رئیس شورای رقابت به صراحت معاملات تو در تو و ضربدری در سهام خودروسازان را غیرقانونی خواند و از مخالفت قاطع این شورا با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خبر داد.

رضا شيوا كه عصر ديروز در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت: طبق بند سوم مصوبات شصت و سومين جلسه شوراي رقابت در تاريخ 28 فروردين90 معاملات عمودي و تودرتوي شركت‌ها، به‌ويژه شركت‌هاي خودروساز، در بورس ممنوع است. به گفته شيوا، اين مصوبه قانوني تأكيد دارد: «به‌منظور جلوگيري از ايجاد تمركز عمودي در بازار خودرو مقرر مي‌شود كه بنگاه‌هايي كه رابطه عمودي با شركت‌هاي خودروساز دارند از قبيل قطعه‌سازان و تشكل‌هاي آنها مجاز به داشتن عضو در هيأت مديره خودروسازان نيستند. سازمان بورس مكلف است موضوع را بررسي و موارد خلاف را گزارش دهند و دستور اصلاح را به سهامداران صادر كند.»

رئيس شوراي رقابت تأكيد كرد: متأسفانه شواهد نشان مي‌دهد كه اين نوع معاملات در شركت‌هاي خودرو‌ساز انجام شده است.
او افزود: براي روشن‌شدن موضوع نامه‌اي را به سازمان بورس ارسال كرده‌ام. پس از دريافت گزارش آن سازمان جزئيات اين معاملات را در نشست اعضاي شوراي رقابت مطرح مي‌كنيم و تصميم‌هاي لازم را اتخاذ خواهيم كرد.

شيوا افزود: شوراي رقابت شيوه كنوني معاملات تودرتوي سهام خودروسازان را برخلاف مقررات و غيرقانوني مي‌داند.
شيوا با اشاره به ماجراي پيش آمده در بازار عرضه محصولات پتروشيمي گفت:

شوراي رقابت با خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا مخالفت كرده و به مركز ملي رقابت 3‌ماه فرصت داده تا ضوابط فعاليت در بازار پتروشيمي را مشخص كند. اين ضوابط امروز (دوشنبه) اعلام خواهد شد. او تصريح كرد: پيشنهاد مركز ملي رقابت اين است كه كارگروهي براي نظارت بر فعاليت توليدكننده‌ها و مصرف‌كننده‌هاي پتروشيمي تشكيل شود و بر معاملات اين محصولات در بورس كالا نظارت كند.رئيس شوراي رقابت ادامه داد: اين كارگروه بر همه جوانب بازار محصولات پتروشيمي در بورس‌كالا نظارت خواهد داشت.

کد خبر 342447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha