همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از واگذاری ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا، با برآورد هزینه اولیه 5 میلیارد یورو خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر سید رضا کسایی زاده با بیان اینکه صادرات گاز سیاست کلی نظام است گفت: برای صادرات گاز به اروپا در حال طراحی "خط لوله نهم سراسری گاز" در شرکت ملی گاز ایران هستیم.
وی ادامه داد: این خط لوله 1800 کیلومتری، قابلیت جا به جایی سالانه 35 میلیارد متر مکعب گاز را از عسلویه به بازرگان( مرز ایران و ترکیه) دارد.

معاون وزیر نفت گفت: بر روی خط لوله نهم سراسری گاز حدود 17 تاسیسات تقویت فشار نصب خواهد شد.

وی افزود: به علت سرمایه گذاری سنگین که ساخت این خط لوله نیاز دارد تصمیم بر این است این خط لوله به صورت قرارداد DOO به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره این نوع قرارداد گفت: در این نوع سرمایه گذاری بخش خصوصی، طرح را با سرمایه خود می سازد و به بهره برداری می رساند، اما خدمات این طرح به عهده شرکت ملی گاز ایران است.

وی درباره هزینه این خط لوله افزود: هر چند با توجه به متغیر بودن روزانه قیمت های خدمات مهندسی نمی توان هزینه ثابتی را برای ساخت این خط لوله در نظر گرفت اما در برآورد اولیه، هزینه ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا در بخش ایران 5 میلیارد یورو محاسبه شده است.

کسائی زاده همچنین درباره زمان صادرات گاز به اروپا گفت: مذاکرات صادرات گاز ایران به اروپا، در ترکیه در حال پی گیری است.

واگذاری 7 شرکت گازی به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین از اعلام آمادگی 7 شرکت گازی دیگر برای واگذاری به بخش خصوصی خبر داد.

کسائی زاده درباره روند واگذاری در شرکت ملی گاز ایران گفت: براساس سیاست‌های بند "ج" اصل 44 و تصویب دولت، تاکنون 5 شرکت گاز استان های همدان، زنجان، سمنان، چهار محال و بختیاری و شرکت پالایش گاز بید بلند ( یک ) برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شدند.

وی افزود: در روزهای اخیر نیز 7 شرکت دیگر به نام‌های شرکت گاز استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم و شرکت پالایش گاز سرخون و قشم را برای واگذاری معرفی کرده‌ایم.

کسائی زاده درباره علت تاخیر در واگذاری‌ها شرکت‌ملی گاز گفت: مشکلی که بر سر راه واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران وجود دارد، موضوع قیمت گاز یارانه‌ای در کشور است.

وی با پیشنهاد راه حلی برای برون رفت از این مشکل افزود: بهتر است به جای واگذاری مالکیت، اداره این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

کسائی‌زاده با بیان اینکه این پیشنهاد در دست بررسی است گفت: این کار ( واگذاری اداره شرکت به جای مالکیت آن ) تا زمانی است که گاز، قیمت منطقی خود را بیابد، بنابراین در این صورت است که بخش خصوصی رقیب بیشتری برای خرید سهام شرکت های گاز استانی پیدا می‌کند.

کد خبر 34704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز