به گزارش شارا، این جشنواره با همت انجمن متخصصان روابطعمومی و با همکاری دانشگاهها، روابطعمومی وزارتخانهها، سازمانها و شرکتهای خصوصی و دولتی در دو بخش رقابتی و آموزشی در دو گروه تهرانی و استانی در مرکز همایشهای بین المللی المپیک برگزار شد.
سخنرانیها
- در حوزه انتشارات، برنامهریزی هیچ جایگاهی ندارد
در ابتدای مراسم رییس انجمن متخصصان روابطعمومی طی سخنانی ضمن خیرمقدم، گفت: پس از 11 سال برگزاری جشنواره ملی انتشارات، هنوز یک سری ابهامات و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که همچنان لاینحل باقی مانده است.
مهدی باقریان افزود: یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم به برنامهریزی مربوط میشود که متاسفانه یکی از بخشهای ضعیف این جشنواره است. از بین 120 روابطعمومی که آثارشان به دبیرخانه اعلام وصول شد، شاید به تعداد انگشتان دست در این زمینه آثار نداشتیم. البته در حوزههای دیگر هم این مشکلات وجود دارد اما در حوزه انتشارات و روابطعمومی، برنامهریزی یا اصلا نداریم و یا بسیار محدود است. این یک امتیاز منفی برای ما روابطعمومیها به حساب میآید که به اصول کار توجه نداریم و همین امر چه ضربهها که به جایگاه روابطعمومی نمی زند.
وی گفت: یکی دیگر از بخشهای ضعیف جشنواره، مربوط به بخش پژوهش است. 15تا 20 آثاری که به دبیرخانه رسیده متاسفانه تنها یک سازمان حایز رتبه برتر شد. در بخشهای دیگر مانند بخش مقاله نیز با همین مشکلات مواجه هستیم. همه میدانیم به هر حال مقاله علمی یک ساختاری دارد مانند عنوان، چکیده، مقدمه و کلید واژه، متن و نتیجه گیری و در آخر هم منابع را میآوریم که متاسفانه در این بخش، وضعیت مناسبی نداریم.
باقریان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار مهم دیگری که در این حوزه با آن مواجه هستیم، عدم تفکیک صحیح، دسته بندی و ارسال آثار است. بسیاری از دوستان یک کارتون مجله و بریده جراید میفرستند که در هیچ یک از بخشهای رقابتی جشنواره نمی گنجد و معلوم نیست با چه هدفی و برای چه ارسال میشود. برخی به لحاظ گرافیک بسیار زیبا کار میکنند و آثار را به نحوی صحیح دسته بندی و ارسال میکنند که به نظرم امتیاز هم دارد و حتی باید برای این قسمت جایزه هم در نظر گرفت تا این رویه اصلاح شود. متاسفانه اکثر روابطعمومیها هنوز تفکیک و ارسال آثار را جدی نمی گیرند البته همکاران باید بدانند حق خودشان در این فقره ضایع میشود.
- متاسفانه اکثر مسئولین هنوز به اهمیت روابطعمومی پی نبرده اند
در ادامه، عبدالرضا عزیزی طی سخنانی گفت: با تشکر از شما عزیزان خصوصا روابطعمومیها که در رابطه با اعتلای روابطعمومیها بسیار زحمت میکشید. آقای باقریان با برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و همچنین برگزاری همایشها توانسته است یک مقدار روابطعمومی را در این چند سال زنده نگه دارند. با این وجود انتظار میرود بیشتر از این به روابطعمومی توجه شود. ولی متاسفانه اکثر مسئولین هنوز به اهمیت روابطعمومی پی نبرده اند و علت آن هم این است که هیچ یک از مسئولین اینجا نیستند و تنها روابطعمومیها در اینجا حضور دارند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: حتما شما اطلاع دارید در زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، آمریکاییها به فرانسه رفتند و در آنجا مستقر شدند. رییس جمهور آمریکا با خود یک تیم قوی روابطعمومی آورده بود تا اطلاعات و اخبار را به گونه ای حساب شده و مدیریت شده در تمام جهان هدایت کنند و آنطور که میخواهند اخبار را هدایت کنند.
وی گفت: همه شما میدانید که در حال حاضر ارتباطات حرف اول را در تمام جهان میزند. برای مثال اگر یک اتفاق کوچک در ایران بیافتد، تمامی خبرگزاریهای جهان آن را چنان در بوق و کرنا و بزرگ میکنند اما در امریکا چند روز پیش در دالاس در ایالت تگزاس پنج پلیس را میکشند ولی تنها یک خبر کوچک منتشر میشود و از موضوع میگذرند زیرا روابطعمومی و ارتباطات آنها قوی است و تمامی ارتباطات جهان را در دست دارند.
رییس فراکسیون روابطعمومی تصریح کرد: روابطعمومی و ارتباطات همیشه حرف اول را میزند و ما باید به اهمیت آن پی ببریم. در گذشته افراد قوی بودند و فیزیک قوی داشتند و عده ای قدرت خود را از آنها میگرفتند. بعد از آن جلوتر که آمدیم خانها و بعد از آن افرادی که دارای صنعت بودند سرکار آمدند و در ادامه نفر اول مملکت مانند شاه درگذشته وجود داشت اما با تمام اینها اگر ارتباطات قوی نداشته باشید، نمی توانید قدرتمند باشید. ارتباطات حرف اول را در تمام جهان میزند. به اتفاقات گذشته نگاه کنید، دولت قبل تیم روابطعمومی و رسانه ای قوی داشت اما هیچ اتفاقی نیافتاد. این دولت نیز روابطعمومی و تیم رسانه ای ضعیفی ای دارد و فیشهای حقوقی را ببنید چه بلایی سرشان آورده است.
وی تصریح کرد: تیم رسانه و روابطعمومی رقیب قوی است زیرا در گذشته این حقوقها بوده و سال به سال بر اثر تورم اضافه شده اند. البته این موضوع را اصلا تایید نمی کنم و کسانی که حقوقهای نجومی گرفتند، اصلا مورد تایید بنده نیستند. مردم ما در پیچ و خمهای انقلاب با انقلاب بودند و در جنگ عزیزترین افراد شان را تقدیم کردند. همچنین هنگامی که مقام معظم رهبری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرمودند در انتخابات شرکت کنید، بالای 70 درصد شرکت کردند. در حال حاضر نیز مردم جهت حمایت از دین و حرمین شریفه در سوریه و در عراق فرزندان شان را با افتخار تقدیم میکنند. مردم همچنان پای نظام اسلام و مقام معظم رهبری ایستاده اند و آنچه این مردم را عذاب میدهد، این بی عدالتیها و افرادی هستند که هیچ قدمی برای نظام نداشته اند و حتی در جنگ نیز نبودند، اما حقوقهای نجومی دریافت میکنند. ما مردم همیشه پای انقلاب بودیم و در زمان جنگ مردم خودشان خواستار رفتن به جبههها بودند.
دکتر عزیزی در پایان گفت: چرا ما از شفاف سازی میترسیم. امیدواریم که روابطعمومیها ما را یاری دهند. من همیشه موضوع پارلمانی شدن مسئول روابطعمومی را مطرح کردم اما کسی به آن عمل نکرده است. امیدواریم فراکسیون روابطعمومی را در مجلس دهم فعال کنیم و با پیشنهادهای خودتان در جهت منافع خودتان گام برداریم.
- روابطعمومی از مدیریت جدا نیست
مهندس زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی گفت: مدیران و کارشناسان روابطعمومی که در هرسازمان و جایگاهی که هستند وجودشان آن چنان موثر است که هر وقت بخواهند یک سازمانی را رصد کنند، میپرسند که روابطعمومی شما کیست و چه کاری انجام میدهد تا به شما بگوییم که این سازمان چقدر موفق است.
وی در ادامه، اظهار داشت: من نیز به نوعی از جامعه روابطعمومی هستم و بخشی از کار من در سازمان جوانان با این مقوله در ارتباط بوده است.
مهندس زهرا سعیدی گفت: کار روابطعمومی به دلیل جسارت و همت بالایی که میطلبد، صد در صد به یک پشتوانه قوی نیاز دارد که منتهی به شخص است تا دانش این کار را داشته باشد و شما بزرگان این دانش را دارید. حوزه روابطعمومی از مدیریت جدا نیست و زمانی که صحبت از مدیریت صحبت میشود، صحبت از روابطعمومی است.
نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که کار شما در عرصه نشر و تولید محتوا قابل تقدیر است، تصریح کرد: ما اینجا خدمت شما رسیدیم تا حمایت خودمان را شفاهی و کتبی اعلام کنیم. ما برای بحث احیای فراکسیون روابطعمومی تلاش کردیم و دکتر عزیزی در این زمینه همت داشتند.
ما ین قول را به شما میدهیم که هر کاری در حیطه قانون گذاری و قوه مقننه و هم چنین نظارت بر اجرای قانون از دست ما بربیاید را انجام دهیم و در خدمت یکایک شما بزرگواران هستیم.
- آرا و نظرات هیئت داوران
کسب دیدگاه ها و نظرات هیئت داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی با هدف آشنایی و اطلاع یابی از نقاط ضعف و قوت آثار ارسالی از سوی روابط عمومی ها به دبیرخانه جشنواره، مبحثی قابل اعتنا و توجه است تا ضمن معرفت یابی از نحوه ارزیابی و ملاک های سنجش آثار، توصیه ها و رهنمودهای اساتید و صاحب نظران روابط عمومی را که عهده دار داوری بخشهای مختلف جشنواره بودند، در تداوم فعالیت های خود بکار بسته و از این طریق به رهیافت های تخصصی تری دست یابیم. آن چه از نظر می گذرد آرا و نظرات اعضای هیئت داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی است که با هم مرور می کنیم.
1. بخش پژوهش
ـ در بخش پژوهشهای بنیادی آثاری تولید نشده است و روابطعمومیها به آن توجهی ندارند.
ـ در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابطعمومی محسوب نمی شود.
ـ نظرسنجی های دریافتی با توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد.
- فاقد ساختارهای علمی گزارش نویسی
- عدم تمایز بریده جراید با تحلیل محتوا
- فرستادن خلاصه و چکیده تحقیق به جای اصل گزارش
- فقدان نگاه کارشناسی به تحلیل محتوا
2. بخش برنامه ریزی
حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیارکم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومی ها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.
3. بخش کارشناس برتر
آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.
4. بخش مقاله
- عدم تمایز بین مقاله، سرمقاله و گزارش
- عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی
- ضعف نگارش علمی
- عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله
- فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم رعایت اصول مقاله نویسی
5. بخش سرمقاله
- عدم تفکیک مقاله، سرمقاله، گزارش، ...
- اشکال در تفکیک، بسته بندی و ارسال آثار
- عدم استدلال و استناد قوی در سرمقاله و دخالت احساسات در بیان موضوع
- ضعف در نگارش و جمله بندی برخی آثار و فاصله از مسایل روز جامعه
6. بخش مصاحبه
آنچه در بخش مصاحبه از سوی روابطعمومی بیشتر دیده شد مصاحبه هایی بود که ... بین مدیران و رسانهها از سوی روابطعمومی فراهم شده بود و انجام مصاحبههای تولیدی و اختصاصی روابطعمومی در این بخش کمتر مورد توجه واقع گردیده بود. عدم بهره گیری از تیترزنی و لیدنویسی، بی توجهی به پیشینه و سابقه نویسی از جمله نکاتی بود که در مصاحبهها کمتر مشاهده شد. همچنین عدم استفاده از سوالات کارشناسی و جذاب و انگیزشی و بی بهره بودن مصاحبهها از مشاهدات و حاشیهها در مصاحبه و نبود خلاقیت و نوآوری از دیگر نقاط ضعف در این بخش قابل ذکر است. وجود مصاحبههای کلیشه ای و بدور از سبک و ساختار و نگارش جذاب و انگیزشی از دیگر مواردی است که لازم است روابطعمومیها در این بخش بدان توجه کنند.
ـ عدم بهره گیری بسیاری از روابط عمومی ها از ارزش های خبری در مصاحبه.
ـ عدم استفاده از تیتر و لیدهای جذاب در مصاحبه.
ـ استفاده از سئوالات کلیشه ای در اکثر مصاحبه ها.
ـ نبود خلاقیت و نوآوری در مصاحبه و پویایی و زنده بودن.
ـ لزوم توجه روابط عمومی ها به اصول علمی مصاحبه های اختصاصی.
ـ لزوم استفاده از تصاویر اثرگذار برای جذاب تر کردن و خواندنی تر ساختن مصاحبه ها.
7. بخش گزارش
اکثریت آثار رسیده در این بخش معمولا ارسال گزارشهای خبری سازمان بوده و روابطعمومیها کمتر از انواع دیگر گزارشها با سبکهای جذاب نظیر سبک تحقیقی و توصیفی و تشریحی استفاده کرده اند. در این بخش نیز عدم استفاده از تیتر و لیدهای مناسب در گزارش، کیفیت این آثار را کاهش داده بود. عدم استفاده از تکنیکهای مقایسه و تشابه و برجسته سازی از دیگر نکات ضعف در این بخش محسوب میگردد. در عین حال لازم است روابطعمومی از قالب مطبوعاتی گزارشهای تحقیقی، تحلیلی و توصیفی برای تبیین و تشریح برنامه ها، سیاستها و فعالیتهای سازمان خود بهره بیشتری ببرند.
ـ عدم بهره گیری روابط عمومی ها از گزارش های توصیفی و تحلیلی که دارای جذابیت بیشتری برای مخاطبان و خوانندگان نشریات هستند.
ـ توجه بیشتر روابط عمومی ها به گزارش های خبری.
ـ عدم بهره گیری بسیاری از روابط عمومی ها در استفاده از تیتر و لیدهای جذاب.
ـ داشتن نگاه و رویکرد کلیشه ای تبلیغاتی گرایانه در گزارش های منتشر شده در نشریات درون سازمانی بسیاری از روابط عمومی ها.
8. بخش خبــر
در این بخش نقطه قوت آن است که تمامی روابطعمومی در این شاخه فعال هستند و تولید و انتشار دهنده اخبار سازمانی خود میباشند. اما بررسی آثار در این بخش نشان داد عدم توجه لازم به ارزشهای مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهره مندی از تمامی عناصر خبری در ساختار خبر از کیفیت و استاندارد بودن فاصله گرفته است. همچنین عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب خبری از دیگر نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیت محوری و شهرت گرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستیهای ساختاری روبرو و این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار میگیرد.
ـ عدم بهره گیری از تیترهای جذاب که خواننده را به خبر جذب کند.
ـ استفاده صرف از سخت نویسی در خبرها به جای استفاده از نرم نویسی و ارتباط زبانی و کلامی همسان تر با مخاطبان.
ـ عدم رعایت اصول علمی خبرنویسی در استفاده از عناصر و ارزش های خبری.
ـ عدم بهره گیری از تصاویر مناسب به همراه خبر.
9. بخش صفحه آرایی
صفحه آرایی به معنی راحت خواندن و زیبایی شناسی است. طراحی جلد، داشتن صفحه فهرست و چینش درست و منطقی در یک نشریه داخلی همه و همه باید به جذابیت بصری نشریه کمک کند. ما باید روی یک یک صفحات ایست کنیم و جلو برویم. فراموش نکنیم رسانه مکتوب کالای اندیشه است و برخلاف رسانه های دیگر که بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت است رسانه ای است که تولید فکر می کند. فرانسوی ها درباره صفحه آرایی نشریات می گویند: ما به گرافیست مواد خام می دهیم و شیرینی تر از او می گیریم. صفحات نشریات باید شاداب، اثرگذار و لبریز از خلاقیت باشد. لذا مهمترین عناصر در کار صفحه آرایی، زیبا شناسی و هنر گرافیک (ارتباط بصری) است و صفحه آرا باید درک خبری از رویدادها داشته باشد (خبر را بفهمد) و هچنین باید انواع قلم حروف را بشناسد و نوع کاربری آن را بداند.
صفحه آرا باید با توجه به تعریف هر صفحه با چینش کلی نشریه (صفحه سیاسی ـ صفحه حوادث ـ صفحه ورزشی یا علمی) آشنایی داشته باشد. در هر هفته نامه، مجله و روزنامه به چه ابعاد جنس خبر تعریف می شود و با توجه به شیوه انتشار، مشی و ممیزه هر نشریه، صفحات دیزاین(چینش و آرایش) می شوند.
- فضای نشریات شاداب نیست و خالی از لذت بصری است.
- عدم انتخاب مناسب نوع خط و فونت و متناسب نبودن فواصل سطرها در صفحه آرایی
- عدم استفاده از رنگهای بیشتر و عدم رعایت هارمونی در رنگها و چینش
10. بخش عکس
جذابیت بصری رسانه مکتوب به تصویر است. روابط عمومی ها می دانند که سازمان، مردم و رسانه زنجیره متصل به هم هستند. حتما باید سواد بصری و سواد رسانه ای برای اثرگذاری بر مخاطبان را بیاموزیم.
عکسهای ارسالی امسال متنوع، اثرگذار و متفاوت بود. در این آثار، خلاقیت تصویری به نحو مطلوبی به چشم میخورد و با اهداف موردنظر سنخیت داشت.
11. بخش کتـاب
در این بخش آثار زیاد و همراه با تنوع بسیاری از سوی روابطعمومیها همراه بود و روابطعمومیها در این بخش عموما با مشارکت سایر بخشهای سازمانی به تولید و انتشار کتب در زمینههای مختلف عملکردی، فرهنگی و مسئولیت اجتماعی و ... دست زده بودند. نقطه ضعف در این بخش را میتوان به تولید برخی کتابهای غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی میتوان نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهره گیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه رویهای زیاد و نثر تمثیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم.
با این حال، مجموعه ارزیابی از کتاب های منتشر شده توسط روابط عمومی های کشور، نوید بهتر شدن این حوزه را دارد. کتاب های منتشر شده توسط سازمان بهزیستی کشور از نظر محتوا و شناخت حوزه کار با اهمیت بهزیستی بسیار عالی بود. انتشارات شرکت ملی صنایع مس ایران این دغدغه را دارد که اهمیت یک سازمان در معرفی درست آن است. در نتیجه مردم باید بدانند کار یک سازمان چقدر مهم است. کتابهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی کاملا آگاهی دهنده است و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کتابی منتشر کرد که موجب مباهات هر ایرانی است.
12. بخش بروشور و کاتالوگ
بروشورهای ارسالی امسال به جشنواره بسیار زیاد و امیدوار کننده بودند و خوشبختانه از تمامی ایران عزیز در این جشنواره شرکت کرده بودند. روابط عمومی های شرکت کننده خیلی خوب این حوزه را می شناسند و به آن اهمیت می دهند. طراحی ها متفاوت، تصویرها درست و پیام ها، کوتاه و اثرگذار بود. بروشورها و کاتالوگ ها همچنان باید جایگاه اول ارتباط روابط عمومی با مردم باشد.
13. بخش پوسـتر
در بررسی آثار ارسالی بطور کلی استان ها عملکرد بهتری داشتند ولی علی رغم توصیه های گذشته باز هم شاهد هستیم که پوسترها دارای شناسنامه نیستند. همچنین روابط عمومی ها باید هنر گرافیک و تبلیغات را به موازات هم برای طراحی پوستر به کار گیرند و این را در نظر داشته باشند که پوستر باید بتواند پیام را سریع به مخاطب انتقال دهد.
پیام و جذابیت بصری دو اصل مهم هر پوستر است و باید از کلمات کمتر استفاده شود و در عوض، دارای رنگ و تصویر اثرگذار باشد البته از شلوغی باید پرهیز کرد تا مخاطب پیام را سریعتر دریافت نماید.
14. تیـزر و فیـلم
هیچ امری محقق نخواهد شد مگر از طریق پژوهش و تحقیق. جهان امروز، تحت تاثیر هنر سینما و رسانه های مختلف تبلیغاتی است. اگر به شیوه علمی و هنرمندانه فعالیت های خود را تبلیغ کنیم بدون شک آینده ای موفق پیش رو خواهیم داشت. می دانیم که تبلیغ امری قدیمی است و از گذشته های دور جارچیان به تبلیغ در کوی و برزن می پرداختند. رسالت و وظیفه روابط عمومی های هر سازمان و نهادی تبلیغ به شیوه درست، پسندیده و علمی است.
پس از بازبینی فیلم ها می توان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است.
پیشنهاد می شود همکاران روابط عمومی از مشورت صاحب نظران بهره مند شوند و مشاوران هنری و ارتباطات را به خدمت فرا خوانند.
15. تبلیغ مکتوب
در بررسی آثار واصله در بخش رقابتی تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطورکلی در طرحهای ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته و عمدتا گزارشهای تبلیغی به جای تبلیغ با رعایت ساختار و اصول منطقی آن ارسال شده است.
16. بخش ویژه نامه
روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار ویژه نامهها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست.
محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بشمار می رود.
17. بخش ارتباطات الکترونیکی
افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشنها در سالهای اخیر، انتظارات بیشتری را در این حوزه نسبت به سال های پیش بر انگیخت. بنابراین انتظار می رفت که روابط عمومی ها در حوزه آنلاین رشد چشمگیری داشته باشند. اما در جشنواره امسال هنوز انتظارات داوران در این حوزه برآورده نشد. سایتهای روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده میکنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند. عرصه شبکههای اجتماعی، در بالغ بر 60 درصد روابطعمومیها نادیده گرفته شده است.
حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابطعمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایت های روابط عمومی در موتورهای جستجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد.
خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست.
- در سایت ها، سئو پی آر به طور عمده مغفول مانده اما در چند سازمان توجه ویژه ای به این مساله شده است.
- حجم سایتها در طراحیهای جدید به شدت افزایش یافته و در عین حال امکانات سایت همچنان در سطح ثابت باقی مانده است.
- ابزار نظرسنجی در سایت، تنها برای ارزیابی خود سایت به کار رفته است و هیچ اثری از این ابزار در افکارسنجی مخاطبان دیده نمی شود.
- یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایتها بود. سازمان هایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند.
- در برنامههای کاربردی توجه ویژه ای به تعامل با مخاطبان شده بود. یعنی صرف ارایه خدمات نبود و همین مساله یکی از برگهای برنده است که اپلیکیشن را با ماهیت روابطعمومی پیوند داده است.
- در بخش اپلیکیشن ها، عکس جایگاه ویژه ای پیدا کرده بود. عکسهای پانوراما، واقعیت افزوده و گالری از جمله مواردی بود که عمدتا در کارها ملاحظه میشد.
- در طراحیهای جدید بهره گیری از روانشناسی رنگها مد نظر قرار گرفته است.
- شبکههای اجتماعی به عنوان بخشی از فعالیت سایت مد نظر قرار گرفته است. در عین حال روابطعمومیها باید توجه داشته باشند که هر متنی که در سایت قرار میگیرد نباید در شبکه اجتماعی قرار دهند، مگر این که آن را برای شبکه اجتماعی متناسب سازی کنند.
در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفت.
در کل می توان گفت سرعت توسعه روابط عمومی آنلاین در ایران با سرعت توسعه تکنولوژی برابری نمی کند و همین مساله باعث شده که ضعف بر حوزه روابط عمومی آنلاین ایران سایه افکند.
- جوایز
برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
- بیانیه هیئت داوران یازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
فرصتی دوباره فراهم شد که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی در گام یازدهم باشیم،جشنواره ای که با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضای رقابتی سالم است که در آن روابطعمومیها بتوانند آثار و عملکرد و فعالیتهای انتشاراتی یک ساله خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دهند و در نهایت بتوانیم الگوهای موفق انتشاراتی را در دو حوزه نشر مکتوب و مجازی ارائه داده و گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء تولیدات انتشاراتی روابطعمومیهای کشور برداریم. به هرحال این اقدام در راستای استانداردسازی فعالیتهای روابطعمومیها و در نوع خود دارای رویکردی آموزشی است.
همچنین جشنواره یازدهم با کوله باری از تجربه ای بیش از یک دهه، با نگاهی جامع سعی کرده همگام با فناوریها وضرورتهای روز در حوزه تولیدات انتشاراتی مکتوب و آنلاین حرکت کرده وخود به مثابه الگویی برای ارتقاء سطح کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی اقدام نماید.
امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابطعمومی بالغ بر100 سازمان در این رویداد علمی با ارائه بیش از1500اثر مشارکت داشته اند که این امر حکایت از استقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دست اندرکاران روابطعمومی به حامیان خود را دارد. تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله اساتید مجرب حوزه ارتباطات و روابطعمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.
بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابطعمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامهریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه درحوزه استفاده از تکنیکهای جدید نشر الکترنیک درروابطعمومیها احساس میشود و پاره ای از رشتههای مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران محترم جشنواره را محدود میساخت که در ذیل برخی از کاستیهای مورد اشاره به استحضار میرسد:
الف) دربخش برنامه انتشاراتی حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیارکم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومی ها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند.
ب) در بخش نشریه داخلی که شامل خبر، گزارش ،مصاحبه ،سرمقاله، مقاله و ... بود موارد زیر قابل ذکراست.
دربخش خبر،گزارش و مصاحبه عدم توجه لازم به ارزشهای مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهره مندی از تمامی عناصر خبری در ساختار ، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب از جمله نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیت محوری و شهرت گرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستیهای ساختاری روبرو که این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار میگیرد.
دربخش سرمقاله ومقاله عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی،ضعف نگارش علمی،عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله،فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم توجه لازم به مسایل روز سازمانی در سرمقاله را میتوان از جمله کاستیها درآثار این بخش عنوان کرد.
ج) در بخش ارتباط الکترونیکی، آثار روابطعمومیها در چهار شاخه وبسایت، مولتی مدیا، نسخه موبایلی سایت وبرنامههای کاربردی (اپلیکیشن ها) مورد ارزیابی داوران قرار گرفت،علیرغم افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشنها در سالهای اخیر، سایتهای روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده میکنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند.
عرصه شبکههای اجتماعی، در بالغ بر 60 درصد روابطعمومیها نادیده گرفته شده است. حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابطعمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایتهای روابط عمومی در موتورهای جستجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد.
خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست.یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایتها بود. سازمان هایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند. در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفته بود.
د) در بخش فیلم وتیزر پس از بازبینی فیلمهای دیده شده میتوان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است.
ر) در بخش تحلیل محتوا و پژوهشهای بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده است، در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابطعمومی محسوب نمی شود. نظرسنجی های دریافتی نیزبا توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد.
ز) در بخش تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطورکلی در طرحهای ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته است.
و) در بخش کارشناس برتر انتشارات، آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند.
ه)دربخش ویژه نامه و کتب، روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت و تنوع آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار کتب و ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست. نقطه ضعف در این بخش را میتوان به تولید برخی کتابهای غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهره گیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه رویهای زیاد و نثر ثقیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم،همچنین محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بشمار می رود.
در پایان هیات داوران جشنواره یازدهم ضمن تقدیر از تمامی روابطعمومیهای کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزشهای علمی و کاربردی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از توانمندیهای حرفه ای و کارشناسی و مشورتی بویژه درحوزه نشر مکتوب و الکترونیک بیش از پیش تاکید و توصیه دارد.
با سپاس مجدد از تلاشها و زحمات مدیران و کارشناسان و دست اندرکاران عرصه روابطعمومی کشور و به امید حضور و مشارکت بیشتر در جشنوارههای آینده
22 تیر 1395
هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
نظر شما