پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

هادی مرزبان: برای مطالعه و تعمق بیشتر، خواندن آثار زنده‌یاد اکبر رادی را بخصوص برای نسل جوان توصیه می‌کنم.

هادی مرزبان

تمام نمايشنامه هايي كه رادي به نگارش درآورد و منتشر شدند آثاري باارزش و عميق هستند. مثلا آخرين كار رادي «تانگوي تخم‌مرغ داغ» كه من كارگرداني‌اش كردم كار فوق‌العاده‌اي است.متني كه سال‌ها پيش به تاليف درآمده ولي انگار براي جامعه امروز ما نوشته شده است.

زنده‌ياد اكبر رادي به عنوان نمايشنامه نويس ممتاز كشورمان در تمام طول سال‌هاي پربار فعاليت هنري‌اش با اشراف بر مسائل اجتماعي ايران متن مي‌نوشت. از بين آثار مغتنم و باارزش اكبر رادي به طور اخص «هاملت با سالاد فصل» را براي مطالعه توصيه مي‌كنم. مخصوصا براي جوان‌ها كه شايد كمتر با اين اثر آشنايي داشته باشند. در «هاملت با سالاد فصل» گويي اكبر رادي با ذره‌بين به واكاوي مسائل اجتماعي پرداخته است. كاري كه او در آثار ديگرش هم به نوعي انجام داده است.

رادي يك خانواده را بهانه قرار مي‌دهد و به كنكاش در زير لايه‌هاي اجتماعي مي‌پردازد. اين ارتباط عميق با جامعه و مسائلش يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي «هاملت با سالاد فصل» است. زمان زيادي از نگارش اين اثر مي‌گذرد ولي همچنان تاثيرگذاري هاملت با سالاد فصل پابرجا مانده است.

حلقه وصل آثار اكبر رادي نگرش اجتماعي خاص اوست و اينكه همواره به فقر و بي‌عدالتي مي‌پرداخت. موضوعي كه متاسفانه هنوز جامعه ما با آن درگير است و پرداختن به آن همچنان تازه به‌نظر مي‌رسد. مطالعه آثار اكبر رادي، مخاطب را با نگاه تيزبين درام‌نويسي متعهد آشنا مي‌كند كه نسبت به دردهاي جامعه بي‌تفاوت نبود. نويسنده‌اي كه در فضاي انتزاعي نمي‌نوشت، از محيط پيرامونش تاثير مي‌گرفت و با نگاهي دقيق و جزئي‌نگر نكاتي را مي‌ديد كه شايد خيلي‌ها متوجه‌اش نمي‌شدند. روايت اكبر رادي از جامعه ايران و مسائل و مشكلاتش با زباني شكيل و هنرمندانه همراه بود و نتيجه‌اش هم آثار درخشاني بود چون هاملت با سالاد فصل.

  • نويسنده، بازيگر و كارگردان تئاتر و تلويزيون
کد خبر 339931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha