چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

علی شاکری: لیگ برتر والیبال در شرایطی قرار است در 6 شهر آغاز شود که در آستانه بازی‌هایش دعوای یک تیم همیشه مدعی قدیمی با یک تیم‌ تازه‌وارد بر سر جذب یک ملی‌پوش جوان، فدراسیون و سازمان نوپای لیگ را دچار دردسر عجیبی کرده است.

هنگامی که تصمیمات نه چندان قاطع و تعیین‌کننده کمیته انضباطی و صحبت‌های خیرخواهانه رئیس فدراسیون والیبال، دو طرف دعوا، پیکان و پردیس قزوین را به کوتاه آمدن وادار نساخت، چاره‌ای جز تشکیل احتمالی کمیته اضطراری و حل ماجرا به شکل دیگری نبود.

در این میان تعجب به خاطر تیم تازه‌واردی بود که بدون تحمل هیچ مشقتی به یک‌باره سر از لیگ برتر درآورد و بیشتر از رقیب باتجربه به روش‌های دیگر متوسل شد.

با وجود آنکه حکم اولیه کمیته انضباطی در مورد بازیکنان خاطی به حضور آنان همراه با پرداخت جریمه نقدی به تیم‌های کنونی‌شان مبنی بر ارائه رضایت‌نامه باشگاه قبلی این بازیکنان به نام باشگاه‌های پیکان و پگاه رأی داد ولی چند پهلو بودن رأی کمیته انضباطی خصوصاً بند آخر آن دال بر جلب نظر بازیکنان یاد شده از باشگاهی که بدون رضایت‌نامه با آنان قرارداد بسته و توبیخ هم شده است، باعث شد نه تنها مشکلی حل نشود بلکه شرایط را هم برای فدراسیون و سازمان لیگ سخت‌تر کرد.

در چنین شرایطی همه نگاه‌ها به رئیس فدراسیون والیبال دوخته شد تا او با زدن حرف آخر به این ماجرا پایان دهد. ترکیب امروز پیکان در ماهشهر و پگاه ارومیه در سیرجان مشخص‌کننده نظر قطعی داورزنی در حل نهایی این مشکل خواهد بود.

عقب کشیدن احتمالی تیم پاس که با گذشت چند سال دوباره به لیگ برتر بازگشته از دیگر مشکلات دقیقه 90 بود که در لحظات آخر تمام وقت کاری مسئولان فدراسیون والیبال را گرفت تا بلکه بتوانند چاره‌ای بیاندیشند، تیمی که امروز طبق برنامه میزبان نماینده استان خراسان رضوی است.

این مشکلات یک بار دیگر ثابت کرد که با توجه به شرایط موجود، لیگ برتر والیبال ایران در شرایط کنونی کشش و ظرفیت 13 تیم را ندارد و اگر واقع‌بین باشیم سازمان لیگ در نخستین تجربه‌اش می‌توانست با 8 تا 10 تیم یک لیگ قوی‌ را پایه‌ریزی کند.

موضوعی که مطمئناً در پایان لیگ فصل جاری مسئولان والیبال به آن می‌رسند و به اجبار این واقعیت را با یک سال تأخیر به اجرا خواهند گذاشت.

مدافع عنوان قهرمانی در جنوب کشور

پیکان تیم مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان باشگاه‌های آسیا امروز در جنوب میهمان پتروشیمی است. این بازی رویارویی چندین و چند باره کارخانه، سرمربی تیم جوانان ایران و یوتسا ست‌کوویچ، سرمربی تیم نوجوانان ایران خواهد بود.

مربیانی که چند ماه قبل هر کدام دو مدال جهانی را در دو رده سنی برای والیبال ایران به ارمغان آوردند در لیگ برتر ایران رقابتی دیرینه با هم دارند. در بازی‌های گذشته کارخانه با صنام بارها ست‌کوویچ را با برق برده است و حالا یوتسا با تیم جدید و با بخشی از شاگردان دیروزش در برق و امروزش در تیم نوجوانان ایران (قهرمان جهان) و دو بازیکن هموطنش سینی شا و جورجوویچ به دنبال جبران است.

پیکان اگر به هماهنگی لازم رسیده باشد بعید به نظر می‌رسد به لطف تجربه امیرحسینی، ترکاشوند، منصوری، ظریف و بازارگرد اجازه خودنمایی به حریف بدهد. محمد موسوی، شهرام محمودی، حمید جعفری، پزشکی و مقبلی دیگر مردان حاضر بر روی نیمکت پیکان هستند.

در آن سوی میدان پتروشیمی چشم به تجربه مجتبی عطار، ساسان ثانی، بهمن جهاندیده، آرش صادقیانی و قدرت جوانی علی نجفی، علیرضا جدیدی، مصطفی شریفات و فرهاد سال‌افزون دارد.

سایپا، میهمان اروم‌دشت

در میان تیم‌های مدعی این فصل، سایپا ماه‌های آرامی را همراه با جذب چند بازیکن خوب، تقویت نیمکت و بازی‌های تدارکاتی پشت سر گذاشته است. این تیم امروز در ارومیه میهمان اروم‌دشت این شهر است.

اروم‌دشت با مثلث کارگر پیشه، ساداتی و پرتوی با وجود دیر شکل گرفتن به حضوری قابل قبول می‌اندیشد تا کسب عنوان. این تیم امروز با محمد عمده غیاثی، وحید صادقی، مهدی پرستاری، رضا بنیادی، خسرو فرهادی و کاشف منصور در مقابل یکی از مدعیان بزرگ محک خواهد خورد.

نکته جالب این بازی حضور دو بازیکن ملی‌پوش ارومیه در ترکیب تیم میهمان است؛ سعید معروف و حامد رضایی هر کدام نقش قابل ملاحظه‌ای در معادلات سایپا ایفا می‌کنند. از سوی دیگر با بودن علیرضا نادی، محسن عندلیب، علی سجادی، میکائیل تاجر و احسن‌الله شیرکوند در یک تیم به هر مربی برای کسب برد اطمینان خاطر می‌بخشند.

جذاب‌ترین بازی هفته در قزوین

قزوین همواره در کنار دو شهر ارومیه و گنبد به داشتن تماشاگرانی علاقه‌مند به والیبال معروف بوده است و حالا این قطب دیروز والیبال پس از سال‌ها با آبگینه این بار با پردیس به عرصه بالاترین سطح مسابقات باشگاه‌های ایران بازگشته است.

پردیس با جذب نفرات شاخص و باتجربه می‌تواند کامل‌کننده یکی از اضلاع مربع مدعیان قهرمانی این فصل باشد.

علی مؤذن و محمدرضا دامغانی سرگروه‌های اسبق و سابق تیم ملی با در اختیار داشتن پیمان اکبری، علیرضا بهبودی، سعید رضایی، سعید مصطفی‌وند، رحمان محمدی‌راد، مرتضی شیاری، رحمان داودی، منصور زادون و عرفان نواز حریفی دشوار برای دیگر مدعیان مثل پیکان، پگاه و سایپا خواهند بود. تیمی که حداقل در خانه‌اش به پشتوانه خیل عظیم تماشاگر می‌تواند زنگ خطر را برای تمامی تیم‌های میهمان به صدا درآورد.

سایر میدان‌ها

در سایر بازی‌های هفته در تهران شاهد یک بازی در سالن هفتم تیر خواهیم بود که طی آن پاس میزبان نماینده مشهد پس از چند سال است. هم پاس و هم بانک صادرات مشهد از جمله تازه‌واردان لیگ برتر محسوب می‌شوند.

مشهدی‌ها با تلفیقی از نیروهای بومی و غیربومی به خصوص گنبدی به مصاف پاس می‌روند.

محمد شریعتی، عیسی ارمشی، رحمان رئوفی، عظیم جزیده، ابراهیم چابکیان، فرشید جلوه در کنار برادران فرح‌دوست و رضا تابعی از مشهد بازیکنان این تیم را تشکیل می‌دهند و پاس هم در آخرین لحظات با جذب ملی‌پوشان نوجوان کشورمان متشکل از آرش کمالوند، مجتبی شبان، گل‌محمد سخاوی، اشکان درخشان و محمد صفایی و باتجربه‌هایی چون بهنام محمودی، محمود افشاردوست و شهریار بهرامی تیم خوبی را بسته است.

تربیت یزد به دیدار نماینده گنبد می‌رود. استقلال گنبد با همان مشکل قدیمی مالی بسیار خوش‌اقبال بود که در لحظات آخر با بازگشت ادریس دانش‌فر و فرهاد قائمی به دلیل نداشتن رضایت‌نامه از ماهشهر برگشت خوردند و به حکم کمیته انضباطی به تیم سال قبل خود بازگشتند.

این تیم با وجود از دست دادن نفرات بسیار با بخشی دیگر از نیروهای بومی همانند حمید چوگان، ناظری، آذر، کنعانی‌پور، دوستی و قلیچ نیازی، ادامه حیات می‌دهد.

در سیرجان، پگاه ارومیه بدون دو بازیکن خارجی خود ورونین و مارکوویچ به دیدار گل‌گهری می‌رود که نسبت به فصل پیش تحلیل رفته است. گل‌گهر امسال به اندازه نایب‌قهرمانی فصل پیش سرمایه‌گذاری نکرده و جعفری، مربی بومی این تیم بسیار امیدوار است که با همین تیم متوسط بتواند توقعات تماشاگران سیرجان را برآورده کند.

مهدی رنجبر، توحید حسینی، هومن باقری و مسعود افتخاریان از جمله بازیکنان سرشناس تیم دوم سال پیش محسوب می‌شوند. برعکس پگاه تیم پرمهره‌ای همانند فصول قبل است.

این تیم با جذب مجید تابش‌نژاد، مهران زارع، مهدی مهدوی، حمزه زرینی، جواد محمدی‌نژاد و عبدالرضا علیزاده بدون خارجی‌هایش هم می‌تواند این بازی را ببرد اما بدون شک در جدال با مدعیان ره به جایی نخواهد برد.

برنامه بازی‌های هفته اول

  • گل‌گهر سیرجان – پگاه ارومیه
  • اروم‌دشت ارومیه – سایپا
  •  پاس – بانک صادرات مشهد
  •  تربیت یزد – استقلال گنبد
  •  پردیس متحد قزوین – اتکای تهران
  •  پتروشیمی ماهشهر - پیکان
کد خبر 34198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز