دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

دکتر محمدحسن مقیسه: خبر هیجان‌­­­­­­­انگیز بود و مسرت‌بخش­­­؛ اینکه ­رهبر حکیم و خرد­پیشه انقلاب اسلامی خود به سرایش سرود تازه ­ای پرداخته‌­اند و یکی از نهادهای فرهنگی با تدوین هنری این اثر را تولید خواهد کرد.

دکتر محمدحسن مقیسه

معمولا همه كشورها به دو نماد شناخته مي­‌شوند: پرچم و سرود ملي. در سرود ملي­، عالي‌­ترين و فشرده ترين نشانه‌ها، اسطوره‌ها، شخصيت‌ها، پيام‌­ها و سنت‌­ها­­ي رايج و همگاني كشورها گنجانده مي‌شود تا در كمترين زمان شناساننده مردم و ميهن­شان باشند.اما هر كشور غير از سرود ملي، ده‌ها و صدها سرود مناسبتي نيز دارد كه هر­يك مي‌تواند بُرشي از آداب و سنن و حوادث تاريخي و ماندگاري را روايت ­­­كند كه بر قلب و روح مردم نقش بسته است­،

تا ملت­‌ها با مرور آنها به وجد آيند و با تكرار شعر سرودها زير زبان و در كوچه و خيابان بخش بزرگي از تاريخ پرهيجان كشور خويش را دوره كنند. خلأ سرود در فضاي شعر و محيط فرهنگي كشور، امروز تبديل به يك نياز شده است و توجه به سرعت و گسترش اثر­گذاري اين پديده هنري بر جامعه و خصوصا جوانا­ن كه بتوانند نغمه‌ها­ي شوق‌­­آور را به‌صورت دسته­‌جمعي در راهپيمايي­‌ها­، اردوها، كوه ­روي­‌ها و... بخوانند و در واقع به يادآوري معارف انقلابي­، اسلامي و فرهنگي بپردازند، از ضرورت­‌هاي اين زمانه است.

اگر به گذشته باز­گرديم و تجربه‌هاي شيريني را كه انقلاب اسلامي از سر گذرانده به پيش چشم آوريم­ مانند 12 تا 22بهمن سال57، روز آزادي خرمشهر، پيروزي‌هاي بزرگ رزمندگان‌مان در عمليات كربلاي 5، 8 و 10، راهيابي تيم ملي فوتبال به 2جام‌جهاني، بازگشت آزادگان سرافراز به ميهن اسلامي، حماسه‌هاي انتخابات، روزهاي راهپيمايي قدس، ­بيست‌و‌دوم بهمن و...، مي‌توانيم نقش سرودهاي از دل برآمده و راستين را در شور و نشاط مردم و نشاندن گلخند شادي بر لبان ايشان كه با ابراز احساسات پر از شوق و ذوق و لبريز از عاطفه‌هاي گرم زن و مرد و كوچك و بزرگ همراه بوده ببينيم و به اهميت و نقش سرود در سازه فرهنگي نظام جمهوري اسلامي بيشتر و عميق‌­تر پي‌ببريم و بدانيم اين موضوع آنقدر مهم است، كه خود آن بزرگ به ميدان آمده است.

  • نويسنده و پژوهشگر ادبيات
کد خبر 340393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha