چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

اعلام نرخ رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی برای ۳ماهه نخست سال جاری، گرچه بدون احتساب نفت به ۲.۹ درصد می‌رسید، اما توانسته بود دولتمردان را درباره هدف‌گذاری‌های انجام شده برای رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۹۵ قانع کند؛ حالا نیز ۳ گمانه‌زنی همسو در این باره انجام شده است که همگی بر تحقق رشد اقتصادی حدود ۵ درصد اتفاق نظر دارند.

  • طيب‌نيا: تحقق رشد 5 درصدی امکان‌پذیر خواهد بود

در اين زمينه وزير اقتصاد در آخرين اظهار نظر خود، نتایج رشد اقتصادی 3ماهه نخست سال جاري را امید‌بخش دانست و گفت: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تحقق رشد 5 درصدی امکان‌پذیر است. البته علي طيب‌نيا ديروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد:

در صورتی که اختلافات سیاسی، حزبی، گروهی و نزاع بر سر تصاحب قدرت در عصر سیاست‌های اصولی بر اداره کشور غلبه نکند، می‌توان از این شرایط سخت عبور كرد. به گزارش تسنيم، وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر شدیدترین و طولانی‌ترین تکانه نفتی در تاریخ معاصر بود، تأکید کرد: براساس گزارش رسمی بانک جهانی، اقتصاد ایران بهترین عملکرد را در این شرایط داشته است.

  • نيلي: ممکن است رشد اقتصادی 5 تا 7 درصدی هم حاصل شود

از ديگر سو مشاور اقتصادی رئیس جمهور نيز براي رشد اقتصادي ايران در سال 95 و سال‌هاي بعدي گمانه‌زني كرد. مسعود نيلي اظهار كرد: عامل مهم در رشد اقتصادی سال 1395 افزایش جهشی تولید نفت است، همچنين رشد فروش گسترده‌تر از سال 94 بوده که البته شاهد نقش مثلث خودرو در این بخش هستیم. مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی سال 95 خوب است، افزود: احتمال رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد بسیار زیاد است و حتی ممکن است رشد اقتصادی 5 تا 7 درصدی هم حاصل شود.

  • صندوق بين‌المللي پول: پيش‌بيني رشد اقتصادی حداقل ۴.۵‌درصدي

در اين ميان صندوق بین المللی پول نيز از بازگشت اقتصاد ایران به رشد خبر داد و رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ را حداقل ۴.۵ درصد و تورم را ۹.۲ درصد پیش بینی کرد. این نهاد بین المللی گزارش خود از رشد تولید ناخالص داخلی ایران برای سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ برابر با سال ۱۳۹۵ را حداقل ۴.۵ درصد پیش بینی کرده است. بر اساس این گزارش اتخاذ سیاست های مالی و پولی مناسب نیز به همراه همراهی قیمت های جهانی مواد غذایی باعث شده است تا تورم در ژوئن ۲۰۱۶ به ۶.۸ درصد کاهش یابد هرچند تورم نقطه به نقطه در سپتامبر به ۹.۵ درصد افزایش یافته است. پیش بینی شده است نرخ تورم ۱۲ ماهه در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به ۹.۲ درصد برسد.

کد خبر 348573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha