دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

قضات دادگاه کیفری پرونده‌ای که در جریان آن مردی برادرش را به قتل رسانده و تا یک قدمی چوبه دار نیز پیش رفته بود، شبه عمد تشخیص داده و متهم را بعد از ۴ سال آزاد کردند.

اين درگيري مرگبار سال 91در يكي از روستاهاي كلاله در استان گلستان اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه 2برادر بر سر يك قطعه زمين با يكديگر دچار اختلاف شده بودند. آنها چندين‌بار براي برطرف كردن اختلافات‌شان تلاش كردند اما وقتي اين تلاش‌ها به نتيجه نرسيد با يكديگر درگير شدند. در جريان اين نزاع درحالي‌كه برادر كوچك‌تر قصد فرار داشت، برادر بزرگ‌تر يك كلوخ برداشت و به طرف او پرتاب كرد كه كلوخ به سر وي خورد و او بي‌حال روي زمين افتاد.

به‌دنبال اين حادثه، مرد مجروح به بيمارستان انتقال يافت اما بعد از 3هفته جان خود را از دست داد. با مرگ اين مرد، برادرش به اتهام قتل عمد بازداشت شد. او در اظهارات اوليه اتهامش را انكار كرد و گفت كه قصدي براي قتل برادرش نداشته است. با وجود اين پس از محاكمه در دادگاه كيفري يك استان گلستان به قصاص محكوم شد. مرد محكوم به اين رأي اعتراض كرد و پرونده براي بررسي به ديوان عالي كشور فرستاده شد. قضات ديوان با بررسي محتويات پرونده به‌دليل گنگ‌بودن نظريه پزشكي قانوني درباره علت تامه مرگ، همچنين اظهارات ضد‌و نقيض شاهدان حادثه، رأي را نقض كردند. به اين ترتيب بار ديگر پرونده به دادگاه فرستاده شد.

پيش از رسيدگي مجدد قضات دادگاه بار ديگر نظر پزشكي قانوني را درباره علت تامه مرگ مقتول جويا شدند. در تازه‌ترين نظريه علت مرگ شكستگي جمجمه و بيماري ريوي مقتول اعلام شد. به اين ترتيب چند روز قبل پس از گذشت 4سال از وقوع اين حادثه متهم در شعبه اول دادگاه كيفري يك استان گلستان محاكمه شد. در ابتداي جلسه اولياي دم بار ديگر خواستار قصاص متهم شدند و در ادامه متهم نيز بار‌ديگر قتل عمد را انكار كرد.

سپس يكي از شاهدان آنچه را كه ديده بود، بازگو كرد و گفت: در جريان درگيري متهم كلوخي را برداشت و 3بار به سر برادرش كوبيد. شاهد ديگري گفت كه متهم كلوخ را به سوي برادرش پرتاب كرد كه به سر او برخورد كرده است. در چنين شرايطي عبدالصمد خرمشاهي، وكيل مدافع متهم در دفاع از موكلش گفت: اگر كلوخ يك‌بار پرتاب شود از بين مي‌رود.

از سويي كلوخ نوعا كشنده نيست و متهم نيز قصد ارتكاب جنايت و آگاهي از عملي كه مرتكب شده را نداشته است. اينها در حالي رخ داده كه متوفي نيز سابقه بيماري داشته و پزشكي قانوني نيز بيماري را يكي از علل فوت وي اعلام كرده است. در پايان اين جلسه قضات دادگاه وارد شور شدند و اين حادثه را قتل شبه‌عمد تشخيص دادند و قرار بازداشت متهم را فك كردند تا وي بعد از 4سال كه به اتهام قتل عمدي برادرش در زندان بود، آزاد شود. براساس اين گزارش، بررسي‌هاي قضايي درخصوص اين پرونده همچنان ادامه دارد.

کد خبر 344049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha