حمید هامون: تمام شد؛ دو هفته‌ی پرهیجان و پرالتهاب ورزشی تمام شد. همه‌ی بالا و پایین‌ پریدن‌ها، استرس‌ها و شادی‌هایمان با خاموش‌شدن شعله‌ی مشعل المپیک تمام شد و حالا باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی منتظر المپیک توکیو بمانیم.

دوچرخه شماره ۸۴۳

كاروان ورزشي ايران در شانزدهمين حضورش در تاريخ مسابقه‌هاي المپيك، توانست هشت مدال با ارزش را براي كشورمان به‌دست بياورد و حالا 68 مدال ارزشمند در تاريخ ورزش كشورمان مي‌درخشند.

هرچند كه اگر برخي از ناداوري‌ها و اشتباه‌ها نبود، احتمالاً امروز به هفتادمين مدالمان هم رسيده بوديم.

اما امروز برخي از لحظه‌هاي زيبا و حساس المپيك ريو را با هم مرور مي‌كنيم.

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

«حسن رحيمي» كه طلاي جهان را سال 2013 در بوداپست بر گردن آويخته بود،

خيلي به گرفتن طلاي المپيك اميدوار بود، اما در نيمه‌نهايي، مسابقه را با نتيجه‌ي 10 بر پنج به حريف ژاپني‌اش واگذار كرد و از راه‌يافتن به فينال باز ماند.

عكس‌ها: توشي‌فومي كيتامورا، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

شصت و پنجمين مدال ايران در تاريخ المپيك، هرچند كه برنزرنگ بود، اما براي ورزش ايران يك طلاي ناب است؛ اولين مدال زنان ايراني در تاريخ المپيك.

«كيميا عليزاده»، تكواندوكار 18ساله‌ي كرجي كه دو سال قبل مدال طلاي المپيك نوجوانان را به گردن آويخت، در مهم‌ترين تورنومنت زندگي‌اش توانست مدال برنز دسته‌ي 57 كيلوگرم تكواندوي بانوان را به‌دست بياورد.

او در اولين مصاحبه‌اش با روزنامه‌ي همشهري اين قول را داد كه اين مدال، تازه آغاز راه است و حتماً در المپيك 2020 توكيو، طلايي خواهد شد.

عكس‌ها‌: كريل كودرايِسف، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

دوچرخه شماره ۸۴۳

نبرد پاياني «حسن يزداني»، كشتي‌گير 21ساله‌ي جويباري آن‌قدر نفس‌گير و طولاني شده‌ بود كه كم‌كم فكر كرديم طلايش از دست رفته است.

مسابقه به‌خاطر خون‌ريزي زخم ابروي حريف لهستاني او هرچند ثانيه يك‌بار متوقف مي‌شد و كشتي شش دقيقه‌اي، حدود 15دقيقه ادامه پيدا كرد؛ آن هم در حالي كه يزداني شش بر صفر عقب بود.

اما او از تلاشش كم نكرد و در شش ثانيه مانده به پايان مسابقه توانست با خاك‌كردن حريفش دو امتياز آخر بازي را كسب كند و براي اولين‌بار در زندگي‌اش مدال طلا، آن هم طلاي المپيك را به‌دست آورد.

عكس‌ها: لورنت كالفالا، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

عجيب است كه مدال نقره، تلخ‌ترين مدال المپيك است. هميشه كساني كه مدال طلا يا برنز را به‌دست مي‌آورند، شاد و خوشحالند، اما كساني كه مدال نقره را به‌دست مي‌آورند، غمگين و ناراحت.

«كميل قاسمي»، كشتي‌گير محبوب جويباري كه در مسابقه‌ي نيمه‌نهايي، حريف آمريكايي‌اش را در 33 ثانيه چهاربار بارانداز كرد و به‌ فينال رسيد، نتوانست در برابر حريف تركيه‌اي‌اش پيروز شود و به‌خاطر همين از به‌دست آوردن مدال نقره ناراحت است و لبخند نمي‌زند.

مسابقه‌ي نيمه‌نهايي/ عكس‌ها: جك گوئز، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

«قاسم رضايي»، برنده‌ي مدال برنز  كشتي فرنگي 98 كيلوگرم/ عكس‌ها: جك گوئز، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

در سومالي به‌دنيا آمده، اما سال‌هاست مليت بريتانيايي دارد. «محمد مختار جاما فرح» ملقب به «مو فرح» كه چهار سال قبل در المپيك 2012 لندن با دو مدال طلاي دوي 5هزار متر و دوي 10هزار متر روي سكوي قهرماني ايستاد، در اين دوره هم  يك‌بار ديگر هردو مدال را از آن خود كرد و اين‌چنين فرياد شادي سرداد.

عكس: اريك ففربرگ، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

يكي از سخت‌ترين مدال‌هاي المپيك، رشته‌ي پنج‌گانه‌ي مدرن است كه شامل شمشيربازي اپه، تيراندازي با تپانچه، شناي آزاد 200 متر، پرش با اسب و دوي صحرانوردي است.

در المپیک باستانی یونان هم ورزش پنج‌گانه‌ای بوده که به آن پنج‌گانه‌ي باستان مي‌گويند.

«الكساندر لسون»، قهرمان روسي رشته‌ي پنج‌گانه‌ي مدرن / عكس: مانان واتسيايانا، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

تيم ملي واليبال برزيل كه در مرحله‌ي مقدماتي به‌عنوان تيم چهارم و پايين‌تر از ايتاليا، كانادا و آمريكا به مرحله‌ي حذفي صعود كرد، با حمايت تماشاگرانش توانست در مرحله‌ي حذفي با بازي‌هايي جذاب در برابر آرژانتين، روسيه و ايتاليا، براي دومين‌بار در تاريخ المپيك قهرمان شود و پرافتخارترين تيم اين رشته باشد.

قهرماني تيم ملي واليبال برزيل/ عكس: خوآن مابروماتا، خبرگزاري فرانسه

 

دوچرخه شماره ۸۴۳

هم‌چنان پرتماشاگرترين ورزش جهان فوتبال است و بازي فينال المپيك بين آلمان و برزيل، بالاترين ميزان تماشاگر را داشت.

اين بازي به‌خاطر شكست سنگين هفت‌ بر يك برزيل در جام‌جهاني 2014، حساس‌تر هم بود و بازيكنان برزيلي اصلاً نمي‌خواستند يك‌بار ديگر در خانه، مغلوب آلمان شوند.

«نيمار»، ستاره‌ي برزيلي غايب ديدار آلمان و برزيل در جام‌جهاني گذشته، از همه‌ي بازيكنان زمين پرانگيزه‌تر بود و مي‌خواست هرطور شده به اين مدال طلا دست پيدا كند.

همين اتفاق هم افتاد و بعد از تساوي يك بر يك دو تيم و در ضربه‌هاي پنالتي، با پنالتي پاياني او، برزيل براي اولين‌بار در تاريخ المپيك در رشته‌ي فوتبال قهرمان شد.

«نيمار» و تماشاگران پرشور برزيلي/ عكس: آد آندرسن، خبرگزاري فرانسه

کد خبر 344314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha