یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

علی مولوی: همیشه وقتی رقابت‌های المپیک تمام می‌شود، آماده‌ایم برای رقابت‌هایی که اگر پرهیجان‌تر از المپیک نباشد، کم‌هیجان‌تر هم نیست.

دوچرخه شماره ۸۴۸

ورزشكاران معلولي كه از سراسر جهان در شهر ميزبان المپيك جمع مي‌شوند تا به همه‌ي ما يادآوري كنند، معلوليت محدوديت نيست. تا يادمان باشد هميشه با تلاش و كوشش مي‌توانيم به بالاترين افتخارها برسيم و ناممان را در تاريخ ورزش جهان ثبت كنيم.

كاروان ورزشي پارالمپيك ايران، مثل هميشه پربار و پرمدال به وطن بازگشت؛ با 8 مدال طلا، 9 نقره و 7 برنز. حالا كاروان ورزشي پارالمپيك ايران با هشت دوره حضور در اين رقابت‌ها و كسب 56 مدال طلا، 37 نقره و 44 برنز يا به عبارتي 137 مدال باارزش، در رتبه‌ي بيست و نهم پرافتخارترين كشورها در تاريخ پارالمپيك ايستاده است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

عكس‌: آژانس عكس گتي‌ايميجز

 

بي‌شك پرافتخارترين ورزشكار ايراني در پارالمپيك 2016 ريو، «ساره جوانمردي» است.

بانوي تيرانداز ايراني كه پس از برنز پارالمپيك 2012 لندن، اين‌بار دو مدال طلاي ارزشمند را در تيراندازي با تپانچه به‌دست آورد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

عكس‌: آژانس عكس گتي‌ايميجز

 

پرچم‌دار كاروان ورزشي ايران در المپيك 2016 ريو، اولين ورزشكار ايراني و اولين بانوي آسيايي بود كه توانست هم‌زمان سهميه‌ي حضور در المپيك و پارالمپيك را كسب كند.

هرچند كه رقابت‌هاي المپيك براي «زهرا نعمتي» خوش‌يمن نبود و او نتوانست به مدال برسد، اما مدال طلا (ريكروي آزاد بانوان) و نقره‌ي (ريكروي مختلط تيمي) تيراندازي با كمان پارالمپيك، كام همه‌مان را شيرين كرد.

گفتني است او پيش از اين هم در پارالمپيك 2012 لندن خوش درخشيده بود و يك مدال طلا و يك برنز را در كارنامه داشت.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

عكس‌: ياسويوشي چيبا، خبرگزاري فرانسه

 

«سيامند رحمان»، وزنه‌بردار سنگين‌وزن و خوش‌خنده‌ي كاروان ايران كه مدال طلاي پارالمپيك لندن را هم كسب كرده بود، يكي از باارزش‌ترين مدال‌هاي طلاي اين دوره را به‌دست آورد.

او با مهار وزنه‌ي 310 كيلوگرمي، همه‌ي ركوردهاي جهان و پارالمپيك را شكست و به‌ قوي‌ترين مرد تاريخ وزنه‌برداري پارالمپيك تبديل شد.

اگر مسابقه‌ي او را ديده باشيد، فرياد شادمانه‌ي «بژي شنو»ي او را به معني «زنده‌باد اشنويه»، هرگز فراموش نخواهيد كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

مسابقه‌ي فينال/ عكس‌ها: كريستوف سيمون، خبرگزاري فرانسه

 

وقتي 16ساله بود، 190 سانتي‌متر قد داشت و از روي دوچرخه‌اش افتاد و لگنش آسيب جدي ديد. او كه سال‌ها گوشه‌گير و تنها بود، بعد از حضورش در برنامه‌ي تلويزيوني «ماه‌عسل»، زندگي تازه‌اي را شروع كرد و به‌طور حرفه‌اي فعاليتش را در ليگ برتر واليبال نشسته‌ي ايران آغاز كرد.

«مرتضي مهرزاد»، مرد 246/4 سانتي‌متري تيم ملي واليبال نشسته‌ي ايران، در اولين حضورش در رقابت‌هاي پارالمپيك به يكي از مشهورترين ورزشكارهاي اين رقابت‌ها تبديل شد و همه‌جا صحبت از دست‌ها و قامت بلند او بود.

از همان شروع رقابت‌ها مي‌شد حدس زد با وجود او در تيم ملي، قهرماني در پارالمپيك دور از دسترس نيست و تيم ملي واليبال نشسته‌ي ايران، براي ششمين‌بار مدال طلاي واليبال نشسته را به‌دست آورد تا با شش قهرماني و دو نايب‌قهرماني، هم‌چنان پرافتخارترين تيم اين رقابت‌ها باشد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

لحظه‌ي پيروزي «محمد خالوندی»/ عكس‌: آژانس عكس گتي‌ايميجز

 

«محمد خالوندي» كه در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن با حد نصاب 50/98 متر، ركورد جهان و  پارالمپیک را شكست و طلاي پارالمپيك و طلاي قهرماني جهان در سال‌هاي 2013 و 2015 ميلادي را در كارنامه‌اش داشت، براي دومين دوره‌ي متوالي، مدال طلاي پرتاب نيزه‌ي پارالمپيك را از آن خود كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

«غلام‌رضا رحيمي»، مرد طلايي تيراندازي با كمان/ عكس‌: آژانس عكس گتي‌ايميجز

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

بازي ايران و مراكش در مرحله‌ي گروهي / عكس: عليرضا كرمي، آژانس عكس همشهري

 

آن‌قدر زيبا و چشم‌نواز بازي مي‌كردند كه سخت مي‌شد باور كرد با چشم‌هاي بسته دريبل مي‌زنند.

شايد بزرگ‌ترين بازيكنان جهان هم نتوانند به‌خوبي «بهزاد زادعلي‌اصغري»، بازيكن تكنيكي تيم ملي فوتبال پنج نفره‌ي ايران با چشم بسته چهار نفر را دريبل كنند؛ اما او و هم‌تيمي‌هايش مي‌توانند و مدال شيرين نقره را براي ايران به ارمغان آوردند.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

لحظه‌ي كسب مدال طلا/ عكس: توماس لاولاك، خبرگزاري فرانسه

 

بهمن‌ماه سال قبل بود كه «مجيد فرزين»، وزنه‌بردار وزن 80كيلوگرم مردان، ركورد جهان را با وزنه‌ي 236/5 كيلوگرم از آن خود كرد و حالا ركورد پارالمپيك با 240 كيلوگرم هم در دستان اين مرد طلايي وزنه‌برداري ايران است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۸

عكس‌: آژانس عكس گتي‌ايميجز

 

او كه در جنگ تحميلي، پاي چپش را از دست داده بود، ابتدا به ورزش وزنه‌برداري روي آورد و مدال‌هاي جهاني بسياري كسب كرد. پس از آن هم دوچرخه‌سواري را به‌طور حرفه‌اي ادامه داد.

او در پارالمپيك 2012 لندن وضعيت خوبي نداشت، چون همسرش به سرطان مبتلا شده بود. در بازي‌هاي آسيايي 2014 ميلادي هم همسرش را از دست داده بود و تمركز كافي نداشت.

«بهمن گلبارنژاد»، جانباز پرتلاش آباداني، در مسابقه‌ي دوچرخه‌سواري جاده ماده‌ي سرعت، دچار حادثه شد و از دنيا رفت و به احترام او پرچم ايران در مراسم اختتاميه نيمه‌برافراشته شد.

او با تلاش و پشتكارش، تصويري از استقامت در حافظه‌ي همه‌ي مردم ايران ثبت كرد كه از هرمدال و افتخاري باارزش‌تر است.

کد خبر 347890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha