همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: رونق صادراتی که بیشتر شرکت‌های آلمانی امیدوار بودند پس از امضای برجام و لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران از آن برخوردار شوند با گذشت یک سال از این توافق هنوز حاصل نشده است.

ایران و آلمان

به گزارش ایسنا، ولکر تریر - رئیس اقتصاددان اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK) - به خبرگزاری فرانسه گفت: با وجود تجارت خارجی رو به رشدی که ایران پس از امضای برجام داشته، نوعی حس سرخوردگی وجود دارد.

به گفته تریر، صادرات آلمان به ایران در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۱ درصد رشد کرد و به ۸۹۰ میلیون یورو (۹۸۵ میلیون دلار) رسید و در شش ماه نخست سال به بیش از یک میلیارد یورو بالغ شده است.

این رقم با پیش بینی DIHK برای پنج میلیارد یورو صادرات سالانه به ایران در مدت سه سال پس از برجام و افزایش این رقم به ۱۰ میلیارد یورو در مدت ۱۰ سال از گذشت این توافق، فاصله بسیاری زیادی دارد.

رییس اقتصاددان DIHK خاطرنشان کرد: قطعا فضای بیشتری برای توسعه وجود دارد با اینهمه وی این نظر را که شرکتهای آلمانی ممکن است از عملکردی که تاکنون وجود داشته است، ناامید شده باشند را رد کرد و گفت: ممکن است در نیمه دوم امسال رشد قوی‌تری را در زمینه صادرات به ایران شاهد باشیم.

در مذاکرات طولانی مدتی که ژوییه سال گذشته به توافق میان آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین با ایران منتهی شد، دو طرف موافقت کردند در قبال محدودیت برنامه هسته ای تهران، برخی از تحریمهای اقتصادی برداشته شوند.

خودروسازان آلمانی و سازندگان ماشین آلات صنعتی در میان شرکتهایی هستند که تمایل زیادی دارند وارد بازار ایران شوند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از بانک‌های غربی به دلیل نگرانی از نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران، تمایلی به اعطای وام برای توافقات مربوط به ایران نشان نمی‌دهند و این موضوع باعث شده تهیه اعتبار مورد نیاز برای انجام تجارت دشوار شود. اما بعضی از شرکت‌های آلمانی وارد ایران شده اند که از میان آنها می توان به دایملر اشاره کرد که با همکاری دو شرکت ایرانی قصد دارد کارخانه‌ای برای ساخت خودروهای مرسدس بنز راه اندازی کند در حالیکه زیمنس در راستای گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های موجود دو تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت توربو کمپرسور نفت امضا کرده است.

آلمان زمانی یکی از بزرگترین تامین کنندگان ایران خارج از آسیا بود اما در سال ۲۰۰۷ موقعیتش را به چین واگذار کرد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ برابر آلمان به ایران کالا صادر می کند. تحلیلگران دویچه بانک برآورد کرده‌اند اگر صادرات آلمان به ایران به سطح پیش از تحریم یک دهه قبل بازگردد، به معنای ۴.۵ میلیارد یورو (۴.۹ میلیارد دلار) درآمد بالاتر برای شرکتهای آلمانی خواهد بود.

کد خبر 342674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha