شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده: سال‌هاست که نمایشگاه قرآن، یکی از برنامه‌های ثابت ماه رمضان شده است.

نمایشگاه قرآن

نمايشگاه امسال هم از بيست و چهارم خرداد افتتاح شد و تا هشتم تير ادامه دارد. شايد بشود گفت كه در نمايشگاه امسال فكر همه‌چيز شده. غرفه‌هايي براي مشاوره‌هاي مذهبي و سؤال‌هاي ديني مخاطبان، برنامه ضبط صداي قرآن‌خواني بازديدكنندگان و پخش تلاوتشان در زمان مشخص، غرفه‌هاي دانشگاهي و هنري و جوان‌هاي فعالي كه قصدشان جذب هم‌نسلانشان است، از بخش‌هاي فرهنگي نمايشگاه است. با همه اينها، قسمت انتهايي شبستان مصلاي امام‌خميني، مخصوص فروش همه محصولاتي است كه به نوعي با مفاهيم قرآني در ارتباط هستند. اگر نمي‌خواهيد كل نمايشگاه را بگرديد، تكليفتان را مشخص كنيد كه چه چيزي مي‌خواهيد. دسته‌بندي‌هايتان را هم بين ناشران، محصولات رسانه‌اي‌ و محصولات فرهنگي هنري بگنجانيد.بنابراين اگر هنوز به نمايشگاه نرفته‌ايد ولي قصدش را داريد، شايد اين راهنماي كوچك و جمع‌‌وجور بتواند چند نمونه از محصولات نمايشگاه را به شما پيشنهاد كند.

  • كتاب‌هاي كودكانه

غرفه‌هاي زيادي هستند كه كتاب‌هاي كودكانه‌اي با موضوعات مختلف دارند؛ از داستان شجاعت‌هاي آدم‌هايي مثل هاشم مرقال و رشيد هجري و مختار ثقفي تا بخشش‌‌هاي حاتم طائي؛ غيراز اين، كتاب‌هاي زيادي با طرح و شكل‌هاي مختلف پيدا مي‌كنيد كه درباره رفتارهايي كه دلتان مي‌خواهد فرزندتان داشته‌ باشند، با زبان كودكانه توضيح داده است؛ راستگويي و به موقع خوابيدن و امانتداري و گوش كردن حرف پدر و مادر و هرچيزي كه فكر مي‌كنيد دانستنش براي كودكتان ضروري است. كتاب‌هاي آموزش نماز و وضو و حجاب و احكام اسلامي هم كه جاي خود دارد. اصولا قيمت اين دسته از كتاب‌ها در نمايشگاه قرآن چيزي بين 3 تا 6 هزار تومان است كه با تخفيف نمايشگاه، خيلي كمتر از آن هم مي‌شود.

  • كتاب‌هاي نفيس

غرفه‌هايي در نمايشگاه هستند كه كتاب‌هايي دارند كه هم باطنشان نفيس است و هم ظاهرشان؛ از قرآن و نهج‌البلاغه و مفاتيح تا حافظ و گزيده اشعار شمس. گران‌ترين قرآن اين مجموعه در اندازه‌هاي رحلي با زمينه طلاكوب و قابي از چرم و جير اصل و طبيعي است كه قيمتش 400هزار تومان است. حالا اگر هركدام از اين ويژگي‌ها را نداشته باشد، به همان نسبت هم قيمتش كم مي‌شود؛ مثلا اندازه وزيري‌اش نصف قيمت رحلي و 200هزار تومان است. حالا اگر قابش به جاي چرم و جير از چرم و ترمه باشد، 250هزار تومان و قاب چرم و چوبش هم از همه ارزان‌تر و 150هزار تومان است. ديوان حافظ هم دقيقا بر مبناي همين تفاوت‌ها، از 75هزار تومان شروع مي‌شود و همه‌چي تمامش 250هزار تومان است.

  • قرآن‌ به زبان‌هاي مختلف

اگر فاميل، دوست يا آشنايي در خارج از كشور داريد كه به زباني غيراز فارسي و عربي مسلط است و البته به خواندن و يا آشنا شدن با قرآن علاقه دارد، حتما قرآن‌هايي به انواع زبان‌هاي ديگر در نمايشگاه پيدا مي‌‌كنيد كه خيلي خوانا و زيبا باشد و به درد هديه دادن بخورد؛ از زبان‌هاي كمتر رايج مثل فيليپيني، چيني، ژاپني تا روسي، ايتاليايي، اسپانيايي، آلماني و نهايتا فرانسه و انگليسي كه بيشتر به گوشمان خورده است. انتشارات انصاريان تنها انتشاراتي است كه اين قرآن‌ها را چاپ مي‌كند. هركدام از آنها بسته به نوع چاپ و اندازه‌شان، قيمتي بين 25تا 70هزار تومان دارند.

  • قرآن متفاوت

انتشارات آواي رها، تمام آيه‌هاي قرآن را به شكل زيبايي روي كاغذهاي پوست‌پيازي و عطري كه لب‌طلا هم هستند با خط عثمان‌طاها آورده است. هركدام از اين قرآن‌ها، جلدهاي چرم و ام‌دي‌اف دارد كه زيبايي ظاهري‌اش را دوچندان كرده است. قطع «رحلي» اين قرآن، 280هزار تومان و اندازه كوچك‌تر از رحلي كه اصطلاحا «وزيري» گفته مي‌شود، 130تا 150هزار تومان است. اينطور كه آقاي حسيني، فروشنده اين قرآن‌ها مي‌گويد، نخستين نمونه قرآن‌هايي به اين طرح و شكل، چاپ بيروت بوده كه حالا اين دومين سالي است كه نسخه‌برداري ايراني از چاپ بيروتي در كشور خودمان و با اين كيفيت ارائه مي‌شود.

  • تفسير صوتي كل قرآن

مؤسسه بيان هدايت نور، ابتكار تازه‌اي ارائه كرده است. تا امروز هرچه تفسير قرآن بوده يا مكتوب بوده و يا به‌صورت‌جلسه‌اي بين اقشار خاص بوده و حالا براي اولين‌بار اين موسسه تفسير صوتي كل 30جزء قرآن كريم را به بازار عرضه كرده است. محمدعلي انصاري، مدرس مدرسه علميه امام حسن‌مجتبي(ع) و دانشگاه فردوسي مشهد است كه در 20سال اخير، 3دور كل قرآن را تفسير كرده است. اين تفسير صوتي هم مربوط به اين جلسات حضوري او است كه با كيفيت عالي و در 2 فرم دي‌وي‌دي و نرم‌افزاري تهيه شده است. قيمت هر دو فرم اين تفسير 40هزار تومان است.

  • تابلوهاي نفيس

غرفه‌هاي تابلوهاي خوش‌نويسي و تابلوفرش‌ها مخاطبان خاص خودش را دارد. اصلا خيلي از بازديدكنندگان به قصد خريد همين تابلوها به نمايشگاه مي‌آيند. تنوع عبارت‌هاي قرآن خوش‌نويسي شده و يا بافته شده روي فرش هم خيلي زياد است؛ از معروف‌ها مثل آيه وان‌يكاد و 4 قل تا جمله‌هاي عاشقانه و عارفانه‌اي مثل «يا غايةآمال‌العارفين» و جمله‌هاي دلنشين ديگر. اگر تصميم به خريد چنين تابلوهايي داريد، بهترين فرصتش همين نمايشگاه كتاب است كه تابلوي 2 ميليون و 200هزار توماني، با تخفيف نمايشگاه، يك ميليون و 500 هزار تومان به شما فروخته مي‌شود.

  • صنايع‌دستي

آقاي هاشمي‌نژاد، كار دست خودش را در نمايشگاه ارائه كرده است. او با استفاده از روش كوره‌اي، بشقاب‌هايي طراحي كرده كه رويش نوشته‌هاي قرآني با رنگ‌ و نقش‌هاي متفاوت و زيبايي حك شده است. همه نوشته‌هاي اين بشقاب‌ها با قلم كار شده و دوازده درصد طلاي ذوب‌شده دارد، رنگش هم ثابت است و از بين نمي‌رود. اين بشقاب‌ها 2 سايز دارد كه هركدام 17 و 20 هزار تومان قيمت دارند.اگر به‌دنبال محصولات فانتزي هستيد، غرفه هاشمي‌نژاد محصولات خوبي برايتان دارد.

  • محصولات جانبي

كتاب‌هاي شهدا
غرفه كتاب‌هاي زندگي‌نامه شهدا، هميشه از شلوغ‌ترين و پرطرفدارترين‌ها بوده است. زندگي‌هاي شيرين آنها آنقدر خواندني است كه حيفتان مي‌آيد فقط يك جلدش را بگيريد. در اين غرفه، دست‌تان براي انتخاب باز است. مي‌توانيد حرف‌ها و وصيت‌هاي خود شهيدان را بگيريد و يا اينكه ترجيح بدهيد كه خصوصيات و راه و رسم زندگي‌شان را از زبان همسر و يا مادرانشان بشنويد و بخوانيد. نيمه‌هاي پنهان‌ماه كه روايت همسران شهداست، به‌دليل كم‌حجم بودن و خلاصه‌نويسي‌اش 3 هزار تومان است كه با تخفيف نمايشگاه، 1200تومان برايتان حساب مي‌شود. سري كتاب‌هاي مادران هم بين 6 تا 10هزار تومان است.

بسته‌هاي نماز
انتشارات «نورسا»، همه كتاب‌هايش را در 7 بسته ارائه كرده است كه هر بسته 4تا 5 جلد كتاب دارد. هر كلمه‌اي كه در نماز مي‌خوانيم به يك كتاب تبديل شده است؛ كلمه «الله» ، كلمه «يوم‌الدين» ، عبارت «آتنا في‌الدنيا» ، عبارت «لا شريك‌له» و... چند جلد از مجموعه چهل جلد كتاب اين مجموعه است. استادان دانشگاه و حوزه چندين سال روي اين مجوعه كار كرده‌اند و نهايتا زيرنظر ستاد اقامه نماز نهايي شده و بعد از 7 سال، بهمن‌ماه سال 94 رونمايي شد.سبك محتوايي اين كتاب‌ها بر مبناي تك‌تك كلمات و عباراتي است كه در نمازهاي روزانه‌مان آنها را تكرار مي‌كنيم. هركدام از اين موضوعات كه به همديگر نزديك‌تر هستند در يك بسته قرارمي‌گيرند.

سجاده فرش
حتي اگر به خواندن نماز روي سجاده عادت هم نداشته باشيد، با ديدن طرح و نقش سجاده فرش‌ها ترغيب مي‌شويد كه نمازتان را روي يكي از اين‌ سجاده‌ها بخوانيد. شركت آريا، سجاده فرش‌هاي زيبايي با تراكم‌هاي مختلف دارد كه در 3 محدوده قيمت 54، 66 و 80هزار توماني هستند.

کد خبر 337398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha