محمد باریکانی: یونسکو ۲ پرونده قنات‌ها و بیابان‌لوت را که برای ثبت جهانی به این سازمان بین‌المللی ارسال شده بود دارای ایراد دانسته و خواستار رفع نواقص این دو پرونده از سوی ایران شده است.

بیابان لوت

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز به همراه تيم تخصصي خود چند روز پيش به استانبول رفته است تا به دفاع از پرونده ثبت جهاني قنات‌ها و بيابان‌لوت ايران در فهرست جهاني يونسكو بپردازد. اما اين موضوع كه او و تيم همراهش تا چه اندازه بتوانند نظر مساعد كارشناسان يونسكو براي رد نكردن اين دوپرونده را جلب كند هفته آينده مشخص خواهد شد.

چهلمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو روزهاي جمعه و شنبه آينده در استانبول تركيه برگزار مي‌شود و مشخص خواهد شد كه آيا تلاش ايران براي ثبت جهاني قنات‌ها يا بيابان لوت به سرانجام رسيده است يا آنكه اين دو پرونده بايد يك‌سال ديگر در انتظار رفع نواقص و قرار گرفتن در فهرست ميراث جهاني يونسكو بماند. معاون ميراث فرهنگي كشور به ايسنا گفته كه كارشناسان يونسكو ايرادات جزيي به پرونده بيابان لوت گرفته و طبيعي است كه ايران توضيحات لازم را همچون پرونده‌هاي سال‌هاي گذشته به يونسكو ارائه كند.

  • پرونده پيچيده قنات‌ها براي يونسكو

او همچنين درخصوص ايرادات يونسكو به پرونده ثبت جهاني قنات‌ها نيز گفت كه ايراد اصلي يونسكو در اين پرونده به موضوع عرصه و حريم 11قنات مطرح شده در پرونده بازمي‌گردد و از آنجا كه ارزياب يونسكو به‌دليل پيچيدگي اين پرونده نتوانسته است گزارش دقيقي از وضعيت عرصه و حريم قنات‌ها به شوراي بين‌المللي بناها و محوطه‌ها (ايكوموس) ارائه دهد، تيم ايران بايد با حضور در اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو در استانبول توضيحات لازم را ارائه كند.

وي ايراد ديگر يونسكو به پرونده بيابان لوت را به نبود توافق در ايران در هرم مديريتي كشور درخصوص بيابان لوت اعلام كرد و گفت: 3سازمان منابع طبيعي، محيط‌زيست و ميراث فرهنگي در اين پرونده همكاري دارند اما يونسكو خواستار توافقات در رأس هرم مديريتي است كه سند اين توافق مديريتي آماده شده و آن‌را به استانبول برده‌ايم.طالبيان همچنين درخصوص سرانجام 2پرونده قنات‌ها و بيابان‌لوت ايران در اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو با اشاره به اينكه رد يا پذيرفته شدن اين دو پرونده تا زمان برگزاري اجلاس استانبول قابل پيش‌بيني نيست، اعلام كرد: تعدادي از اعضاي كميته ميراث جهاني تغيير كرده‌اند و ما براي نخستين بار قرار است با آنها روبه‌رو شويم. شناخت روحيات و حساسيت‌هاي اين افراد بسيار مهم است و تا در اجلاس استانبول حضور نيابيم روحيات آنها قابل پيش‌بيني نيست.

  • بررسي طرح حفاظتي نقش‌جهان در اجلاس استانبول

كميته ميراث جهاني يونسكو قرار است در اجلاس استانبول درخصوص جهاني‌شدن پرونده‌هاي 9اثر طبيعي، 16اثر فرهنگي و 4سايت طبيعي- فرهنگي تصميم بگيرد. آنطور كه ايسنا مخابره كرده است اين كميته همچنين وضعيت حفاظت 108سايت ثبت شده در فهرست ميراث جهاني و 48پرونده ميراث در خطر را در اجلاس استانبول بررسي مي‌كند.از ايران نيز طرح حفاظتي از ميدان نقش جهان اصفهان كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است بررسي و هيأت ايراني به سرپرستي معاون ميراث فرهنگي كشور كه مسئوليت پرونده‌هاي ثبت جهاني ايران را نيز برعهده دارد به پرسش‌هاي اعضاي كميته ميراث جهاني يونسكو درخصوص وضعيت اين ميدان ثبت جهاني شده كشور پاسخ مي‌دهد.

کد خبر 339560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha