یک روز پس از کشته‌شدن ۵ افسر پلیس در راهپیمایی اعتراضی علیه خشونت نسبت به سیاهپوستان، هزاران نفر از مردم آمریکا بار دیگر در شهرهای مختلف این کشور راهپیمایی کردند.

آمریکا

معترضان در شهرهاي مختلف ازجمله شهرهاي بزرگي چون نيويورك، آتلانتا و فيلادلفيا، برخي خيابان‌ها و جاده‌هاي اصلي را بستند و در شهرهايي چون واشنگتن، سان‌فرانسيسكو، نيواورلئان و فونيكس در گروه‌هاي بزرگ دست به تجمع زدند. اعتراض‌ها در شهر فونيكس، در جنوب غرب آمريكا به زد و خورد ميان نيروهاي امنيتي و مردم منجر شد. نيروهاي پليس ضدشورش با اسپري فلفل تلاش كردند معترضان را متفرق كنند. معترضان نيز اقدام به سنگ‌پراني عليه نيروهاي پليس كردند.

موج جديد اعتراض‌ها عليه خشونت نيروهاي پليس نسبت به آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار پس از آن آغاز شد كه در كمتر از 48ساعت، 2مرد سياهپوست به ضرب گلوله پليس كشته شدند. روز پنجشنبه (چهارشنبه به وقت آمريكا) در ايالت مينه‌سوتا در شمال آمريكا «فيلاندو كستايل»، مرد سياهپوست 32ساله‌اي كه همراه همسر و دختر 4ساله‌اش در حال رانندگي بود، پس از آنكه از سوي نيروهاي پليس متوقف شد هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. «آلتون استرلينگ»، 37ساله، سياهپوست ديگري بود كه يك روز قبل از آن با گلوله 2 افسر پليس در ايالت «لوييزيانا» جان خود را از دست داد. ويدئوي لحظه مرگ اين دو فرد، روي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر و باعث شكل‌گيري اعتراضات گسترده در سراسر آمريكا شد.

ويدئوهاي منتشر شده ديروز در توييتر، از تجمع سياهپوستان در لوييزيانا در محل قتل آلتون استرلينگ حكايت داشت. بزرگ‌ترين تجمع اعتراضي آمريكا اما در آتلانتا شكل گرفت. طبق ويدئوهاي منتشر شده، جمعيت چند‌هزار نفري سياهپوستان با سر‌دادن شعار به سمت يكي از بزرگراه‌هاي اين شهر در حال حركت بودند. ماشين‌هاي متعدد پليس ضد‌شورش مسير معترضان به سمت اين بزرگراه را سد كرده و نيروهاي پليس مانع ادامه مسير آنها شدند.

  • ادامه حمله به نيروهاي پليس در آمريكا

در جريان اعتراض‌هاي روز جمعه در شهر دالاس ايالت تگزاس، يك جوان سياهپوست كه به گفته خودش به‌دنبال انتقام از «سفيدپوستان و به‌خصوص افسران پليس سفيدپوست» بود، 12نفر از نيروهاي پليس را هدف قرار داد كه 5نفر از آنها كشته شدند.
ديروز در شهر بريستول تنسي نيز يك افسر پليس سفيدپوست در اثر اصابت گلوله زخمي شد. يافته‌هاي اوليه نشان مي‌دهند كه ضارب بريستول نيز تحت‌تأثير ناآرامي‎هاي ناشي از تيراندازي‌هاي اخير پليس عليه سياهپوستان، اين نيروي پليس را هدف قرار داده است. در شهر بالوين در ايالت ميسوري نيز يك افسر پليس از ناحيه گردن هدف گلوله قرار گرفت كه حال او وخيم گزارش شده است. درباره انگيزه مهاجم بالوين گزارشي منتشر نشده است.

  • ضارب نيروهاي پليس در دالاس كه بود؟

پليس دالاس هويت فرد مهاجم را «ميكا خاوري جانسون»، 25ساله، اعلام كرده است. نيروهاي امنيتي روز جمعه پس از محاصره جانسون، با ارسال يك روبوت و انفجار بمبي كنترل شده او را كشتند. طبق اعلام ارتش آمريكا، اين فرد از نيروهاي ذخيره ارتش بوده و طي سال‌هاي 1388تا 1394 در ارتش خدمت مي‌كرده است. او پاييز 2سال پيش به‌مدت يك سال به افغانستان اعزام شده بود.

کد خبر 339419

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha