مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

طی روزهای گذشته چندین رسانه و برخی کانال‌های شبکه اجتماعی از نشست زمین در محله شهران تهران خبر دادند؛ البته اغلب منابع منتشرکننده در این خصوص اعلام کردند که این خبر توسط منابع غیررسمی به دستشان رسیده و از صحت و سقم آن آگاهی ندارند.

28خرداد امسال بود كه بر اثر انفجار لوله گاز در شهران تهران حفره عميقي ايجاد شد. اين حادثه ضمن آسيب رساندن به تاسيسات موجود و تعدادي از منازل مسكوني اطراف با مرگ 2نفر از كارگران خط در حال احداث مترو همراه شد. پس از آن تاكنون اظهارنظرهاي متفاوتي بيان شده كه گاهي بررسي ماجرا را با مشكل مواجه كرده است. ديروز به همين‌خاطر رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه نشست زمين در اين منطقه ادامه ندارد و اين نوع سخنان در حد شايعه است.

اين موضوع در حالي مطرح شده است كه طي چند روز گذشته تعدادي از مديران شهري تهران تأكيد كرده‌اند كه از قوه قضاييه كميته‌اي براي پيگيري و بررسي علت حادثه مأمور شده‌اند و هرگونه اظهارنظر غيرعلمي مي‌تواند باعث خلل در روند كار شود. اگرچه بحث حادثه شهران باعث شده كه مسئولان مربوطه و كارشناسان شهري تمركزشان را روي استخراج اطلاعات فضاهاي زيرسطحي، تأمين امنيت هنگام اجراي پروژه‌ها، فرونشست زمين و حتي نحوه حركت به سمت استفاده از انرژي‌هاي نو به جاي انرژي‌هاي خطرآفرين مثل گاز بيش از پيش معطوف كنند.

در اين ميان رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نشست زمين در تهران را با سرعت كنوني بحراني دانست. وي عنوان كرد كه به همين منظور نشستي اضطراري برگزار كرده‌اند تا راهكارهاي مناسبي براي مقابله با آن پيدا شود. به گفته صادقي بخش‌هاي فرونشست كه قسمت‌هاي مركزي و جنوبي شهر تهران، شهر ري و جنوب آن را دربرمي‌گيرد، از نهشته‌هاي آبرفتي جوان و كمي قديمي‌تر پوشيده شده است و مخروط افكنه‌هاي رودخانه‌هاي كن، كرج و جاجرود قسمت‌هاي جنوبي آن را مي‌پوشاند.

  • لرزه‌خيزي قابل توجه در اطراف تهران

يكي ديگر از مخاطراتي كه پس از حادثه شهران صحبت درباره آن دوباره شدت يافته، لرزه‌خيزي شهر تهران و نحوه واكنش تاسيسات شهري به زلزله بوده است. نكته اينجاست كه گزارش اخير مركز پايش و پردازش اطلاعات حوادث سازمان مديريت بحران شهر تهران نشان مي‌دهد لرزه‌خيزي قابل توجه در اطراف گسل مشاء به‌ويژه منطقه رودهن و خوشه نزديك آمل در بهار امسال رخ داده است.

بنابراين گزارش مقايسه لرزه خيزي 3ماهه با لرزه‌خيزي 12ساله ثبت شده در شبكه لرزه‌نگاري شهر تهران نشان مي‌دهد كه غالب زمين لرزه‌هاي رخ‌داده در 3‌ماه اول سال1395 در مناطقي رخ داده‌اند كه در سال‌هاي گذشته نيز فعاليت لرزه‌اي قابل توجهي داشته‌اند. براي مثال مي‌توان به لرزه‌خيزي قابل توجه گسل مشاء در حد فاصل درياچه تار تا لواسانات اشاره كرد. نكته اينجاست كه در گزارش ارائه شده ضمن پيشنهادهايي براي انجام مطالعات جامع زمين شناسي، ژئوفيزيكي و ژئودتيكي دقيق و نصب لرزه‌سنج‌هاي درون چاهي، بر مطالعات فضاهاي زيرسطحي و نحوه جلوگيري از شدت حوادث هنگام و پس از زلزله در تهران و همچنين مقابله با پديده فرونشست زمين تأكيد شده است.

کد خبر 339695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha