به گزارش همشهری آنلاین محمد علی در این مجموعه داستان به خلق زندگی کارگری و پیشهوری روی می آورد و با کارکشتگی، این بخش از زندگی شهری را که مدتهاست در ادبیات داستانی معاصر ما نادیده گرفته میشود، بانگاهی صمیمی ثبت میکند.
ادبیات کار و کارگری، ازجمله فضاهای نامانوس و مهجور در ادبیات داستانی ایران است که شایددلیل آن، فقدان تاریخ شفاهی و کتبی از زندگی کارگران و شاید تفاوت خاستگاه طبقاتی نویسندگان با این فضاها بوده است.
غلبه نگاه داستانی بر دشواری های روزمره این طبقه،خاستگاه و مدعای مجموعه داستان دریغ از روبه رواست.
محمد محمدعلی از معدود نویسندگانی است که در آثارش فضاهای گوناگونی را شاهدیم. وی در سه گانه «روز اول عشق»،فضایی اسطوره ای و رمزی را خلقمیکند، در داستانهای «نقش پنهان»، «برهنه درباد»، «بازنشستگی» زندگی طبقه متوسط و کارمند را به تصویر کشیده است و در«ازما بهتران» به باز آفرینی فضاهای زندگی سنتی و خرافات قومی میپردازد