جمعه ۲۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

ترجمه رضا نوری‌زاده: بیانیه‌های نظامی درمورد بهبود شرایط امنیتی در عراق، آن هم در حالی که روزانه شاهد انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده، حمله به نیروهای ائتلاف و ادامه کشتار غیرنظامیان در این کشور هستیم، ما را به یاد گزارش‌های روزانه ارتش آمریکا از سایگون در جریان جنگ ویتنام می‌اندازد.

ژنرال بازنشسته  ارتش آمریکا، ریکاردو سانچزکه پیش از این یکی از فرماندهان ارشد نظامی‌آمریکا در عراق بود، در رد گزارش‌های اخیر مبنی بر بهبود شرایط امینتی در عراق، راهبرد آمریکا در عراق را کابوسی بدون پایان توصیف  و تاکید کرد که پیروزی، غیرقابل دسترسی است.

وی در تندترین انتقادی که تاکنون توسط یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا درمورد عراق صورت گرفته است، رهبران سیاسی آمریکا را ناکارآمد خواند و افزود که آن‌ها در انجام وظایف‌شان کوتاهی کرده‌اند و اگر آن‌ها عضو ارتش بودند باید تا به حال در دادگاه صحرایی حضور می‌یافتند.

وی که در حضور عده ای از خبرنگاران درارلینگتون سخن می‌گفت، اشاره کرد که بدون شک، آمریکا در حال حاضر در یک کابوس به سر می‌بردکه پایانی برای آن وجود ندارد؛ همچنین به وجود خلأهایی در راهبرد افزایش نیرو در عراق اشاره کرد؛

طبق این طرح، حدود 160هزار نفر از نیروهای آمریکایی تا پایان سال در عراق باقی می‌مانند تا شرایط امنیتی این کشور را بهبود ببخشند و از سوی دیگر امنیت بیشتری را برای همسایگان عراق فراهم کنند اما به عقیده سانچز، این طرح تا زمانی مفید خواهد بود که این نیروها در مناطق عملیاتی بمانند و اگر این نیروها به منطقه‌ای دیگر منتقل شوند، در این صورت شورشیان به محل خالی بازخواهند گشت و در آنجا به فعالیت مشغول می‌شوند مگر اینکه ارتش آمریکا در تمامی‌مناطق حساس، دارای نیرو باشد و این امر نیز تا حد زیادی غیر ممکن به نظر می‌رسد چون ارتش آمریکا دارای نیروی کافی برای این کار نیست و با توجه به درگیر بودن آمریکا در جنگ افغانستان حضور نیروهای بیشتر، امری غیر واقعی است.

اما اکنون که کاخ سفید در نظر دارد تا 21هزار نفر از نیروها را تا تابستان سال آینده ازعراق فرابخواند، مدعی شده که طرح افزایش نیروها موفق بوده است و با اجرای این طرح، تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به 139هزار نفر خواهد رسید.

اما این تعداد چندان ژنرال سانچز را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد چرا که به عقیده او این آمار نمی‌تواند در عمل، چیزی را تغییر دهد.

وی می‌افزاید: تغییرات دائم راهبرد نظامی‌ما در عراق، نمی‌تواند مارا در این نبرد پیروز کند. سانچز در سال 2006 از ارتش بازنشسته شد.

وی در ژوئن 2003 به عنوان فرمانده نیروهای ائتلافی انتخاب شد و برای یک سال دراین پست باقی ماند. او هنگام افشاشدن آزار زندانیان عراقی در زندان ابو غریب، در این پست قرار داشت.

سانچز همچنین سابقه حضور در عملیات طوفان صحرا در سال 1990 را در حمله اول آمریکا به عراق، داشت. وی در آن نبرد، نیروهایش را بدون تلفات به شهر جنوبی بصره رساند و پس از آن به دلیل همین اقدام،  ترفیع درجه گرفت.

کاخ سفید در پاسخ به سخنان اخیر سانچز، بار دیگراظهارات اخیر دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی‌آمریکا در عراق را مطرح کرد که در آن خاطرنشان شده بود که شرایط، هنوز دشوار است ولی به رغم این دشواری‌ها، پیشرفت‌های امنیتی چشمگیری به دست آمده است.

اما سانچز که سابقه نظامی کاملاً متفاوتی با پترائوس دارد، دراین زمینه گفت: این روزها اقدامی‌که بتواند به ما امیدواری دهد، در واشنگتن انجام نمی‌شود و سیاستمداران آمریکایی در هر دو حزب به اندازه‌ای خود را درگیر رقابت‌های سیاسی کرده‌اند که حاضر هستند جان  پسران و دختران ما را در میدان جنگ به خطر بیندازند.

سانچز همچنین رهبران آمریکایی را به نمایشی ناموفق از رهبری راهبردی در جنگ عراق متهم کرد.

وی در اظهاراتش نه تنها کاخ سفید بلکه وزارت امور خارجه و کنگره آمریکا را به ناکارآمدی متهم کرد و تاکید کرد که آن‌ها همگی بایستی مسئولیت این شکست فاجعه‌بار را به عهده بگیرند و مردم آمریکا باید آن‌ها را مسئول این قضیه بدانند.

Antiwar.com

کد خبر 34329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز