سيستم پايا منتقل مي‌شوند، گاهي هم تا آخر وقت اداري روز مورد تقاضا در بعضي شرايط طول مي‌كشد اما زمان تقريبي انتقال وجه در سيستم ساتنا چيزي بين 2ثانيه تا 20دقيقه است.

  • چطور از ساتنا استفاده كنيم؟

اگر مبلغ مورد نظرتان بيش از 150ميليون ريال و كمتر از 300ميليون ريال است با مراجعه به اينترنت‌بانك‌تان مي‌توانيد عمل انتقال پول را انجام دهيد. براي انجام عمليات ساتنا نيز بايد شماره شباي مقصد را داشته باشيد. البته براي هر دو سيستم پايا و ساتنا با مراجعه به بانك نيز مي‌توانيد پول جا به جا كنيد. كافي است با دردست داشتن اصل كارت ملي و دفترچه حسابتان به بانك مراجعه كرده و فرم انتقال را با دقت پر كنيد. اين را هم بدانيد كه براي بسته‌هايي با مبلغ بالا بايد حتما امضاي الكترونيك داشته باشيد. براي گرفتن اين امضا بايد به يكي از شعب بانكي كه مشتري‌اش هستيد مراجعه و فرم‌هاي مربوط به آن را پر كرده و بسته نرم‌افزاري امضاي الكترونيك آن را دريافت كنيد.

  • 2 نوع حواله ارزي رايج

حواله سوئيفت
همه آنهايي كه به خارج از كشور پول انتقال داده‌اند با اين روش آشنا هستند. سوئيفت مطمئن‌ترين راه انتقال پول در دنياست. با اين روش شما مي‌توانيد پولي را به يكي از بانك‌هاي خارجي متصل به سيستم سوئيفت منتقل كنيد. اين روش انتقال همانند انتقال حساب به‌حساب داخلي است با اين تفاوت كه انتقال پول طي ۲ تا ۳ روزكاري صورت مي‌گيرد و ۲۰تا ۳۰ واحد وجه ارسالي توسط بانك به‌عنوان كارمزد دريافت مي‌شود. براي انتقال پول با اين سيستم، بايد شماره حساب بانكي و كد سوئيفت فرد گيرنده را داشته باشيد. نام صاحب حساب و اسم كامل بانك و كشور مقصد هم از ضروريات است.

حواله تلگرافي
نوعي حواله ارزي است كه به اختصار به آن tt مي‌گويند. اين نوع حواله طي چند سال اخير به‌دليل وجود تحريم، بسيار رايج بوده و نسبت به بقيه حواله‌هاي ارزي ارزان‌تر است. روش كار اين سيستم نيز به اين صورت است كه فروشنده 50درصد قيمت كالا را اعلام كرده و خريدار از طريق يكي از شعب بانكي يا صرافي‌هاي داخل كشور عمل انتقال را انجام مي‌دهد.

کد خبر 337003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha