مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

حامد فوقانی: ۲ روز دیگر مهلت یکماهه‌ای که شورای شهر تهران برای رفع مشکلات اهالی لب خط پایتخت تعیین کرده به پایان می‌رسد.

طرح

اين مهلت در جلسه 22تيرماه امسال و در جريان جلسه علني شورا تعيين شد؛ جلسه‌اي كه در آن احمد پورسيدآقايي، مديرعامل شركت راه‌آهن نيز حضور داشت و سرانجام مقرر شد ظرف يك‌ماه توافقات لازم بين شهرداري تهران، راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و كميسيون عمران شوراي شهر پايتخت براي تعيين تكليف اراضي روسطحي خطوط راه‌آهن در مناطق 17و 18محقق شود. اما آنطور كه شواهد نشان مي‌دهد گويا هنوز اقدام جدي در اين رابطه صورت نگرفته است.

آنچنان كه تعدادي از شهروندان ساكن اطراف خطوط ريلي نيز طي چند روز گذشته در تماس با همشهري اعلام كرده‌اند وضعيت محله‌هاي مسكوني‌شان نسبت به گذشته بدتر هم شده است. آنها از اينكه نهادهاي مختلف، اقداماتي موقتي، غيراصولي و بدون هماهنگي يكديگر انجام مي‌دهند، گلايه دارند.

مشكلات راه‌آهن در جنوب تهران، فقط به حاشيه‌هاي اطراف خطوط ريلي آن برنمي‌گردد. ايستگاه اصلي راه‌آهن هم با توجه به اينكه بخش عظيمي از آن بلااستفاده مانده، امان مردم محله‌هاي جنوبي پايتخت را بريده است. نگاهي به ميزان آلايندگي ناشي از استقرار ايستگاه راه‌آهن در دل شهر، همين واقعيت را بازگو مي‌كند.

از سوي ديگر به گفته پژمان پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران، ايستگاه راه‌آهن مساحت 160هكتاري براي ۵‌سكو و حريم دارد كه تنها ۳هكتار از اين عرصه استفاده مي‌شود. نكته اينجاست كه عرصه رهاشده، به‌خاطر تبديل شدن به مركز تعمير و نگهداري و جمع‌آوري اقلام اسقاطي، فضايي پرآسيب را ايجاد كرده است.

شايد در اين بين، مقايسه ايستگاه‌هاي چند شهر خارجي با ايستگاه 80ساله راه‌آهن تهران، لزوم خروج ايستگاه راه‌آهن يا ساماندهي بخش بي‌‌دفاع آن و همچنين مناسب‌سازي اطراف خطوط ريلي را بيش از پيش مشخص كند. در اين مقايسه نبايد فراموش كرد كه طبق آمار موجود، ايستگاه راه‌آهن پايتخت ايران آن هم در زمان اوج سفرها يعني هنگام سفرهاي نوروزي، روزانه حدود 50هزار مسافر دارد كه اين تعداد در روزهاي عادي به 10تا 15هزار نفر كاهش مي‌يابد.

  • تهاتر چاره كار است

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران ديروز به همشهري گفت كه طي يك‌ماه اخير جلسه‌اي ميان اعضاي كميسيون عمران شوراي شهر تهران و قائم‌مقام شركت راه‌آهن در اين خصوص برگزار شده است. به گفته ابوالفضل قناعتي، شركت راه‌آهن رويكرد تعامل پيش گرفته و به‌نظر مي‌رسد كه اقدامات لازم براي ايجاد فضاي سبز در سطح رويي خطوط ريلي زيرزميني و حاشيه خطوط رويي به‌زودي آغاز شود. وي كه عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراست، افزود:

«شركت راه‌آهن براي واگذاري زمين‌هاي حريم خطوط مبلغي نزديك به 500ميليارد تومان مطالبه كرده كه مي‌توان آن‌را از طريق طلب‌هاي شهرداري تهران از دولت و در قالب تهاتر پرداخت كرد.» قناعتي اضافه كرد كه به‌هرحال براي رفع مشكلات اهالي بايد اقدامات اورژانسي ايجاد پياده راه و فضاي سبز هرچه سريع‌تر آغاز شود و بعدا و در جلسات آينده مي‌توان راجع به‌حساب و كتاب‌هاي مالي به تفاهم رسيد. ‌

ديروز رئيس شوراي شهر تهران هم اعلام كرد كه در زمين حدودا 160هكتاري رها شده ايستگاه راه‌آهن بايد فضاي سبز ايجاد شود چراكه در منطقه‌اي كه نيازمند فضاي سبز است نبايد نگاه تجاري وجود داشته باشد. مهدي چمران با بيان اينكه شهرداري به‌دنبال تأمين بخشي از مبالغ اين زمين است، درعين‌حال گفت كه اگر ضرورتي به‌وجود‌ آيد بخشي هم تجاري مي‌شود.

به گفته وي معاونت معماري و شهرسازي شهرداري تهران براي اين زمين مشاور گرفته است و طراحي‌هايي انجام شده كه بايد در قالب لايحه به شورا ارائه شود تا بعد از بررسي و تصويب در كميسيون ماده 5، درصورت ضرورت شوراي‌عالي معماري و شهرسازي كشور اجرا شود. با اين توضيحاتي كه رئيس شوراي شهر تهران داد سرانجام مشخص مي‌شود كه چه ميزان از فضاي ايستگاه راه‌آهن خدماتي و چه ميزان تجاري خواهد شد. البته آنطور كه چمران عنوان كرده بايد شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي نيز اجازه كار را صادر كند. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد كه آيا پس از سال‌هابه‌زودي بخشي از جنوب شهر با تغييرات ايستگاه‌راه‌آهن متحول مي‌شود؟

 

طرح

 

  • ايستگاه راه‌آهن ما و ايستگاه خارجي‌ها

رم: هتلي بزرگ و مجهز در نزديكي ايستگاه رم واقع شده است كه تأثير بسزايي در كاهش رفت‌وآمد مسافران به ديگر نقاط شهر دارد. همچنين اطراف ايستگاه راه‌آهن رم، مراكز تجاري بزرگي قرار گرفته‌‌اند. ‌

لندن: ايستگاه کینگز کراس با مساحت 27هكتار اصلي‌ترين ايستگاه لندن و بزرگ‌ترين ايستگاه راه‌آهن اروپاست كه روزانه نزديك به 3ميليون نفر از طريق آن جابه‌جا مي‌شوند.

برلين: وضعيت ايستگاه راه‌آهن برلين با 10هكتار وسعت نيز شبيه ايستگاه‌هاي لندن‌ و رم است و در همسايگي دانشگاهي بزرگ و يكي از بزرگ‌ترين هتل‌هاي شهر قرار دارد. جالب اينجاست كه هاوپ-بَن-هوف، ايستگاه مركزي برلين با بيش از 80مغازه و فروشگاه و 14سكو، بزرگ‌ترين ايستگاه دوطبقه راه‌آهن در اروپا به شمار مي‌رود‌. روزانه 300 هزار نفر در اين ايستگاه تردد مي‌كنند.

توكيو: ‌3.5ميليون نفر روزانه از ايستگاه راه‌آهن اين شهر جابه‌جا مي‌شوند. جالب اينجاست كه ايستگاه مركزي راه آهن توكيو‌فقط‌ ۹ هكتار وسعت دارد.

شنزن: ايستگاه شنزن چين ‌‌ 20هكتار وسعت دارد . اين شهر‌ يكي از مراكز تجارت الكترونيك جهاني‌در جنوب شرق چين است. روزانه بيش از 3ميليون نفر از طريق ‌ ايستگاه راه آهن اين شهر جابه‌جا مي‌شوند.

کد خبر 342750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha