درباره علل پايين بودن ميانگين نمرات دانشآموزان در امتحانات نهايي با عبدالرسول عمادي، رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفتوگو كردهايم.
- چرا نمرات امتحان نهايي دانشآموزان ما اين اندازه پايين است؟
در 10سال اخير ميانگين نمرات دانشآموزان در امتحانات نهايي خرداد بين 10تا 12بوده كه به اعتقاد من مربوط به ضريب محروميت منطقه و ضعف مديريت آموزشي ميشود. محدوديت در دسترسي به فرصتهاي آموزشي، وضعيت اقتصادي خانواده، وضعيت جغرافيايي و دوري دانشآموزان از خانواده بسيار تعيينكننده است. البته در اين مورد بايد به ميانگين نمرات در مناطق برخوردار هم توجه كرد. الان دربرخي از اين مناطق ميانگين نمرات دانشآموزان بين 17يا 18است و در برابر در مناطق ديگري كه ضريب محروميت بالاست ميانگين نمرات دانشآموزان 8يا 9است. همچنين در برخي مناطق كشور از ارديبهشتماه بهدليل گرماي هوا ديگر امكان تشكيل كلاس درس وجود ندارد و در اين مناطق بهدليل كمبود معلم مرتبط، معلمان غيرمرتبط دروس را تدريس ميكنند كه موجب پايين آمدن كيفيت تدريس ميشود.
- ضعف مديريت آموزشي تا چه حد در اينباره تأثير دارد؟
اين موضوع هم تأثير بسزايي در پايين بودن ميانگين نمرات امتحانات نهايي خرداد دانشآموزان دارد. هر جا كه از مديران مجرب استفاده شده، كيفيت آموزشي نيز بهتر بودهاست. نتيجه رعايت نشدن زمان تدريس و تعطيلات بيرويه مدارس، استاندارد نبودن آزمون مستمر و ارزشيابي تحصيلي و نبود مشاوره تحصيلي، همين كاهش معدل امتحانات نهايي است. سال 93ما به منطقهاي دوره افتاده در يكي از استانها سركشي كرديم، ميانگين نمرات دانشآموزان 2.73بود كه منجر به تغيير مدير شد، ميانگين نمرات دانشآموزان در سال 94رشد مطلوبي داشت كه حاكي از نقش مدير در دستيابي به اهداف آموزشي داشت.
- برخي كارشناسان معدل 12 را بهمعناي انتقال حداكثر 80درصد محتواي آموزشي به دانشآموزان تلقي ميكنند كه نشان از ضعف نظام آموزش وپرورش در رسيدن به اهداف آموزشي دارد، آيا شما چنين ديدگاهي را قبول داريد؟
اين نگاه صحيح نيست، زيرا ميانگين نمرات امتحانات نهايي خرداد به تنهايي نميتواند ملاك قضاوت درباره ميزان انتقال محتواي آموزشي به دانشآموزان باشد. قبولي دانشآموزان با تركيب نمرات مستمر و امتحانات نهايي مشخص ميشود و براساس آمار 80درصد دانشآموزان قبول ميشوند كه ارزيابي مستمر كلاسي نشان از انتقال درصد بيشتري از مفاهيم و محتواي آموزشي به دانشآموزان دارد.
- امسال وضعيت چطور است؟
ميانگين نمرات امتحانات نهايي خرداد95سال سوم دبيرستان براساس اوراق تصحيح شده تاكنون 12.5است و نسبت به ميانگين سال قبل افزايش داشته و وضعيت قبولي دانشآموزان نيز بهتر است.
- تسريدادن اين ميانگين با توجه به اينكه هنوز همه اوراق امتحانات نهايي تصحيح نشده، زودهنگام نيست؟
اوراق امتحانات نهايي دروسي كه دانشآموزان به سخت بودن سؤالات آنها اعتراض داشتند تصحيح شده كه نشانگر افزايش ميانگين نمرات دانشآموزان در امتحانات نهايي خرداد امسال و تعداد قبولي است.
- بـرنـامـهاي براي ارتقاي كيفيت آموزشي و معدل دانشآموزان داريد؟
در حال برنامهريزي هستيم تا با رفع مشكلات محتوايي در كتابهاي درسي و بالابردن كيفيت آموزشي، معدل دانشآموزان دبيرستاني را دستكم به 14تا 15براي سالهاي تحصيلي آينده افزايش دهيم. ايجاد فرصتهاي برابر براي تحصيل و عدالت آموزشي نيز ميتواند به بالابردن معدل دانشآموزان در دوره دبيرستان كمك كند.
نظر شما