شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: در ۱۰ سال گذشته آمار آتش‌سوزی در آپارتمان‌ها با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.

آپارتمان ضد آتش

با چشم‌پوشي از خسارت‌هاي جاني و رواني، اين آمار نشان مي‌دهد كه آتش‌سوزي‌هاي آپارتماني در يك سال گذشته در كلانشهر‌ها، ميليارد‌ها تومان خسارت به جا گذاشته است.

آتش‌سوزي‌هاي كوچك در آپارتمان اگر به سرعت با اطفاي حريق همراه نشوند مي‌توانند خسارت‌هاي زيادي را به بار آورند. براي اطفاي حريق در آپارتمان‌ها، وسايل آتش‌نشاني و سيستم ايمني مخصوصي وجود دارد. اين صفحه شما را با تمامي وسايل ايمني آپارتمان‌ها آشنا مي‌كند تا در هنگام آتش‌سوزي بتوانيد سريعا براي خاموش كردن شعله‌هاي آتش اقدام كنيد تا خسارت‌هاي كمتري به‌وجود‌ آيد. ساسان كافي كه بيش از ۱۰ سال سابقه تجهيز خانه‌ها به وسايل ايمني در برابر آتش را دارد، ما را در اين بخش به‌عنوان كار‌شناس همراهي مي‌كند.

  • كپسول آتش‌نشاني

كپسول‌هاي آتش‌نشاني براي مبارزه با آتش‌هاي كوچك ساخته شده‌اند. اين كپسول‌ها در وزن‌هاي مختلفي در بازار عرضه مي‌شوند. در آپارتمان‌هايي كه به‌طور متوسط هر طبقه 2واحد دارد يك كپسول ۶‌كيلويي كفايت مي‌كند. اين كپسول‌ها با توجه به محتويات داخلشان به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند و تنوع زيادي دارند و هر كدام براي مبارزه با مواد اشتعالزاي خاصي طراحي شده‌اند؛ مثلا نمي‌شود براي مبارزه با آتشي كه سوخت آن مايعات قابل اشتعال مثل نفت و بنزين است از كپسول حاوي آب و كف استفاده كرد. امروزه 2نوع كپسول در آپارتمان‌ها مورد استفاده قرارمي‌گيرد؛ يكي حاوي پودر و ديگري حاوي دي‌اكسيدكربن.
در اين بخش به مقايسه و كاربرد اين دو كپسول در آپارتمان‌ها مي‌پردازيم:

كپسول حاوي پودر: كپسول‌هاي حاوي پودر براي مبارزه با آتش‌هايي كه منبع آنها چوب، پارچه و حتي مايعات و گازهاي قابل‌اشتعال است كاربرد دارند. اين كپسول‌ها از محبوبيت بيشتري نسبت به نمونه‌هاي حاوي آب و كف برخوردارند؛ چرا كه علاوه بر چوب و پارچه مي‌توانند مايعات و گاز‌هاي قابل اشتعال را خاموش كنند. به همين‌خاطر در آپارتمان‌ها بيشتر اين نوع كپسول‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كپسول حاوي دي اكسيد كربن: آتش‌سوزي‌ها ممكن است منبع الكتريكي داشته باشند؛ مثلا ممكن است اتصالات برقي با مشكل روبه‌رو شود و آتش‌سوزي به‌وجود‌ آيد. براي اين مواقع بايد از كپسول‌هاي حاوي گاز دي اكسيد كربن استفاده كرد. اين كپسول‌ها را در آپارتمان‌ها عموما كنار جعبه فيوز‌ها و داخل اتاقك بالاي آسانسور نصب مي‌كنند.

  • جعبه‌اي به نام اف

وجود جعبه اف(F) در آپارتمان‌ها امري ضروري محسوب مي‌شود و سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني هم نصب آن را در همه ساختمان‌هاي تازه‌ساز اجباري كرده است. داخل اين جعبه يك شيلنگ آتش‌نشاني وجود دارد كه به دور يك حلقه پيچيده شده است. در هنگام آتش سوزي‌هاي بزرگ كه كپسول‌هاي آتش‌نشاني توانايي خاموش كردن آن را ندارند بايد به سراغ اين جعبه برويد و به سرعت شيلنگ آن را باز كنيد تا به محل آتش‌سوزي برسد. اين جعبه‌ها عموما 2مدل دارند. در يك مدل بايد شيلنگ را تا آخر از دور محور چرخان باز كنيد تا آب از آن خارج شود. اين جعبه عموما در محيط‌هايي با مساحت زياد كاربرد دارد. مدل ديگر اين جعبه‌ها به‌خاطر جنس شيلنگ اينگونه است كه حتي اگر يك متر از آن را باز كنيد آب از آن خارج مي‌شود. اين مدل جعبه در آپارتمان‌ها كاربري بهتري دارد و عموما در طبقات وسط ساختمان‌ها نصب مي‌شود.

  • سيستم هشدار دهنده

در آپارتمان‌هاي امروزي علاوه بر وسايل خاموش‌كننده آتش، سيستم‌هاي هشدار‌دهنده هم وجود دارد. به وسيله اين سيستم بقيه اعضاي ساختمان هم با خبر مي‌شوند كه در داخل ساختمان آتش‌سوزي رخ داده است و مي‌توانند سريعا براي خاموش كردن آن اقدام كنند. اين سيستم‌هاي هشدار‌دهنده 2نوع هستند كه عبارتند از:

سيستم هشدار‌دهنده دستي: در اين سيستم هيچ‌گونه سنسوري به‌كار نرفته است. نخستين فردي كه از آتش‌سوزي با‌خبر مي‌شود بايد سريع خود را به كليد اين سيستم هشدار‌دهنده برساند و آن را فشار دهد. با فشار دادن كليد، سيستم هشدار‌هايي به ديگر اعضاي ساختمان مي‌دهد و آنها را خبر مي‌كند. عموما اين كليد بايد در هر طبقه از ساختمان وجود داشته باشد تا افراد بتوانند به سرعت به آنها دسترسي داشته باشند.

سيستم هشدار‌دهنده خودكار: در اين سيستم‌ها سنسور‌هاي مختلفي وجود دارند كه به دود و حرارت حساس هستند.

اگر در محلي از ساختمان آتش‌سوزي رخ دهد اين سنسور‌ها سيستم را فعال كرده و سيستم به صدا درمي‌آيد. البته اين سيستم محبوبيت چنداني در آپارتمان‌هاي معمولي و كوچك ندارد؛ چرا كه رسيدن دود و حرارت به سنسور‌ها زمان‌بر خواهد بود و اگر سيستم به‌صورت دستي فعال شود زمان كمتري طول خواهد كشيد.

يادتان باشد كه سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني، نصب اين سيستم را در ساختمان‌هاي بسيار بلند و برج، اجباري مي‌داند. سيستم هشدار‌دهنده كمك زيادي به مديريت بحران در زمان آتش‌سوزي مي‌كند.

  • بارنده‌هاي آتش‌نشاني در خانه

اين بارنده‌ها در سقف طبقات نصب مي‌شوند و در پشت آنها پمپ‌هاي آب فشار قوي وجود دارد. نياز نيست در زمان وقوع آتش‌سوزي شما كاري انجام دهيد. در اين بارنده‌ها جيوه وجود دارد كه راه آب را بسته است. اگر حرارت ببينند مي‌تركند و آب از بارنده‌ها بيرون مي‌ريزد. فقط بايد حواستان باشد كه اين بارنده‌ها در غيرزمان آتش‌سوزي، حرارتي نبينند. اگر كپسول و جعبه اف وسايل اطفاي حريق دستي محسوب شوند، بارنده‌هاي آتش‌نشاني را مي‌توان سيستم اطفاي حريق خودكار درنظر گرفت. هزينه نصب اين سيستم به‌دليل لوله‌كشي آبي كه بايد انجام شود گران است و خيلي‌ها از نصب آن در آپارتمان‌ها منصرف مي‌شوند. اين بارنده‌ها با توجه به حساسيت به دما انواع مختلفي دارند؛ بارنده‌هايي كه در يك شهر كوهستاني نصب مي‌شوند با بارنده‌هايي كه در جنوب كشور نصب مي‌شوند تفاوت دارند؛ بارنده‌اي كه در شهر كوهستاني نصب مي‌شود به دماي ۵۷‌درجه حساس است، اما ممكن است دماي هواي بعضي روزهاي تابستاني در شهري مثل اهواز هم ۵۷ درجه باشد.

کد خبر 339362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha