پس از آنکه جانشین فرمانده نیروی انتظامی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست فکری به حال ساماندهی تعطیلات در کشور بکنند، یک عضو کمیسیون ‌امور داخلی‌کشور از آمادگی نمایندگان برای رسیدگی به این موضوع خبر داد.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در تعطیلات عید فطر

ابوالفضل ابوترابي كه در مجلس قبلي عضو كميسيون حقوقي قضايي و از نمايندگان پيگير موضوع ساماندهي تعطيلات در كشور بود، حالا در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت تأكيد كرده است كه اگر دولت در اين زمينه اقدامي نكند، مجلس پيشقدم خواهد شد.

وي با تأكيد بر اهميت ضرورت ساماندهي تعطيلات و بيان اينكه چنين كاري به‌معناي كاهش روزهاي‌ تعطيل نيست، گفت: تعطيلات در كشور ما 2نوع است به‌گونه‌اي كه نيمي از مردم ايران از بيشترين تعطيلات دنيا برخوردارند و نيمي ديگر در سطح كمترين‌ها قرار دارند.

ابوترابي با تأكيد بر ضرورت جايگزيني تعطيلي روز شنبه به جاي پنجشنبه، توضيح داد: در ايران بايد مانند بسياري از كشورهاي دنيا روزهاي شنبه تعطيل باشد زيرا اين امر بر تقويت مراودات تجارت جهاني تأثير مثبت دارد. معلمان، كاركنان وزارتخانه‌هاي تهران و كاركنان سازمان‌هاي آب، برق و گاز در شهرستان‌ها پنجشنبه‌ها تعطيل‌ هستند بنابراين از بيشترين تعطيلات دنيا برخوردارند اما كاركنان ساير ادارات در شهرستان‌ها از كمترين تعطيلات برخوردارند كه همين موضوع ضرورت ساماندهي تعطيلات را تقويت مي‌كند.

نماينده مردم نجف‌آباد، تيران و كرون، توزيع روزهاي تعطيل در كشور را نامتوازن توصيف كرد و افزود: در ايام عيد نوروز نزديك به يك‌ماه كشور تعطيل است، روزهاي تعطيل ديگر نيز به همين صورت است بنابراين ايجاد توازن در تعطيلات ضروري است. تعطيلات فعلي يكي از موانع بزرگ كسب و كار در كشور است و بايد تعطيلات را ساماندهي كنيم. البته به‌دنبال كم‌كردن روزهاي تعطيل در كشور نيستيم بلكه هدف ساماندهي تعطيلات است. طرح ساماندهي تعطيلات در مجلس نهم ارائه شد اما به‌دليل مخالفت‌هايي مسكوت ماند، از اين‌رو اگر دولت در اين زمينه اقدامي صورت ندهد، مجدد آن را مطرح خواهيم كرد.

  • چرا تعطيلات بايد ساماندهي شود

موضوع ساماندهي تعطيلات در ايران تقريبا به فراموشي سپرده شده است. مهم‌ترين انتقاد كارشناسان در اين زمينه طولاني‌بودن بيش اندازه اين تعطيلات در نوروز است. دست‌كم 2هفته تعطيلي پياپي در عيد هر سال باعث مي‌شود كه ارائه خدمات در بخش‌هاي مختلف (مخصوصا پزشكي و اداري) براي مدت زيادي معطل بماند، كشور متحمل ضرر‌هاي اقتصادي چشمگير شده و حتي اين زمان طولاني تعطيلي كسالت‌بار شود. كم‌كردن از تعطيلات نوروز و افزودن به تعطيلات عيد فطر يا احياي تعطيلات زمستاني نه‌تنها اين مشكلات را كمتر خواهد كرد بلكه انتخاب‌هاي ديگري براي سفر هم در اختيار مردم خواهد گذاشت.

کد خبر 340034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha