پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که موج پاکسازی دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور با بازداشت ده‌ها نفر به شورای تحقیقات علمی این کشور رسیده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در اتفاقی نادر به‌صورت عمومی از خدا و مردم درخواست عفو و بخشش کرد.

اردوغان

اردوغان در مراسم افتتاحيه يك شوراي مذهبي كه به‌صورت زنده از تلويزيون اين كشور پخش مي‌شد تأسف خود را از رابطه و اتحاد سابقش با فتح‌الله گولن (مخالف ساكن آمريكا) اعلام كرد و به‌خاطر افشانكردن چهره واقعي جريان گولن درخواست بخشش كرد.
به گزارش حريت، او گفت: من متأسفم كه نتوانستم چهره واقعي سازمان خائنان را نشان دهم. مي‌دانم كه در مقابل خدا و مردم مسئول هستم. خدا و ملت ما را ببخشند.

اردوغان اذعان كرد: من شخصا به اين ساختار با وجود همه تفاوت‌ها در بسياري عقايد كمك كردم. چون فكر مي‌كردم در نهايت مي‌توانم در بنيادها به اشتراك نظر برسيم. ما با آنها مسامحه كرديم چون آنها از خدا حرف مي‌زدند. او در اشاره غيرمستقيم به بازداشت‌ها تأكيد كرد: از اين پس كساني كه به اين شارلاتان گوش مي‌دهند آنچه بر سرشان مي‌آيد را قبول كرده‌اند. از اين لحظه دوران ظن و شك تمام‌شده و دوره نبرد شروع شده است.

شبكه تلويزيوني ان‌تي‌وي روز گذشته گزارش داد كه نيروهاي پليس به دفاتر شوراي تحقيقات فني و علمي تركيه هم حمله كرده‌اند و افراد بسياري را بدون ارائه توضيحات بازداشت كرده‌اند. اين شورا بودجه لازم براي پروژه‌هاي تحقيقاتي و دانشگاهي را تأمين مي‌كند و حدود 1500نفر محقق در استخدامش هستند.

اين آخرين مرحله از موج بازداشت‌هايي است كه طي 18روز گذشته ادامه داشته است. براساس آخرين آمارها حداقل 60هزار نفر تاكنون ميان نيروهاي ارتش، پليس، قضات، كارمندهاي دولت و نظام آموزشي بازداشت و از كارشان بركنار شده‌اند. در اقدام جديد ديگري بيش از 100نفر از داوران و مسئولان فدراسيون فوتبال تركيه هم در ارتباط با كودتاي نافرجام اين كشور از سمت‌هاي خود بركنار شده‌اند.

مقام‌هاي تركيه فتح‌الله گولن(مخالف ساكن آمريكا) و طرفداران وي را عامل كودتا در اين كشور مي‌دانند و پس از كودتا دست به پاكسازي گسترده‌اي در اين كشور زده‌اند كه مورد انتقاد كشورهاي غربي قرار گرفته است. همزمان با اين مسئله كمال قليچداراوغلو، رئيس حزب جمهوريت خلق(حزب اصلي مخالف دولت) از بي‌تفاوتي دولت نسبت به جريان گولن پيش از كودتا انتقاد كرده است. قليچداراوغلو خطاب به مقام‌هاي دولت تركيه گفت: چرا پيش از كودتا چشم‌هايتان را بسته بوديد؟ چرا كارهايي كه لازم بود را تا پيش از اين انجام نداديد؟

کد خبر 342118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha