خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در حمل‌ونقل هوایی آمریکا گزارش داد: واشنگتن ارائه مجوز برای لغو ممنوعیت فروش جت‌های مسافربری به ایران را آغاز کرده است.

به گزارش ايسنا، منابع آگاه درحمل‌ونقل هوايي آمريكا گفته‌اند كه وزارت خزانه‌داري اين كشور 2مجوز را صادر كرده كه به موجب آن فروش جت‌هاي ايرباس اروپايي به ايران ممكن شده است و انتظار مي‌رود كه اجازه فروش جت‌هاي بوئينگ نيز در روزهاي آينده آغاز شود. يك سخنگوي شركت ايرباس تأييد كرد كه 2مجوز را از آمريكا دريافت كرده است كه در مجموع اجازه انتقال فوري 17هواپيما را به ايران مي‌دهد؛ اگرچه اين شركت هواپيماسازي در اروپا قرار دارد ولي به‌دليل توليد برخي از قطعات آن در آمريكا براي فروش به ايران نيازمند مجوز دولت آمريكاست.

خريد هواپيماي نو از سوي ايران يكي از محورهاي مورد تأكيد در برنامه جامع اقدام مشترك كه به توافق ايران و 6قدرت جهاني رسيده است، محسوب مي‌شود. كشورهاي غربي و آمريكا در برجام تعهد كرده‌اند كه ايران براي خريد هواپيما مانعي نداشته باشد، با وجود اين اما طي ماه‌هاي گذشته نهايي كردن قراردادهاي خريد هواپيما با موانع زيادي مواجه شده است. ايران بلافاصله پس از اجراي برجام، توافق با ايرباس براي خريد 118فروند هواپيما را به‌طور رسمي اعلام كرد و در سفر رئيس‌جمهور به فرانسه، تفاهمنامه آن به امضا رسيد.

چند‌ماه بعد غول ديگر هواپيماساز در جهان موفق شد موافقت وزارت خزانه‌داري آمريكا براي فروش هواپيما به ايران را جلب كند. بر اين اساس خريد يكصد بوئينگ از سوي ايران خبرساز شد و روساي بوئينگ اعلام كردند كه براي اين تفاهم مجوز دولت را دريافت كرده‌اند. مجلس نمايندگان آمريكا در اعتراض به اين تفاهم منع فروش بوئينگ به ايران را تصويب كرد و ايرباس نيز براي فروش هواپيما به ايران دچار مشكل شد.

ابتدا مشكلات بانكي به‌عنوان موانع اين توافق اعلام شد اما در ادامه ايرباس اعلام كرد كه ساخت برخي قطعات در آمريكا موجب شده تا نياز به مجوز آمريكا براي اين انتقال وجود داشته باشد. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز 3روز پيش اعلام كرد كه مانع نهايي شدن توافق براي خريد هواپيما، وزارت خزانه‌داري آمريكاست كه بايد مجوز آن را بدهد. پس از آن بلومبرگ در گزارشي اعلام كرد كه احتمالا طي 2هفته آينده يعني تا پايان‌ماه جاري ميلادي اين مجوز از سوي اوفك صادر خواهد شد. اين مجوز براي 17 ايرباس روز گذشته صادر شد.

  • ماجراي بوئينگ اجاره‌اي

روز سه‌شنبه خبرگزاري وزارت نفت (شانا) خبر خريد يك فروند هواپيماي بوئينگ توسط هواپيمايي نفت را مخابره كرد اما خيلي زود از سوي مسئولان اين ايرلاين تكذيب شد. شانا اعلام كرده بود كه اين هواپيما با هماهنگي شركت هواپيمايي نفت (وابسته به شركت نفت) با شركت بوئينگ به ناوگان ايرلاين نفت پيوست و حتي اين را جزو‌ قرارداد خريد 4فروند هواپيما از بوئينگ قلمداد كرده بود. اين خبر به سرعت در رسانه‌هاي خارجي منتشر شد اما ساعاتي بعد، خبر مذكور از سوي مديرعامل شركت هواپيمايي نفت تكذيب شد.

بنا به گفته نورالله رضايي نياركي‌ شركت هواپيمايي نفت يك فروند هواپيماي بوئينگ 737 اجاره كرده است و بر اين اساس، اين مقام مسئول خريد هواپيما از بوئينگ را رد كرد‌. در خبر اوليه، از قول مديرعامل هواپيمايي نفت نوشته شده كه اين فروند نخستين هواپيما از 4هواپيمايي است كه از بوئينگ خريداري شده و بقيه هواپيماها نيز تا پايان سال تحويل گرفته خواهد شد. در خبر دوم اما نياركي اعلام كرده است كه اين هواپيما اجاره‌اي است؛ اكنون برنامه‌اي براي خريد هواپيما از شركت بوئينگ نداريم و سايت‌هاي خبري اين موضوع را به‌طور نادرست منعكس كرده‌اند.

  • ايرباس به‌دنبال فروش به ايران

شركت‌هاي ايرباس و بوئينگ به‌دنبال نهايي شدن فروش هواپيما به ايران هستند و حتي زماني اعلام شده بود كه سنگ‌اندازي‌هاي آمريكا در راه ايرباس به‌دليل عقب ماندن بوئينگ از قافله فروش هواپيما به ايران است. اين كمپاني‌ها اما فروش هواپيما به ايران را دنبال مي‌كنند تا شايد با اصرار آنها اين قراردادها نهايي شود. سفير فرانسه در ايران در نشست تأمين مالي صنعت هوانوردي ايران تأكيد كرد: اين صنعت براي ايران فرصت بزرگ اقتصادي محسوب مي‌شود و نهايي كردن قرارداد ايرباس اولويت نخست فرانسه است.فرانك‌رئيس سنماد گفت: با توجه به پايان دوره تحريم‌ها عليه ايران اين صنعت مي‌تواند قدم‌هاي قابل توجهي را در راستاي توسعه بردارد.

کد خبر 347111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha