همشهری آنلاین: آژانس جاسوسی کره جنوبی در روز چهارشنبه 24 اکتبر به بزرگترین آدم‌ربایی در تاریخ این کشور اعتراف کرد.

به گزارش رویترز، آژانس جاسوسی کره جنوبی اعلام کرد: در سال 1973 مأموران این آژانس کیم دائه جونگ رهبر سیاسی مخالفان این کشور که بعد‌ها جایزه نوبل دریافت کرد و به مقام ریاست جمهوری کره جنوبی نیز رسید، را در توکیو ربوده بودند.

کیم دائه جونگ دو سال پس از شکست در انتخابات کره جنوبی در برابر زمامدار خودکامه وقت این کشور پارک چونگ هی، در سال 1973 توسط مأموران آژانس جاسوسی کره جنوبی در توکیو ربوده  و به یک قایق منتقل شد. گفته می‌شود ربایندگان کیم دائه جونگ قصد قتل وی را داشته‌اند.

سرویس جاسوسی کره جنوبی در گزارشی که در این باره انتشار یافته، نوشته است: ربودن کیم دائه جونگ توسط این کمیته انجام گرفت و این کمیته اکنون بدین وسیله از آن اقدام ابراز ندامت می‌کند.

طبق این گزارش کیم دائه جونگ پس از ربوده شدن از هتلی در توکیو با چشمان بسته به شهر بندری اوزاکا منتقل و در آنجا تعدادی از ماموران آژانس جاسوسی کره جنوبی وی را در قایقی قرار داده و سپس کیم دائه جونگ را به تخته‌ای چوبی که به شکل صلیب بود، بستند. آنها سپس به بررسی نحوه مغروق کردن کیم دائه جونگ پرداختند.

گزارش سرویس جاسوسی کره جنوبی حکایت از آن دارد که با توجه به قراین فیزیکی ربایندگان قصد داشته‌اند طرح قتل کیم دائه جونگ را به اجرا درآوردند. اما به مجرد آنکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و مقامات ژاپنی از طرح ربایندگان مطلع شدند، ایالات متحده یک فروند جنگنده را برای یافتن قایق حامل کیم دائه جونگ و ربایندگان اعزام کرد.

در نهایت نیرو‌های سرویس‌های امنینی توانستند کیم دائه جونگ را از چنگ جاسوسان کره جنوبی نجات دهند. او سپس به کره جنوبی منتقل و به دستور دولت پارک چونگ هی که تحت حمایت آمریکا بود ، بازداشت خانگی شد.

پارک رییس جمهوری وقت کره جنوبی مداخله دولت در قضیه ربودن کیم دائه جونگ را نپذیرفت اما بعدها با ارسال نامه‌ای به نخست وزیر وقت ژاپن از وقوع این واقعه ابراز ندامت کرد.

در گزارش کمیته تحقیق آژانس جاسوسی کره جنوبی نیز آمده است:ما بر این باوریم که رییس جمهور پارک به طور تلویحی موافقت خود را با ربودن کیم دائه جونگ اعلام کرده بود. با این وجود مدارکی دال بر صدور دستور مستقیم پارک جهت ربودن کیم دائه جونگ وجود ندارد.

واکنش ژاپن به ادعای آژانس جاسوسی کره جنوبی

در گزارش آژانس جاسوسی کره جنوبی همچنین دولت ژاپن به دلیل سرپوش گذاشتن بر طرح توطئه ربودن کیم دائه جونگ مسوءل شناخته شده است.

در مقابل دولت ژاپن ضمن رد ادعاهای سازمان جاسوسی کره جنوبی، اعلام کرد: ما پیشتر ناخرسندی خود را از این اقدام اعلام کرده بودیم. اگر کره جنوبی می‌گوید که مسوءلیت این قضیه (ربودن کیم دائه جونگ) با ژاپن است، این ادعا برای ما غیر قابل پذیرش است.

کیم دائه جونگ

کیم دائه جونگ سال‌ها پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در برابر پارک چونگ هی، در سال 1997 به مقام ریاست جمهوری کره جنوبی رسید. چندی بعد کیم دائه جونگ به دلیل ابتکار خود در برگزاری یک اجلاس با طرف کره شمالی، که به بهبود نسبی روابط دو کشور انجامید به دریافت جایزه نوبل نائل آمد.

کیم دائه جونگ اما در طول حیات خود دوران بسیار سختی را تحمل کرد. او به دلیل عدم همکاری با زمامداران نظامی کره جنوبی شش سال به زندان رفت، 10 سال تبعید شد و ده سال را نیز تحت بازداشت خانگی سپری کرد.

او هنوز هم از جراجاتی که در ناحیه پا دارد، رنج می‌برد. این جراحات ناشی از یک سوقصد به جان وی در سال 1971 است. در آن حادثه یک کامیون خودروی وی را از جاده منحرف کرد.

کد خبر 34818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز