سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی از اهدای اسکار صنایع دستی (نشان دست خلاق) به بهترین هنرمندان در مجمع جهانی صنایع دستی و تبدیل آن به جایزه بین‌المللی خبر داد.

میراث

به گزارش ایسنا، بهمن نامورمطلق اظهار کرد: در مجمع جهانی صنایع دستی که قرار است سوم تا ششم مهرماه در اصفهان برگزار شود، برای نخستین‌بار تصمیم گرفتیم نشان «دست خلاق» را به بهترین هنرمندان اهدا کنیم، چون برای اولین‌بار این کار انجام می‌شود، امسال این جایزه را به‌صورت ملی به هنرمندان ایرانی هدیه می‌کنیم و از سال‌های دیگر، آن را به شکل بین‌المللی برگزار می‌کنیم تا از بهترین هنرمندان دنیا تجلیل شود.

او که در نشست مجمع جهانی صنایع دستی سخن می‌گفت، ادامه داد: قرار است در این مجمع، پنج هنرمند اصفهانی و پنج هنرمند از شهرهای دیگر این نشان را دریافت کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره معیار انتخاب هنرمندان برای دریافت این جایزه، توضیح داد: معیار ما تلاش هنرمندان است. ما علاقه‌مندیم که از هنرمندی مانند آقای علاقه‌مندان که در حوزه قلم‌زنی کسی را به اندازه ایشان نمی‌شناسیم، تجلیل شود. او نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا سرآمد است. در واقع این نشان را با معرفی هنرمندان ایرانی در سطح جهان شروع می‌کنیم.

نامورمطلق اظهار کرد: در واقع، این کار را محجوبانه شروع کردیم و جای چنین نشان و اسکاری در دنیا خالی است. متولی انجام این کار نیز شهر اصفهان شد که فکر می‌کنیم کار بسیار خوبی است. امیدواریم هرچه زودتر آن را به اقدامی بین‌المللی تبدیل کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، بیان کرد: ‌ما در این مجمع، کاندیدای مدیریت غرب آسیا شدیم تا مثل گذشته، انتخاب و مدیریت‌مان در این حوزه را تداوم دهیم. در این مجمع درباره مسائل صنایع دستی دنیا تصمیم‌گیری می‌شود و قرار است برنامه‌هایی از جمله همایش علمی و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های ترویجی و تجاری انجام شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد:‌ هیچ شهری در دنیا به اندازه اصفهان آمادگی کاندیدا شدن به‌عنوان پایتخت صنایع دستی دنیا را ندارد. میدان بی‌نظیری که در این شهر وجود دارد، آماده است تا نقش اصفهان را پررنگ‌تر از همیشه ایفا کند. مسوول صنایع دستی اصفهان به من می‌گفت، ما به وجود میدان نقش جهان غبطه می‌خوریم، زیرا ما در حوزه صنایع دستی قطبی داریم که در دنیا بی‌نظیر است و باید از آن استفاده کنیم.

نامورمطلق گفت: این مجمع امکان همنشینی و گفت‌وگوی ما در دنیا را فراهم می‌کند و به‌عنوان یک رخداد بزرگ موجب می‌شود صنایع دستی ایران در دنیا مطرح شود. همچنین ما در تلاش هستیم در این مجمع از تجربیات کشورهای دیگر مثل هند در حوزه صنایع دستی استفاده کنیم تا بتوانیم کالاهای ایرانی را در کنار کالاهای هندی در بازارهای آن‌ها عرضه کنیم. در واقع فرصت‌هایی ایجاد کرده‌ایم و این هنرمندان و تجار هستند که باید از این فرصت‌ها استفاده کنند.

پویا محمودیان - مدیرکل صادرات صنایع دستی - نیز در این نشست گفت:‌ در کنار مجمع جهانی صنایع دستی نمایشگاهی در دو بخش ترویجی و تجاری در اصفهان برگزار می‌شود، کشورهای بسیاری برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند تا برای فروش محصولات خود غرفه بگیرند. ما در این زمینه با استان‌ها مکاتبه کردیم تا کسانی که دوست دارند در این نمایشگاه شرکت کنند، خودشان را معرفی کنند. با توجه به ثبت نام‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌کنیم، استقبال خوبی از این نمایشگاه شود.

او همچنین افزود: پنجم مهرماه نشستی علمی با عنوان «تکنولوژی صنایع دستی در آینده» برگزار می‌شود و هشت سخنران در آن صحبت می‌کنند. قرار است در مراسم افتتاحیه، گیرین لیز - رییس منطقه اروپا در صنایع دستی - صحبت کند. همچنین از مدت‌ها پیش فراخوان دریافت مقاله علمی روی سایت اجلاس منتشر شده تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 346912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha