گروه بین الملل: در آستانه بازگشت بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان به این کشور، شهرهای بزرگ به ویژه کراچی که قرار است اولین مقصد بوتو باشد، شرایط غیرعادی به خود گرفت.

هزاران نفر از هواداران بی‌نظیر بوتو از نقاط مختلف به کراچی رفته‌اند و خود را برای استقبال از بوتو آماده می‌کنند.

این درحالی است که به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس در شهرهای بزرگ و به ویژه در کراچی به حال آماده باش درآمده و از بیم حمله شبه نظامیان راه‌ها را مسدود و صدها ایست بازرسی برپا کرده‌است.

بوتو امروز بعد از 8 سال تبعید وارد شهر کراچی خواهد شد. پلیس پاکستان احتمال حمله شبه نظامیان و سوء قصد به جان بوتو را مطرح کرده‌اند. حزب مردم پاکستان که رهبری آن را بوتو به عهده دارد پیش‌بینی کرده که بیش از یک میلیون نفر در کراچی به استقبال بوتو خواهند رفت.

بوتو در برنامه‌هایش پیش از ورود به پاکستان از راهپیمایی در مسیری طولانی به همراه هوادارانش خبر داده بود. اما پلیس پاکستان اعلام کرده که به‌دلیل حفظ جان او از این کار ممانعت می‌کند.

مسئولان برنامه‌های بوتو اعلام کرده‌بودند که قرار است این راهپیمایی بیش از 15 ساعت به طول بینجامد. دولت ایالتی در پاکستان امروز همه ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌است.

برای حفظ جان بوتو هنگام انتقال او از فرودگاه و بعد از پیاده شدن از هواپیما یک خودروی ضد گلوله به همراه 3500 نیروی پلیس و شبه نظامی و 5 هزار داوطلب حزبی آماده شده‌اند که کار تأمین امنیت را به عهده می‌گیرند.

مسئولان حفاظت از جان بوتو که از اعضای حزب خود او هستند از همکاری نیروهای ارتش و امنیتی پاکستان برای انجام این مأموریت ابراز رضایت کرده‌اند.

بوتو عصر پنجشنبه 18 اکتبر(26 مهر) با یک هواپیمای تجاری از دوبی وارد کراچی می‌شود.

او ظهر چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوبی گفت هر چند مقامات دولتی پاکستان به وی می‌گویند که تاریخ ورود به پاکستان را به تأخیر می‌اندازد اما همان‌طور که به مردم پاکستان وعده داده بود روز پنج شنبه به کشور بازخواهد گشت.

شبکه تلویزیون خصوصی جیوپاکستان این کنفرانس مطبوعاتی را به‌طور مستقیم پخش کرد.
وی هدف از بازگشت خود به پاکستان را هموار کردن راه برای بازگشت دمکراسی به کشور و احقاق حقوق مردم و بازگرداندن انصاف و عدل و نیز جلوگیری از ادامه مداخلات نظامیان پاکستان در ساختار سیاسی این کشور بیان کرد.

رئیس حزب مردم پاکستان گفت بازگشت وی هیچ ارتباطی با فرمان مصالحه ملی این کشور ندارد بلکه وی ماه‌ها پیش تصمیم گرفته بود که به کشورش بازگردد.

وی از این موضوع که نیروهای دولتی به جمع استقبال‌کنندگان از او حمله کرده و یازده تن را مجروح کرده‌اند ابراز تأسف کردو افزود:نماینده من در تماس با مشاور امینت ملی از او خواسته تا این پیام را به مشرف منتقل کند که اعمالی از این دست در تضاد تلاش‌های صورت گرفته در زمینه آشتی ملی است.

بوتو همچنین گفت، وی از این خبر مطلع است که احتمال دارد افسران بازنشسته ارتش پاکستان سعی کنند تا وی را ترور کنند.

وی در مورد احتمال ترورش گفت: من اعتقادی ندارم که یک مسلمان واقعی به من حمله می‌کند، اسلام عملیات انتحاری را حرام اعلام کرده است. البته طی این مدت رسانه‌ها بیش از حد به این موضوع پرداخته‌اند و ما هم به این دلیل از دولت خواسته‌ایم تا تمامی تدابیر امنیتی را در این مورد اجرا کند.

بوتو در مورد شرایط سیاسی کنونی پاکستان گفت: اکنون پاکستان بین افراطیون و میانه روهاو به عبارتی بهتر حاکمیت و دمکراسی تقسیم شده است و در شرایطی که خلأ رهبری میانه رو احساس می‌شود، افراطگرایان در این خلأ جای گرفته‌اند و من فردی هستم که می‌تواند پاکستان را از افراط‌گرایی نجات دهد.

کد خبر 34252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز