یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

«وزیر دفاع روسیه در دمشق»؛ همین کلمات کافی بود تا تمامی رسانه‌ها روز گذشته بار دیگر روی تحولات سوریه متمرکز شوند و به تحلیل سفر ارشد‌ترین مقام مسکو به سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌های این کشور بپردازند.

اسد

سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه در سفري غيرمنتظره براي رسانه‌ها روز گذشته در دمشق به ديدار بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه رفت تا درباره عمليات نظامي در اين كشور عليه گروه‌هاي تروريستي و همكاري‌هاي دو طرف گفت‌وگو كند. وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه سفر سرگئي شويگو به نمايندگي مستقيم از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه صورت گرفته و برخي منابع به‌همين‌خاطر گمانه‌زني كرده‌اند كه وي حامل پيامي از سوي پوتين براي بشار اسد بوده است. اين سفر مشخص مي‌كند كه اوضاع در سوريه شاهد يك تحول جدي است. هر چند طي 5سال گذشته ارتباط و همكاري روسيه و سوريه همواره نزديك بوده اما براي نخستين‌بار است كه يك مقام روسيه در چنين سطحي به سوريه سفر مي‌كند.

سرگئي شويگو، علاوه بر ديدار با مقام‌هاي سوري در دمشق خودش را به پايگاه مهم و قلب عملياتي روسيه در سوريه رساند و از پايگاه هوايي حميميم در استان لاذقيه سوريه هم بازديد كرد. بازديد از سامانه راهبردي دفاع موشك اس‌-400بخشي از اين ديدار بوده است.رياض حداد، سفير دمشق در مسكو گفته است كه طي اين سفر مقام‌هاي 2كشور درباره همكاري‌ها ميان 2كشور در حوزه مقابله با تروريسم و برنامه‌هاي آتي در اين راستا به رايزني پرداخته‌اند.

وزارت دفاع روسيه هم اعلام كرده كه در مذاكرات وزير دفاع روسيه با رئيس‌جمهور سوريه محور اصلي گفت‌وگوها همكاري‌هاي نظامي و فني دو طرف و همچنين ابعاد ويژه‌اي از همكاري در مقابله با گروه‌هاي تروريستي بوده است.اين سفر چند روز بعد از نشست سه‌جانبه وزيران دفاع روسيه، ايران و سوريه در تهران انجام شد كه با هدف هماهنگي براي مبارزه با تروريسم در سوريه صورت گرفت.

طي روزهاي گذشته تنش ميان مسكو و واشنگتن درباره سوريه بار ديگر بالا گرفته است. پنتاگون روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه از حملاتي كه عليه مخالفان سوري مورد حمايت واشنگتن در نزديكي مرز اردن انجام شده به‌شدت نگران است و روسيه بايد در اين‌باره توضيح دهد. مقام‌هاي روسيه اما اعلام كرده‌اند كه به طرف آمريكايي از قبل در مورد پايگاه‌هايي كه از سوي جنگنده‌هاي روسي هدف قرار مي‌گيرد، اطلاع داده شده بود. ايگور كوناشينكوف، سخنگوي وزارت دفاع روسيه گفت: اهدافي كه مورد حملات روسيه در سوريه قرار گرفت، خارج از مناطقي بوده است كه مخالفاني كه به آتش‌بس پيوسته‌اند، در آنجا فعاليت مي‌كنند.

اين درحالي است كه وزارت دفاع روسيه اعلام كرده به‌دنبال اين ماجرا مقام‌هاي نظامي مسكو و واشنگتن به مذاكره از طريق ويدئوكنفرانس پرداخته‌اند و هر دو طرف بر لزوم افزايش همكاري‌ها در سوريه تأكيد داشته‌اند. به گزارش رويترز، وزارت دفاع روسيه اعلام كرده اين كشور به توافقي با آمريكا براي افزايش همكاري‌ها وعمليات نظامي در سوريه رسيده كه يكي از محورهاي آن تهيه نقشه‌اي مشترك از مواضع گروه‌هاي مختلف براي جلوگيري از حوادث مشابه است.

کد خبر 337601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha