همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زندگی پرندگان در شهرها تولید مثل را در آن‌ها کاهش می‌دهد و جوجه‌های آن‌ها کوچک‌تر از پرندگان روستایی است.

پرنده‌های شهری جوجه‌های کوچک‌تر و کم‌تری دارند

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان و موسسه پرنده‌شناسی ماکس پلانک از 600 لانه پرنده‌ای موسوم به تیت (parus major) در جنگل‌های آلمان و نیز 156 لانه در محدوده مونیخ بازدید کردند و دریافتند پرندگانی که در مونیخ زندگی می‌کردند، از همتایان روستایی خود تخم‌گذاری را زودتر شروع کردند، کم‌تر تخم گذاشتند و جوجه‌های آنها هنگام ترک لانه، کم وزن‌تر از جوجه‌های نوپا در حومه شهر بودند.

نژادهای مختلف پرنده تیت یا مرغ نغمه‌سرا با سر سیاه و گونه‌های سفیدرنگ در منطقه گسترده‌ای از غرب اروپا تا شرق آسیا زندگی می‌کنند.

محققان در جریان بازدید از لانه پرندگان، درجه حرارت، میزان رطوبت، نور و سر و صدا را بررسی کردند اما ارتباطی میان این عوامل محیطی و تفاوت وضعیت باروری و اندازه جوجه‌های نوپا در دو گروه نیافتند.

به گفته این محققین، این مطالعه که در مجله journal Behavioral Ecology منتشر شد، نشان می‌دهد که برآورد دقیق اثرات توسعه شهری روی اکوسیستم طبیعی تا چه اندازه دشوار است و هر چند پارامترهای محیط زیستی مختلفی را بررسی کردیم، اما به هیچ الگوی مشخصی برای توضیح تفاوت‌های یافت شده دست نیافتیم.

تحقیق قبلی نشان داده بود که پرندگان شهری بسیار باهوش‌تر و خشن‌تر از همتایان روستایی خود هستند. 

کد خبر 345350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha