سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم سوری: محدودیت‌ها همیشه ناپسند نبوده بلکه آنجا بد بوده که مانع رشد شود، لذا در مواقعی وجود محدودیت عین رشد و کمال است.

عید فطر

خصوصا آنجا كه وجود «محدوديت» براي «مصونيت» لازم و ضروري است؛ مانند محروم كردن مريض از برخي امور براي رسيدن به سلامتي.

ماه رمضان، ‌ماه محدوديت‌هاست براي رشد و كمال؛ آنجا كه در يك‌ماه پرونده لذت‌ها بسته مي‌شود تا پرونده دل‌ها باز شده و در عيد فطر به رشد و كمال خود برسد. در اين عيد است كه محروميت‌ها برداشته مي‌شود؛ همچون دكتري كه بيمارش را در يك بازه زماني پرهيز داده و پس از بهبودي از بيماري، آن محروميت‌ها را برداشته و مي‌گويد از امروز ديگر لازم نيست پرهيز كني «تو خوب شده‌اي». عيد فطر يعني سالم شدن انسانيت بعد از يك‌ماه پرهيز كه ثمراتش عبارت است از:

1- توجه به نعمت‌ها: محروم شدن از خوردن نعمات الهي در ساعاتي از شبانه روز يادآور ارزش اين نعمات مي‌شود تا بدانيم كه اگر نباشند چقدر سخت است؛ پس اسراف نمي‌كنيم و خدا را به‌خاطر آنها شكر‌گزار خواهيم بود.

2- توجه به همنوع: محروميت «ماهانه» ما يادآور محروميت «سالانه» فقراي جامعه مي‌شود تا گاهي نداشته‌هاي آنان را ببينيم و در داشته‌هاي خودمان گم نشويم.

3- توجه به توانايي‌ها: محروميت از لذت‌ها يادآور اين است كه ما مي‌توانيم خودكنترلي داشته باشيم و از حرام‌ها و آنچه نهي كرده‌اند دوري كنيم؛ چنان‌كه يك‌ماه چنين كرديم و امساك از حرام داشتيم پس مي‌توانيم در تمام سال چنين باشيم و گرد گناه نگرديم و برخلاف وسوسه شيطان فرياد بزنيم كه «ما مي‌توانيم».

4- توجه به همبستگي ها: در اين‌ماه هرشب پس از يك روز محروميت از خوردن، به ياد دوستان و فاميل افتاده و با هم سر سفره افطاري ميزبان يا مهمان بوديم كه اين يعني همدلي و همبستگي و ديگر ديدن. لذا كشوري كه‌ماه رمضان دارد همبستگي و همدلي دارد و به‌جاي خودخواهي و منفعت طلبي در پي ديگرخواهي است. آري، گاهي محروميت اجباري است و گاهي اختياري. در اين‌ ماه كسي ما را به جبر محروم نكرد بلكه با اختيار و اراده و ايمان، خودمان خود را محروم كرديم. محروميت اجباري «زندان»مي‌سازد ولي محروميت اختياري«انسان» مي‌سازد و عيد فطر يعني عيد انسان‌سازي‌.

کد خبر 339129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha